پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۸ ۱۸:۵۰
۱۰
۰
نسخه چاپی
ضعف در خدمات دهی سامانه 800

صفر تا صد با سامانه 800

ضعف در خدمات دهی سامانه 800
در چند سال اخیر پیامک ها و مالیات ارزش افزوده برای مشترکین دردسر بزرگی بود.

ایجاد سامانه ۸۰۰ برای یکسان شدن روش غیرفعال سازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده، روش‌های پیچیده سابق را آسان کرده است اما خواسته مجلس برای تفکیک سرشماره های تبلیغاتی هنوز تامین نشده و نگرانی از قطع پیامک بانک ها نیز پابرجا است.

در پی نارضایتی گسترده مردم از افزایش بی رویه خدمات ارزش افزوده پیامکی و تبلیغاتی سرانجام وزارت ارتباطات خدمات پیامکی ارزش افزوده را ساماندهی کرد.

وزارت ارتباطات اعلام کرده: «روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان با استفاده از سامانه پیامکی 800 یا شماره‌گیری #800* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند. درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا 24 ساعت قطع شود.

قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود.»

این ساماندهی که پاسخ مناسبی به درخواست های مردم برای رفع مزاحمت پیامک های ناخواسته است، در اجرا کاستی هایی دارد که با برطرف شدن نواقص، محاسن این طرح  چند برابر خواهد شد.

از جمله اینکه وزارت ارتباطات تاکید می کند: «مشترکان درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می‌توانند این خدمات را غیرفعال کنند.» اما تفاوت در اجرای این رویه، سردرگمی هایی را برای مشترکان ایجاد می کند.

مطالب مرتبط : خلاصی از پیامک های تبلیغاتی و سرویس های ارزش افزوده با سامانه 800

ابهام در تفاوت سامانه 800 اپراتورها

در شبکه همراه اول در سامانه 800 دو گزینه برای مشاهده سرویس های فعال و قطع سرویس های ارزش افزوده وجود دارد که گزینه های با شبکه ایرانسل متفاوت است.

در سامانه 800 شبکه همراه اول با انتخاب گزینه دوم (قطع سرویس های ارزش افزوده) پیامکی حاوی دستور قطع سرویس های پیامکی دریافت می شود و مشترک را با این پرسش روبه رو می کند که آیا عبارت تمامی سرویس های پیامکی، پیامک های ارزش افزوده و پیامک های اطلاع رسانی را توامان شامل می شود؟

در شبکه ایرانسل برخلاف همراه اول دو گزینه برای دریافت لیست سرویس های فعال و حذف پیامک های اطلاع رسانی وجود دارد.

همین طور پس از انتخاب گزینه دوم،‌ پیغام مربوط به حذف پیامک های اطلاع رسانی دیده می شود.

نگرانی همیشگی از قطع پیامک های بانکی با لغو پیامک های اطلاع رسانی

علاوه بر تفاوت در امکان حذف پیامک های ارزش افزوده و اطلاع رسانی که باعث سردرگمی مشترک می شود، نکته مهم تر پیامک های بانکی و پیامک های انبوهی است که از سرشماره دلخواه ارسال می شوند. این موارد دو نقص دیگر این سامانه هستند.

اگرچه وزارت ارتباطات تاکید کرده: «درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.» اما مراکز تماس اپراتورها به مشترکان اعلام می کنند که با لغو تمام سرویس های پیامکی، پیامک های بانکی نیز حذف خواهند شد.

بنابراین در حالی که امکان لغو پیامک های اطلاع رسانی فراهم است و مشترکان نیز علاقمند به این دریافت نکردن تبلیغات هستند اما نگرانی از حذف پیامک های بانکی مانع از لغو پیامک های تبلیغاتی می شود.

مطالب مرتبط : چگونه می توان پیامک های مخابراتی را قطع کرد

تفکیک سرشماره های انبوه هنوز امکان پذیر نیست

از سوی دیگر، ایراد عدم دریافت پیامکی های انبوه از سرشماره دلخواه یکی از نقدهای همیشگی به راه کارهای اپراتورها برای لغو پیامک های تبلیغاتی بوده است.

زیرا در صورت انصراف از دریافت پیامک های تبلیغاتی، پیامک های اطلاع رسانی مربوط به اداره و سازمان های خاصی که مشترک علاقمند به دریافت آنها است نیز قطع خواهد شد.

این ایرادی است که مجلس به وزارت ارتباطات وارد کرد و بر همین اساس نیز وزارت ارتباطات تفکیک سرشماره های انبوه را در مجلس وعده داد.

اما در سامانه جدید 800 این وعده اجرایی نشده است.

مطالب مرتبط : سامانه 800 چیست و چرا راه اندازی شد؟

پیامک های ارزش افزوده و مشکلات آنها

پیامک های ارزش افزوده از جمله سرویس هایی هستند که توسط اپراتورها و شرکت های مختلف ارائه می‌گردند، اما دیگر مزاحم به نظر می‌رسد و بسیاری کاربران به دنبال انصراف از خدمات ارزش افزوده هستند. در این مقاله به این سوالها میپردازیم که خدمات ارزش افزوده چیست ، و لغو سرویس های پیامکی اپراتورها به چه ترتیب است.

پیامک ارزش افزوده چیست؟

در سرویس پیامک های ارزش افزوده، فرستنده بابت هر پیامکی که می فرستد مبلغ مشخصی از مشترک خود دریافت می کند. در ظاهر مشکل خاصی وجود ندارد و یک متقاضی براساس نیازی که دارد یک سرویس را به شکل خود خواسته فعال می کند و پیامک های روزانه را دریافت می نماید، اما این فقط ظاهر کار است و در پس ماجرا، دنیایی از مشکلات و کلاهبرداری های آزار دهنده از سوی بسیاری از ارائه دهندگان این خدمات وجود دارد که میلیاردها تومان سود نیز نصیب آنها کرده و می کند.

محتوای زرد سرویس های پیامکی

مشکلات سرویس پیامک ارزش افزوده

یکی از دلایلی که مشترکان این سرویس های پیامکی را بیشتر آزار می دهد، بی محتوا بودن بسیاری از آنها است. برای مثال بیشتر سیستم های پیامکی که جنبه لطیفه گویی دارند، هیچ موضوع جالبی ارائه نمی دهند و کاربر را به این نتیجه می رسانند که گویی قرار است فقط پولی از حساب او کسر شود.

در مورد سیستم های پیامکی مسابقه ای اما اوضاع از این هم بدتر است. بسیاری از این سیستم های پیامکی که ادعای پرداخت جوایز به برندگان مسابقه را دارند تنها به اعلام نام هایی تحت عنوان برندگان اکتفا می کنند. این مسئله که قرعه کشی مسابقات در بسیاری از موارد به صورت غیرعلنی برگزار می شود و عدم امکان نظارت مشترکان این سیستم های پیامکی، باعث شده تا امکان تقلب در نحوه اختصاص جوایز مطرح شود.

مشکل دیگر درخصوص پیامک های مسابقه ای این است که اکثر کسانی که در آنها به اصطلاح عضو شده اند نمی دانستند که با فرستادن پاسخ مسابقه به سیستم پیامکی در واقع به عضویت آن درآمده‌اند.
در این مدل کلاهبرداری، انتخاب گزینه درست توسط کاربر از سوی سیستم پیامکی به عنوان درخواست عضویت تلقی می شود که این خود می تواند به عنوان شیوه ای برای فریب دادن مخاطب نگریسته شود. سرویس های پیامکی آموزش زبان هم تعداد زیادی را به سبب محتوای ضعیف آموزشی خود آزرده خاطر کرده اند.

ارسال پیامک در ساعات نامناسب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ساعات اولیه صبح یا در اواخر شب وقتی در خواب گرمی فرو رفته اید با صدای زنگ پیامک موبایل تان بیدار شوید. در این مواقع، وقتی پیامک را باز می کنید می بینید پیام از سوی سیستم پیامکی ارزش افزوده ای فرستاده شده است که در آن عضو شده اید و پیامک های همیشگی و تکراری خود را می فرستد.

ثبت نام بسیار ساده و لغو عضویت پیچیده

شاید برای شما یا یکی از نزدیکانتان هم پیش آمده باشد که در یک سرویس پیامکی عضو شوید و بعد از مدت کوتاهی بفهمید به هیچ وجه برایتان مفید نیست و تصمیم به رهایی و لغو عضویت بگیرید. این درست نقطه ای است که شما متوجه می شوید با چه پدیده ای مواجه هستید.
شما کد لغو درخواست را می زنید اما فردا صبح دوباره پیامک ارزش افزوده به دست شما می رسد و بارها و بارها هم که این کار را می کنید، هیچ چیز لغو نمی شود و هر روز مبلغی برخلاف میل تان در جیب این سرویس ها می ریزید.

اگرچه ثبت نام در بسیاری از سرویس های پیامکی ارزش افزوده بسیار راحت است اما لغو کردن آن گاهی بسیار سخت و طاقت فرسا است.
برای نمونه برای ثبت نام در یکی از سرویس های پیامک های ارزش افزوده کافی است تا شماره 1 را ارسال کنید اما برای لغو آن باید نام کامل سیستم پیامکی را سه بار و حتما با حروف درشت انگلیسی در کنار کلمه لغو بفرستید.

برخی از این سرویس های پیامکی هم با شیطنت ها و ترفندهایی نظیر اضافه کردن یک فاصله به ابتدای پیام لغو، عملا امکان لغو کردن سرویس خود را برای مشترکانشان ناممکن می کنند.
برخی از اپراتورهای ارائه دهنده این خدمات، روش های پیچیده تری را هم به کار می گیرند. آنها در پیامک نخست می توانند عضویت را فعال کنند. روش قطع عضویت نیز ساده است اما در انتهای پیامک شماره دیگری را برای لغو درخواست اعلام می کنند.

در این خصوص کاربران با فراموشی شماره متفاوت عضویت بارها به شماره ای که از آن پیامک را به شکل روزانه دریافت می کنند درخواست لغو ارسال می کنند و سیستم نیز همچنان به ارسال پیامک می پردازد. این روش ظاهرا غیرقانونی نیست اما نوعی فریب مشترکان محسوب می شود.

کدام سرویسهای ارزش افزوده روی خط ما فعالند؟

برای اینکه بفهمید چه سرویس های ارزش افزوده ای روی خط شما فعال هستند، می توانید عدد 0 به سرشماره 800 ارسال کنید یا کد دستوری #800* را شماره گیری نمایید.

روشهای لغو پیامکهای ارزش افزوده همراه اول

1- ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»
۲ - شماره گیری کد دستوری #8999*
۳ - تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰

روشهای لغو پیامکهای ارزش افزوده ایرانسل

1-  ارسال عدد «۲» به شماره ۵۰۰۵ 
2-  تماس با شماره 700 
3-  ارسال کلمه stop به ۸۲۸۲



+ 10
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری