پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۴۲
۱۳
۰
نسخه چاپی
هر آنچه که باید در مورد کمک معیشتی بدانید

تفاوت کمک معیشتی و یارانه چیست

هر آنچه که باید در مورد کمک معیشتی بدانید
دولت در جدیدترین اقدام اقتصادی خود در سال 98 بعد از افزایش ناگهانی بنزین زمینه طرح کمک معیشتی را اجرا کرد.

طرح کمک معیشتی آحاد جامعه ایران را در بر می گیرد.امام این طرح مشکلات زیادی مانند یارانه در اول کار خود دارد.

اکثریت جامعه فکر می کنند کمک معیشتی همان یارانه می باشد ، اما این تفکر اشتباه می باشد که قصد داریم در این مقاله به تفاوت و هر آنچه که باید در مورد کمک معیشتی بدانید بپردازیم.

مطالب مرتبط : آخرین جزییات از اعتراض به عدم واریز بسته حمایت معیشتی

کمک معیشتی چیست

حمایت از اقشار مردم به خاطر فشار‌های اقتصادی و تحریم‌ها و بازگرداندن عواید سهمیه بندی بنزین به مردم.از ۲۵ میلیون خانوار کشور، ۱۸ میلیون خانوار این کمک را می‌گیرند و ۷ میلیون خانوار هم از نظر اقتصادی توانمندترند، نمی‌گیرند. جمع افرادی که این کمک را می‌گیرند ۶۰ میلیون نفرند.

به خانوار‌های تک نفره ۵۵، دو نفره ۱۰۳، سه نفره ۱۳۸، چهار نفره ۱۷۲، پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

مبلغ حمایت معیشتی هر ماه پرداخت می‌شود.طرح حمایت معیشتی دولت هیچ ارتباطی به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارد.

همان طور که گفته شد، یارانه و کمک معیشتی مجزاست. اگر خانواده‌ای مشمول هر دو پرداخت باشد، جمع دریافتی آن خانواده در ماه به شرح زیر خواهد بود:

یک نفره: ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان

دونفره: ۱۹۴ هزار تومان

سه نفره: ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان

چهارنفره: ۳۵۴ هزار تومان

پنج نفره: ۵۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان

یارانه چیست

یارانه یا سوبسید شکلی از کمک مالی است که به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می‌شود؛ یا به عبارت دیگر اعطاء کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم داده می‌شود جهت افزایش رفاه عمومی جامعه.

یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولت‌ها به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند و این یارانه‌ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. همچنین یارانه‌ها به دو نوع یارانه‌های صادراتی و یارانه‌های داخلی کشورها تقسیم می‌شوند. یارانه‌های صادراتی مساعده‌های قابل تفویض در نزد شرکتهایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه‌ها را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. یارانه‌های داخلی کشورها نیز کمکی است که به صورت غیر مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

یارانه در ایران

یارانه به مفهوم کنونی آن از دههٔ چهل وارد اقتصاد ایران شد. اما تا پیش از ان نیز برخی قوانین و دستور العمل‌ها، مصداق‌هایی جزئی از یارانه بودند هرچند که ماهیتاً تفاوت‌های آشکاری با یارانه کنونی داشته‌است. در زیر اشاره مختصر به این فعالیت‌ها می‌شود: دوران صفویان:نوعی تخفیف مالیاتی وجود داشته‌است. دوران قاجار :سیاست‌هایی در جهت توسعه زراعت، که در آن دادن بذر و مساعده به مستأجر پیش‌بینی شده بود. سال ۱۳۱۱:دخالت مستقیم دولت در عرضه و تقاضا (تولید): تصویب قانون جهت تأسیس سیلو در تهران به منظور خرید و ذخیرهٔ گندم توسط سازمان غله، برای مقابله با کمبود احتمالی. سال ۱۳۱۵: بارندگی خوب باعث افزایش عرضه و در نتیجه باعث کاهش قیمت گندم شد. سازمان غله نیز خرید گندم با قیمتی بالاتر از قیمت بازار برای حمایت از کشاورزان را در دستور کار خود قرار داد و تا سال ۱۳۲۱ نیز دولت دو هدف حمایت از کشاورزان، تهیه و ذخیره گندم و تهیهٔ نان ارزان برای مصرف‌کنندگان کم درآمد را در دستور کار قرار داد که این امر موجب شد تا مالکین بدترین نوع گندم را به دولت بفروشند و نوع خوب ان را در بازار آزاد عرضه کنند.

هدف از پرداخت یارانه چیست

سوبسید از نظر دولت‌ها نوعی مالیات منفی محسوب شده، در رده مالیات‌ها در بودجه دولتی لحاظ می‌گردد. به این دلیل یارانه را مالیات منفی به حساب می‌آورند که این مالیات از طرف دولتها، پرداخت می‌شود، نه دریافت.

پرداخت یارانه از دیدگاه دولت‌ها به علت اهداف: اقتصادی، توسعه‌ای، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخت می‌گردند. این اهداف می‌تواند در پرداخت یارانه به مصرف‌کننده، تولیدکننده، ادارات خدماتی، صادرکننده یا واردکننده تحقق یابد. وبه‌طور کلی اهداف یارانه را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

هدف مند نمودن بکارگیری منابع کمیاب
تثبیت قیمت‌ها
توزیع درآمد

آخرین اخبار از واریز کمک حمایتی معیشتی و یارانه 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از این به بعد روز دهم هر ماه مبلغ حمایت معیشتی و ۲۰ هر ماه یارانه نقدی خانوارها و قبل از سی ام هر ماه حقوق کارکنان دولت را پرداخت می‌کنیم.

محمد باقر نوبخت در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری افزود: یارانه نقدی آذر بجای بیست و ششم ۲۰ آذر به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

وی در ادامه گفت: سال آینده ۱۳ سد جدید افتتاح خواهد شد و در مجموع ۳۰ طرح آبرسانی به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت افزود: امسال و پارسال ۸۳۶ کیلومتر راه آهن افتتاح کردیم و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر نیز در دو سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی گفت: ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید سال آینده افتتاح خواهد شد.

نوبخت اظهارداشت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای گازرسانی به روستاها و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برق رسانی روستایی اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱.۵ میلیارد دلار از دو سال قبل با کسب اجازه از مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد شغل اختصاص یافته که تاکنون ۱ میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار آن پرداخت شده است.

نوبخت افزود: سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال هزینه کردیم.

وی گفت: حتی صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است که اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج خواهد شد.

به گفته نوبخت؛ در سال آینده ۸ میلیارد دلار از پول فروش نفت را برای واریز به عنوان سهم صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده‌ایم.

او گفت: دولت اکنون ۴ میلیون میلیارد تومان دارایی دارد که در سال آینده قسمتی از منابع بودجه از راه مولدسازی بخشی از این دارایی‌ها تامین و محقق خواهد شد.

نوبخت افزود: ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای دوگانه سوز شدن خودروها در سال آینده در نظر گرفته‌ایم.



+ 13
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری