پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۸ ۰۱:۰۲
۱۲
۰
نسخه چاپی
مانکن شدن برای دل مردم

دلیل محبوبیت سریال های نمایش خانگی چیست

مانکن شدن برای دل مردم
با افت شدید سریال های تلویزیونی و کم رنگ شدن خط قرمز در سریال های نمایش خانگی مردم حتی به کار ضعیف هم گرایش پیدا می کنند.

سریال جدید منوچهر هادی با عنوان دل در شبکه نمایش خانگی آغاز به پخش کرده و چند قسمتی هم از توزیع آن گذشته است. سریالی با موضوعی تکراری که نیازی به نقد کردن ندارد و از زوایه ای دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

سریال جدید منوچهر هادی با عنوان دل در شبکه نمایش خانگی آغاز به پخش کرده و چند قسمتی هم از توزیع آن گذشته است. سریالی با موضوعی تکراری که نیازی به نقد کردن ندارد و از زوایه ای دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

منوچهر هادی در چند فیلم و سریالی که طی چند سال اخیر در سینما و شبکه نمایش خانگی تولید کرده است، به نمایش تجمل و زندگی به اصطلاح لاکچری علاقه عجیبی نشان داده است. اوج وسواس وی به نشان دادن زندگی افرادی با ثروت های آن چنانی باز می گردد به همین سریال دل. مجموعه ای که کپی کاری کاملی است از سریال های ترکیه ای با چاشنی لاکچری بازی و نشان دادن به زعم هادی زیبایی های این سبک از زندگی. حوصله زیاد هادی برای نشان دادن آن عروسی پر تجمل و در آن سالن عروسی کذایی که یک رپورتاژ آهگی کامل بود و سه قسمت هم به طول انجامید، از آن اتفاقاتی بود که تقریبا تاکنون بدلی نداشته است.

محتوای سریال را هم که اگر به طور کوتاه بخواهیم توضیح بدهیم، خلاصه می شود در حجم زیادی آب که درونش چند نخود و لوبیا هم پیدا می شود. چهار قسمت از دل گذشته اما هنوز ما شاهد همان دیالوگ ها و صحنه ها در مکان های مختلف هستیم. یعنی اگر در سایر سریال های شبکه نمایش خانگی این حس دورهم جمع شدن و پول درآوردن از جیب مردم اندکی در مخاطب به وجود می آمد، با تماشای دل مخاطب به آن گزاره ایمان خواهد آورد. سریال ساختن بر اساس داستانی که وجود ندارد آن هم با آن بازی های ابتدایی از بازیگران اسم و رسم دار جز کلاه برداری چه می تواند باشد؟!

این عزیزان اساسا مگر وظیفه ای جز این دارند که به محتوای این آثار توجه کنند؟! نهایت تلاش حضرات باید تنها در تغییر رنگ لباس نامناسب نسرین مقانلو خلاصه شود؟! یعنی این حجم از آب بستن به سریالی که در این وضعیت اقتصادی قرار است مخحاطبین را سرگرم کند و درآمدش از جیب مردم است، نباید نظارت ویژه محتوایی و کیفی را هم شاهد باشد؟! این سوال ها جدید نیستند اما هر بار که پرسیده می شوند هیچ کسی را پاسخگوی آن ها پیدا نمی کنیم که بگوید ما برای اینکه مردم متضرر نشوند، پشت کار قرار می گیریم و قضیه را حل می کنیم. تاکنون که پاسخی از این سوال ها دریافت نکرده ایم و با روند فعلی احتمالا همچنان باید منتظر یک پاسخ درست و حسابی بمانیم.

سریال «دل» ممیزی شد و رکوردشکنی کرد

دومین سریال منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی با توزیع چند قسمت ابتدایی توانست نظرات مثبتی از سوی مخاطبان دریافت کند و طبق آمار منتشر شده در صفحه این سریال پربیننده ترین سریال نمایش خانگی شناخته شد.

صفحه سریال «دل» با انتشار موزیک ویدیوی جدید این سریال نوشت: همزمان با رکوردشکنی سریال «دل» با 60 میلیون دقیقه تماشا، موزیک ویدیو «دل» با صدای شهاب مظفری رونمایی شد.

سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی که در 28 قسمت تولید می شود، با پخش سه قسمت اول در رتبه نخست سریال‏های شبکه نمایش خانگی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی «فیلیمو»، سریال «دل» با 60 میلیون دقیقه تماشا رکورد میزان تماشای سریال های «مانکن» و «هیولا» را زد.

چهارشنبه چهارم دی ماه هم چهارمین قسمت سریال عاشقانه و پر بازیگر «دل» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

سریال «دل» به تهیه کنندگی جواد فرحانی دومین سریال منوچهر هادی بعد از عاشقانه در شبکه نمایش خانگی است که با حضور بازیگران سرشناس دنیای هنر روایتگر داستانی عاشقانه است.

داستان عاشقانه سریال «دل» مربوط به «رستا» و «آرش» زوج عاشق این سریال است که بعد از فراز و نشیب های فراوان به روز عروسی شان می رسند اما پیدا شدن «مهران»، عاشق قدیمی «رستا» و ناپدید شدن «رستا» ماجراهایی را در این سریال رقم می زند که برای کشف آن باید تا پایان سریال به تماشای آن بنشینید.

بهرام افشاری، بیژن امکانیان، افسانه بایگان، حامد بهداد، ساره بیات، کورش تهامی، سعید راد، لیلا زارع، علی سخنگو، مهراوه شریفی نیا، تینو صالحی، مهدی کوشکی، نسرین مقانلو و یکتا ناصر بازیگران سریال «دل» را تشکیل می دهند.

ممیزی عجیب در «دل»

اما در کنار این رکوردشکنی، خبر یک ممیزی جنجالی هم حسابی خبرساز شد. شاید شما نیز ماجرای سانسور عجیب در سریال «دل» را شنیده باشید! در سکانس های عروسی سریال «دل»، رنگ لباس نسرین مقانلو دچار ممیزی ارشاد شد و از رنگ اصلی به رنگ آبی تغییر پیدا کرد!

منوچهر هادی با انتشار پستی در اینستاگرام خود از سانسور لباس نسرین مقانلو در سریال «دل» خبر داد و چنین نوشت: «به دلیل ممیزی لباس بانو نسرین مقانلو توسط وزارت ارشاد مجبور شدیم بخش رنگی لباس را به رنگ آبی در بیاوریم. این پروسه نزدیک به دو ماه کار برد و در بخش‌هایی از صحنه های فیلم گردنبند خانم مقانلو هم به رنگ آبی در آمده بود که بهتر از این نمی شد.»

البته دقت داشته باشید این اولین بار نیست که سانسورهای پوششی را در شبکه خانگی می ببینم؛ زمانی که سریال «عاشقانه» آمد، بعد از چند قسمت و بعد از توقیف کوتاه مدت به دلیل حجاب بازیگران زن، ناگهان شاهد حجابی داخل سریال بودیم که به صورت کامپیوتری وارد سریال شده بود!

نگاهی به نمایش سریال ها در «شبکه نمایش خانگی»

شبکه نمایش خانگی با ممیزی اندک وزارت ارشاد این روزها به بستری برای ترویج ابتذال و اشرافی‌گری تبدیل شده است.

نزدیک به یک دهه از شیوه نوینی عرضه محتوا به مخاطب در ایران که «شبکه نمایش خانگی» نام گرفته، می‌گذرد. در این یک دهه عرضه سریال‌های مختلفی در این بستر تعریف شد که برخی مثل «قهوه تلخ» و «شهرزاد» با استقبال فوق العاده‌ای مواجه شدند و در طرف مقابل برخی نیز همچون «ویلای من» و «عشق تعطیل نیست» توفیقی برای جذب مخاطب نداشتند.

شاید آنچه محور تمامی این سریال‌ها بود، سطح پایین ممیزی‌های ارشاد روی محتوای عرضه شده برای مخاطب بود. این شبکه نمایش ناهنجاری‌هایی را علنا و با مجوز پخش کرد که روی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای سفید شد. از ترویج عشق مثلثی در شهرزاد گرفته، تا ترویج با هم باشی در ممنوعه.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد به واکاوی این جریان بپردازد و اینکه چرا باید سطح ممیزی در این عرضه محتوا انقدر پایین باشد؟ آثار پخش این محتواهای ناهنجاری در شبکه‌ای که نامش خانگی است و باید به خانه مردم برود، چیست؟ در نخستین شماره یادداشتی از «قاسم شجاع» فعال رسانه‌ای به بهانه پخش سریال دل را از نظر می‌گذرانید.

قسمت‌های ابتدایی سریال «دل» چند روزی است توسط شبکه نمایش خانگی توزیع و جای خود را در ویترین سوپر مارکت‌ها باز کرده است. مجموعه‌ای که در خوابِ عمیق مسئولان فرهنگی گویِ سبقت را در «اشرافی‌گری و ابتذال» از سریال‌های ترکیه‌ای ربوده و به یکه‌تازِ میدان تبدیل شده است.

در حالیکه سریال‌های روز دنیا با استفاده از تعلیق، گره‌ها و سناریوهای غنی به سمت تولیدی فاخر و پُرمخاطب   پیش می‌روند؛ شبکه نمایش خانگی داخلی با تولیداتی چون «دل» ، «کرگدن» و «مانکن» در غفلت مسئولان فرهنگی و محتوایِ کم اثرِ رسانه ملی، با کمک گرفتن از چاشنی ابتذال، بی‌تعهدی به خانواده و تهییج‌کننده‌هایی ضد اخلاقی به سبک شبکه‌های «FARSI ۱» و «GEM»، به شکلی افسارگسیخته خانواده‌ها را به‌سمت رواج انواع بی‌اخلاقی‌ها هدایت می‌کنند و این تنها گوشه‌ای از هنرنمایی شبکه نمایش خانگی در این روزها است.

شبکه نمایش خانگی که نظارت روی آن بر عهده وزارت ارشاد می‌باشد ظاهرا خیلی وقت است که به حال خود رها شده، مسئولانِ نظارتی چندان با محتوای تولید شده در این مجموعه‌ها کاری ندارند و شاید همینقدر که محتوای تولید شده به‌ اندازه کافی لاکچری باشد، کافی است!

 عادی جلوه‌دادن برهنگی، اصرار بر آرایش غلیظ و پوشش‌های ناهنجار، به‌کارگیری نماهایی بسته از هنرپیشه‌هایِ زنِ مجموعه، رقص و پایکوبی به همراه زرق و بر‌ق‌‌های آنچنانی، استفاده بیش از اندازه‌ی موسیقی متن که به شکلی کش‌دار مخاطب را در سردرگمی فرو می‌برد، به تصویر کشیدن سطح زندگی قشر فوق اشراف‌نشین که فاصله‌ی چشم‌گیر با زندگی اغلب افراد جامعه دارد، بی‌پرده نشان دادن ارتباط زن و مرد نامحرم و عادی نشان دادن این نوع ارتباط، الگوبرداری محض از سریال‌های غربی و بسیاری از موارد اینچنینی دیگر، عناصری هستند که دست به دست هم داده تا نسخه جدیدی از مجموعه‌های شبه طاغوتی به رخ کشیده شود و در عرصه ولنگاری فرهنگی و شاید هم فرهنگ‌سازی به شکلی غربی، الگویی ناهنجار متولد شود.

ترویج بی‌بندو‌باری در مجموعه‌های اخیر شبکه نمایش خانگی به حدّی است که باید برای سریال‌هایی اینچنین، محدودیت سنی قائل شد. رفتارها در اینگونه سریال‌‌ها اصلاً مناسب نوجوانان و کودکان نیست و افراد خانواده با دیدن این مجموعه‌ها با علامت‌ سوال‌هایِ زیادی مواجه خواهند شد.

در روزها و شب‌هایی که رسانه ملی برای مخاطبان میلیونی خود دغدغه‌ای جز کفش پیاده‌روی، فرش ارزان قیمت با پس‌انداز روزانه ۵ هزار تومان و فروش بی‌امان دوغ و ماء‌الشعیر در طعم‌های مختلف، ندارد شبکه نمایش خانگی هر چند روز در میان برگ دیگری را رو می‌‌کند تا خیلی دور نباشد که اگر روزگاری سریال‌های جِم در داخل کشور و از فضاهای مجازی دنبال می‌شد، هم اکنون با مهندسی معکوس! می‌توان به جای واردات سریال به صادرات آن فکر کنیم. درواقع، در حوزه تولید سریال‌های مبتذل چنان خودکفا شده‌ایم که کشورهای دیگر هم می‌توانند روی کمکِ ما حساب باز کنند؛ تا مسئولان دغدغه واردات سریال از کشورهای همسایه را نداشته باشند!

با این وصف، ولنگاریی‌ که نگران آمدنِ آن از کانال‌های ماهواره‌ای بودیم، به کمکِ مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی به خانه‌های ما راه پیدا کرده تا به این ترتیب نگرانی‌های شبکه‌های معاند و توزیع کننده سریال‌های غیراخلاقی دنیای غرب و .. پایان پذیرد.

مرکز هویت فکری جامعه

مروری بر فرمایشات مقام معظم رهبری که در باب رسانه ملی و تولیدات فرهنگی، خطاب به مسئولان فرهنگی بیان فرمودند یادآوری برای مدیران عرصه جنگ نرم خواهد بود تا اندکی به خود بیایند.

به راستی آیا منظور رهبر فرزانه انقلاب از «مرکز هویت فکری جامعه» و «سرچشمه‌ی همیشه جوشان زلال معارف الهی انسانی» این رسانه ملی است؟ آنجا که فرمودند، رسانه ملی ، مرکز هویت فکری جامعه است و در ادامه افزودند که، این دانشگاه بزرگ (رسانه ملی) باید همچون قله‌ای عظیم و سرچشمه‌ای همیشه جوشان، زلالِ معارف الهی – انسانی – اجتماعی – فرهنگی و سیاسی را در زندگی مردم جاری سازد.

یا در جایی دیگری از بیانات‌شان در مورد بهره‌گیری از هنر فاخر فرمودند: هنر را با معیار های اسلامی یاد بگیرید و یاد بدهید و آن را به کار ببرید، تا بتوانیم مفاهیم و ارزش‌های الهی و اسلامی را به مردم نشان دهید.

گویی مسئولان فرهنگی کشور (رسانه ملی _ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) فرمایشات معظم‌له در بابِ جنگ نرم را یا نشنیده‌اند و یا به دست فراموشی سپرده‌اند. آیا آنجا که رهبری فرمودند، جنگ نرم همه جانبه‌ی دشمن، امروز قابل انکار نیست و در ادامه افزودند، در جنگ، هنرمندان و اهالی فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلح در جنگ سخت‌اند؛ آیا صاحبان مجموعه‌های اینچنینی و دست اندرکاران حوزه فرهنگ این مرز و بوم که مجوز این گونه تولیدات را صادر می‌کنند در زمره این نیروهای جنگ نرم هستند؟

به راستی قرار بود به روزی برسیم که صدا و سیما به جای اینکه دانشگاه عمومی باشد دوغ و دوشاب را تبلیغ و به فروشگاهی بزرگ تبدیل شود و جورِ سریال سازی‌های پی در پی هم به نمایش خانگی سپرده شود تا این شبکه (که بیشتر شبیه شبکه‌ای عنکبوتی می‌ماند)، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما را یک‌جا بِبلعد.       

آیا این رسانه و شبکه خانگی، قرار است مرکز هویت فکری جامعه را رقم بزنند؟



+ 12
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری