پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۴۳
۱۸
۴
نسخه چاپی
عامل خط فقر مطلق چیست

پیش بینی آمار خط فقر در سال 99

عامل خط فقر مطلق چیست
دامنه خط فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در ایران در نظر گرفته می‌شود.

دولت در اجرای سیاست های فقر زدایی موفق نبوده و ایران در این چند سال شاهد خط فقر مطلق و بسیار شدید می باشد.آمار در سال 98 بسیار تاسف بار بوده است در سال 99 به نظر کارشناسان آمار فقر چگونه می باشد.

به نظر کارشناسان حداقل استاندارد های زندگی در سال 99 فاجعه بار خواهد بود به صورتی که با رشد نقدینگی و آمار قیمت ها معلوم نیست چه بلایی سر مردم خواهد آمد.

آمار ها نشان از رشد 20 درصدی خط فقر سال 99 نسبت به خط فقر سال 98 دارد که این آمار از فاجعه هم می تواند بدتر باشد.

پیش بینی می شود در سال 99 بالای 65 میلیون نفر زیر خط فقر قرار بگیرند در ایران ، این آمار شاید برای کشورهای جنگ زده عادی باشد اما در کشوری مانند ایران که معادن و ذخایر انرژی دارد بسیار تاسف برانگیز می باشد. متوسط مصرف گوشت گوسفند در دهک اول درآمدی (ماهانه یک میلیون تومان ) به طور سرانه در حدود 20 گرم گوشت در ماه برای سال 1398 بوده که این وضعیت در سال  1399وخیم‌تر هم خواهد شد.

معرفی دهک های جامعه

اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار) حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می گیرد و جزو ده درصد فقیرترین خانواده های جامعه است. هزینه حدود ۱ میلیون و پانصد هزار تومان، خانواده را در دهک دو قرار می دهد. هزینه ۲ میلیون تومانی دهک سه، هزینه حدود سه میلیون تومانی دهک چهار، هزینه حدود ۳میلیون و پانصد هزار تومانی دهک پنج، هزینه حدود ۴ میلیون و سیصد هزار تومانی دهک شش، هزینه حدود ۵ میلیون تومانی دهک هفت، هزینه حدود ۶ میلیون و هفتصد هزار تومانی دهک هشت، هزینه حدود ۸ میلیون تومانی دهک نه و در نهایت هزینه خانوارهایی که حدود ۱۶ میلیون تومان است دهک ده که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می دهد.

منظور از هزینه ماهانه، کلیه هزینه های جاری خانوار در ماه از هزینه اجاره تا خوراک و پوشاک و حمل و نقل و تحصیل و ... است.

یک راهنمایی: اگر مثلا در خانه ای ساکن هستید که هزینه اجاره نمی پردازید، باید هزینه اجاره ای که پرداخت نمی کنید را هم به هزینه های خود اضافه کنید و بعد جای خود را در دهک های جامعه مشخص کنید. این در مورد تمام هزینه هایی که نمی پردازید مصداق پیدا می کند.

هزینه زندگی و خط فقر چیست

بطور کلی این محاسبات در ۱۲ بخش شامل: خوراکی‌ها، دخانیات، مسکن، کفش‌وپوشاک، اثاثیه، بهداشت‌ودرمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، امور فرهنگی‌و‌تفریحی، تحصیل، رستوران‌وهتل و کالاها‌وخدمات متفرقه صورت گرفته است.

سهم خوراکی‌ها در سبد هزینه‌های خانوار کشور ۲۶,۶۴ درصد، سهم مسکن ۳۵,۵ درصد، سهم بهداشت و درمان ۷,۱۴ درصد، حمل‌ونقل ۹,۴۱ درصد، خرید اثاثیه منزل ۳,۹۳ درصد و کفش‌وپوشاک ۴,۷۸ درصد است. سهم مابقی اقلام، کمتر از ارقام ذکر شده است.

در محاسبه هزینه مسکن، هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه‌های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ مترمربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام  و… ساخته شده با مصالح با دوام یا نیمه ‌بادوام، در محاسبات « خط فقر » طبق استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وضعیت فقر در ایران چگونه است

تعداد زیادی  از خانواده‌های ایرانی با یارانه زندگی کرده و یا از طریق کمک‌های مستمری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امرار معاش می‌کنند: «با این وضعیت حتی عدهای شرایط آن را ندارند که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی قرار بگیرند چراکه این افراد برای اینکه تحت پوشش این نهادها قرار بگیرند باید بالای ۶۰ سال سن داشته باشند یا از کار افتاده ۱۰۰ درصد بوده و یا بی سرپرست و بدسرپرست باشند.»

این برآوردها بر اساس محاسبه هزینه خانوار و با در نظر گرفتن امکان دسترسی به ۲۱۰۰ کالری غذا و مقایسه آن با درآمد خانوار به دست آمده بود. بر اساس این محاسبات، ۱۵ درصد خانواده‌های روستایی و ۱۲ درصد خانواده‌های شهری و در مجموع ۱۴درصد خانوارهای کل کشور در سال ۱۳۹۵ در فقر مطلق زندگی کرده و از تامین غذای کافی برنیامده‌اند.

آمارهای مربوط به وضعیت فقر در جامعه ایران متفاوت و متناقض هستند. عموما گفته می‌شود بین ۲۵ تا ۳۵ درصد مردم ایران زیر "خط فقر" به سر می‌برند اما شهاب نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، اواخر اسفندماه گذشته گفته بود ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند. فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز می‌گوید با تورم و حداقل دستمزو فعلی، ۷۰درصد کارگران ایران زیر خط فقر مطلق قرار دارند.



+ 18
مخالفم - 15
نظرات : 4
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
مسعود ملبویی ۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۰:۵۹
پاسخ
comments خواهشا از این دسن مطالب بیشتر نشر کنید
 
 
ir
+0
unlike
-0
مسعود ملبویی ۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۰:۵۷
پاسخ
comments من 10 ماهه بچه هام گوشت نخوردن.خمینی شهر اصفهانم..091695 41240 شمارمه.ک نگن دروغ میگه.ادرسم هم میدم ک حرفی نباشد>خیابان شهید صدوقی کوچه جنب قرض الحسنه رضوی بن بست اخر
 
 
ir
+0
unlike
-0
مسعود ملبویی ۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۰:۵۳
پاسخ
comments سلام..بی خیال انشالاه کلید اقای روحانی پیدا میشه و همه چیز حل میشه.من الان 10 ماه گوشت گوسفند و گوساله و حتی گاو نخریدم و نخوردیم فدای سر وزیر دام داری>>>>>>>>>>> >
 
 
+0
unlike
-0
شاکی ۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۱:۳۹
پاسخ
comments زندگی برای همه سخت شده
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری