پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۱۹
۱۴
۰
نسخه چاپی

معماری خارق العاده بازار سنتی همدان

معماری خارق العاده بازار سنتی همدان
یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بازارهای سنتی متعدد است که هر سال گردشگران بسیاری برای دیدن معماری خارق العاده بازار به این شهر سفر می کنند.

در سراسر دنیا، بازارها به اشکال گوناگون وجود دارند و همواره یکی از مراکز مورد توجه گردشگران هستند. در این میان بازارهای سنتی ایرانی به خاطر معماری دیدنی و صنایع دستی ارائه شده در آن‌ها، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سفرهای گردشگران خارجی به ایران هستند.

سفر به همدان

همدان یکی از زیباترین استان هایی است که در غرب کشور واقع شده است و همانند دیگر استان های ایران جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است.

به طور کلی اگر بخواهیم همدان را توصیف کنیم باید گفت که این استان در زمان های گذشته پایتخت تاریخ و تمدن ایران بوده و نخستین دولت حاکم بر فلات ایران، از این منطقه حکمرانی می کرده است. زمانی که به این استان می روید جاذبه های زیادی روبرویتان است که از آن ها بخواهید دیدن کنید، بازار سنتی همدان هم یکی از آن جاذبه هایی است که می توانید به بازدید از آن بروید تا اگر وسیله ای نیاز دارید یا سوغاتی می خواهید بخرید. در ادامه با تیتربرتر همراه باشید تا بیشتر درباره بازار سنتی همدان بدانید.

titrebartar.com

 

بازار سنتی همدان

بازار سنتی همدان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است که مانند دیگر بازارهای قدیمی شهرهای ایران دارای سقف است و در بعضی از قسمت های آن گنبدهایی با معماری ویژه ای وجود دارد که از لحاظ وجود راسته های مختص به اصناف مختلف نیز تعلق گرفته است.

مجموعه تاریخی بازار سنتی همدان در محدوده خیابان باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته است و بیشتر بناهایی که در این بازار قرار دارند نیز مربوط به دوره قاجاریه می باشند. فضای جغرافیایی فوق که محدوده استقرار بازار را تشکیل می‌دهد، طی طول تاریخ پیدایش همدان از زمان اشکانیان تاکنون همواره جزء ساخت کالبدی همدان بوده است.

تاریخچه بازار همدان

بیشتر بناهای تاریخی همدان مربوط به دوره قاجاریه است. همچنین به‌علت موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیر راه‌های ارتباطی شهرهای غربی، زائران زیادی از میانه و مناطق دور دست درمسیر خود در همدان توقف می‌کردند. به‌همین دلیل بازار همدان از گذشته رونق بسیاری دارد.

بازار همدان اکنون از ۳۸ بازار و راسته بازار و ۲۶ سرا و کاروانسرا تشکیل شده که هریک براساس کسب‌وکارهای فعال در آن نام‌گذاری شده‌اند. امروزه بسیاری از این نام‌ها و کاربری‌ها تغییر کرده است؛ اما هنوز هم بعضی از آن‌ها با نام اولیه خود خوانده می‌شوند.

titrebartar.com

چگونه می‌توان به بازار همدان رفت

یکی از مزیت‌های همدان از نظر من دسترسی آسان به مهم‌ترین دیدنی‌ها و امکانات شهر است. کافی است خود را از هرجای همدان به میدان امام برسانید و درنهایت با چند پرسش به محل موردنظر بروید. برای پیدا کردن مسیر بازار همدان نیاز به پرس‌وجو نیست؛ زیرا شما با رسیدن به میدان امام در واقع وارد بازار همدان شده‌اید.

راسته پر زرق‌وبرق بازار همدان

برای ورود به بازار مظفریه، باید از خیابان باباطاهر و از راسته زرگرها عبورکنید. با عبور از این راسته، مغازه‌هایی با زرق‌وبرق را می‌بینید که عابران و به‌ویژه عروس و دامادها را به سوی خود می‌کشاند. اگر این راسته‌ها برایتان کافی نبود، می‌توانید انتهای همان راسته سری به پاساژ طلا بزنید. این بخش از بازار را حتی زمان نوسان قیمت طلا هرگز خلوت نخواهید دید.

بازار مظفریه ترکیبی از خرید و اماکن توریستی

بعد گذر از راسته زرگرها، از خیابان باباطاهر یا شریعتی وارد بازار مظفریه می‌شوید. مغازه‌ها و پاساژهای این راسته بیشتر از هرچیز محل عرضه لباس هستند. علاوه‌بر آن پاساژ امیرکبیر یکی از معروف‌ترین پاساژهای همدان است که در همین کوچه قرار گرفته و محل عرضه لوازم خانگی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: «زنجان» شهر شگفتی های شناخته نشده

بقعه استرومردخای که یکی از جاذبه‌ های گردشگری همدان به‌شمار می‌آید، در این منطقه قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. بعد از تماشا و خرید در همان کوچه فست‌فودهایی با قیمت مناسب نوش‌جان کنید.

titrebartar.com

سبزه میدان بازاری رنگی با راسته‌های جذاب

اگر دیدن میوه‌های رنگارنگ و سبزیجات تازه شما را به وجد می‌آورد، با این راسته از بازار همدان آشنا شوید. راسته سبزه میدان به‌سادگی از خیابان باباطاهر قابل دسترس است. بازارهای قدیمی سبزه‌ میدان و سرگذر از مناطق شلوغ، زنده و پرتردد همدان هستند. اغلب مردم همدان برای خریدهای روزانه میوه و تره‌بار به این بازارها می‌روند. امروزه انواع محصولات غذایی مانند گوشت، میوه و خشک‌بار در این بازار به فروش می‎رسد.

راسته‌های پرکاربرد بازار سنتی

پاساژ قدس و راسته شیشه‌برها همان جایی است که اگر به‌دنبال قاب عکسی برای قاب کردن خاطره‌هایتان هستید یا می‌خواهید شیشه پنجره را تعویض کنید، باید سری به آن‌جا بزنید. راسته‌ی صحافخانه را در ماه‌های شهریور و مهر از دست ندهید. اگر به دیدن ذوق‌وشوق بچه‌ها علاقه‌مند هستید، به این راسته سر بزنید. هرچند در این راسته صحافخانه‌های قدیمی باقی نمانده‌اند؛ اما دیدن این راسته مسقف و جذاب خالی از لطف نیست.

انتهای راسته صحافخانه به راسته کفشدوزخانه متصل است. راسته‌ کفشدوزخانه درگذشته محل قرارگیری تولیدی‌ها و تعمیراتی‌های کفش بود. اما امروزه بازاری برای فروش کفشهای وارداتی و آماده است. اگر دنبال یک سوغات متفاوت هستید، پیشنهاد من به شما راسته پارچه فروش‌ها است. علاوه‌براین‌ها راسته‌های بسیاری در سبزه میدان وجود دارد که از تماشا و خرید در آن بسیار لذت خواهید برد.

قلب تپنده مذهب در همدان

بازار سنتی همدان در اطراف قدیمی‌ترین و معتبرترین مسجد همدان ساخته شده است. اگر هنگام اذان و نماز در بازار باشید، می‌توانید از صدای طنین اذان در بازار لذت ببرید.

مسجد جامع از بناهای دوره قاجار است و در ابتدا از یک شبستان تشکیل شده بود؛ اما با گذشت زمان و رشد بازار و تحولات آن، به یکی از فضاهای مهم شهر تبدیل شد. بیشترین تغییرات کالبدی مسجد به دوران صفوی، قاجار و پهلوی مربوط می‌شود.

بازاری ویژه خرید آقایان

خیابان اکباتان یک خیابان مهم و طولانی در اطراف بازار سبزه میدان است که می‌توان آن را بورس لباس‌های مردانه دانست. این خیابان از راسته‌های زیادی منشعب می‌شود که هریک جاذبه‌های مخصوص به خود را دارد. در طول خیابان نیز می‌توانید دست‌فروش‌های همیشگی را ببینید که در بساطشان همه چیز پیدا می‌شود. انتهای خیابان پاساژ اکباتان قرار دارد و کمی پایین‌تر می‌توانید ورودی تپه‌های هگمتانه را ببینید.

راسته‌ایی از جنس تارو پود

ابتدای خیابان اکباتان بعد از بانک ملی با سرازیر شدن از پله‌ها وارد دنیای دیگری می‌شوید. راسته فرش فروش‌ها در این بخش از همدان قرار دارد. درگذشته می‌توانستید حجره‌های کوچک رفوگری را هم در این خیابان ببینید.

titrebartar.com

از بازار همدان چه سوغاتی بخریم؟

اگر قصد خرید سوغات را دارید، از سوغاتی مثل انگشت‌پیچ، کماج، شیرمال، گردو، باسلوق، بادام، آلو و حلوا زرده غافل نشوید. همچنین می‌توانید کنار آن‌ها از صنایع‌دستی نظیر سفال، مصنوعات چرمی، مصنوعات مرواربافی و… دیدن کنید. گردش در بازار سنتی همدان نوعی سفر به حساب می‌آید؛ چاکه می‌توانید همزمان با خرید، از خیابان‌ها و بناهای قدیمی هم دیدن کنید.

اگر از بازارگردی و خرید خسته شدید، کافی است دور میدان بروید و با نوش‌جان کردن غذاهای لذیذ تجدیدقوا کنید. علاوه‌بر بازارها و راسته‌های ذکر شده، همدان بازارها، سراها، کاروانسراها و راسته‌های مختلف و بسیاری دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. امیدوارم بازدید از بازار همدان برایتان به خاطره‌ایی دلچسب تبدیل شود. 



+ 14
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری