پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۸:۳۷
۹
۰
نسخه چاپی
چگونه در دام پروستات گرفتار نشویم

معرفی بیماری شایع پروستات در مردان

چگونه در دام پروستات گرفتار نشویم
آیا بیماری پروستات خطرناک است؟ چگونه باید علائم پروستات را بشناسیم ؟ جواب تمام این سوالات در تیتر برتر

پروستات یک غده مختص به مردان می باشد. این غده تقریباً به بزرگی یک چهارمغز است و در زیر گردنه مثانه موقعیت دارد که مجرای مثانه (مجرای پیشاب) را احاطه می کند. غده پروستات یک مایع شیری مانند را تولید می کند که جزئی از آب منی می باشد و نطفه را تغذیه می کند.

به مرور بلند رفتن سن، غده پروستات بزرگتر می شود. این امر بصورت تدریجی اتفاق می افتد و می تواند باعث ایجاد مشکل مثانه در بعضی از مردان گردد.

کنترول ضعیف مثانه همچنان می تواند ناشی از بعضی مشکلات صحی دیگر باشد. این مشکل می تواند باعث نگرانی و خجالت مردان مصاب به ضعف کنترول مثانه گردد. اگر تغیری در کنترول مثانه تان مشاهده می کنید، یا کدام نگرانی خاص در مورد غده پروستات تان دارید، با داکتر تان یا یک مشاور نگهداری پیشاب صحبت کنید.

تقسیم بندی غدد پروستات

پروستات در تقسیم‌بندی غدد بدن به درون‌ریز و برون‌ریز، به دلیل اینکه مواد ترشحی آن از راه مجاری به بیرون از بدن می‌ریزد، جز غدد برون‌ریز محسوب می‌شود.
مایع تولید شده به وسیلهٔ پروستات به همراه اسپرم در کیسه‌های منی ذخیره می‌شود. مایع ترشح شده به وسیلهٔ پروستات یک سوم مایع منی را تشکیل می‌دهد. این مایع درآمیزش کار حمل و تغذیه اسپرم را بعهده دارد. حالت قلیایی این مایع، اسپرم را در محیط اسیدی واژن حفاظت می‌کند.
از مواد تشکیل دهنده ترشحات پروستات می‌توان به کلسیم، روی، ویتامین ث (اسید آسکوربیک)، اسید فسفاتاز، آلبومین و آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) اشاره کرد.

شناخت انواع بیماری های پروستات

بیماری پروستات یکی از بیماری های شایع در بین مردان است که می تواند به صورت عادی و یا حتی خطرناک باشد. در این قسمت با نوع اول از این بیماری آشنا می شویم:

اول بزرگی خوش خیم سرطانی یا بزرگ شدگی غیر سرطانی پروستات است که در اثر آن بافت پروستات بزرگ و متورم شده و نهایتا جریان خروج ادرار را قطع می‌کند، در نتیجه ادرار درون مثانه باقی می‌ماند. بزرگی خوش خیم پروستات معمولا در مردان بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد‌ (مردان زیر ۵۰ سال ندرتا دچار آن می‌شوند). علت غالب بزرگ شدگیهای پروستات بزرگی خوش خیم می‌باشد.

عوارض احتمالی این نوع بیماری پروستات عبارتند از:

-یکی از عوارض احتمالی بزرگ شدن پروستات این است که مثانه ضعیف و ممکن است متسع و به سایر اعضای بدن فشار وارد کند.

-یکی دیگر از عوارض احتمالی بزرگ شدن پروستات این است که ممکن است آسیب کلیه و گردش خون تصفیه نشده در بدن به دلیل پس زدن ادرار از مثانه به کلیه به وجود آید.

علائم و نشانه‌های آن احساس نیاز مکرر به تخلیه ادرار به ویژه در شب، نیاز مبرم اضطراری به ادرار کردن، دشواری در آغاز ادرار، جریان کم فشار ادرار، چکیدن یا قطره قطره آمدن غیر طبیعی ادرار و احساس پر بودن مثانه و ناتوانی در ادرار کردن است.

چگونگی تشخیص بیماریهای پروستات:

معاینه مقعدی:

با پوشیدن یک دستکش لاستیکی دکتر از طریق دیواره راست روده پروستات شما را احساس می‌کند. او می‌تواند توده‌ها، تورم و یا ناراحتی که نشانگر بیماری باشد را تشخیص دهد. گرچه بسیاری از آقایان از انجام معاینه مقعدی طفره می‌روند ولی این معاینه فقط ناراحتی مختصری ایجاد کرده و تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

بزرگ شدن پروستات

-آزمایش آنتی ژن ویژه پروستات در خون (psa):

مطالب مرتبط : مردان با این علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند

پروستات بزرگ شده یک پروتئین را به میزان بیشتری ترشح می‌کند. این آزمایش میزان آن پروتئین را در خون اندازه می‌گیرد. این آزمایش ۱۰۰ درصد دقیق نیست و ممکن است همراه با سایر آزمایشات مورد استفاده قرار گیرد.

-آزمایشات دیگر:

ممکن است لازم باشد آزمایشات دیگری انجام شود. مانند انجام آزمایش سیستوسکوپی، سی تی اسکن یا mri که برای دید بهتر درون پیشابراه و پروستات صورت می‌گیرد.

بیماری بزرگ شدن پروستات در چه زمانی و چگونه باید درمان شود؟

بیماری پروستات فقط زمانیکه منجر به بروز علائم شدید شود یا اینکه سبب بروز اختلال در عملکرد کلیه ها و مجاری ادراری شود. باید تحت درمان قرار گیرد. تنها وجود یک پروستات بزرگ دلیل بر درمان پروستات نیست. اگر بزرگی پروستات وجود دارد اما علامتی نباشد ممکن است تنها نیاز به انتظار باشد. البته باید در طی این مدت فرد تحت نظارت دقیق پزشک بوده و سالانه یک یا دو بار مورد معاینه قرار گیرد. گاهی اوقات ممکن است علائم بدون درمان بهبود یابند. اما در صورت تشدید علایم نسبت به قبل حتماً باید به پزشک مراجعه نمود.

درمان احتمالی پروستات غیر سرطانی عبارتست از:

مطالب مرتبط : علائم و کاربرد داروی تامسولوسین چیست

-درمان دارویی که به تحلیل رفتن بافت پروستات یا شل شدن عضلات کمک می‌کند.

-جراحی برای برداشتن بافت اضافی پروستات و کاهش فشار بر پیشابراه، انجام می‌شود.

-اتساع با بادکنک که در آن بادکنک در داخل پیشابراه قرار داده می‌شود و متورم می‌شود تا پیشابراه را گشاد نماید.

-درمانهای جدید شامل جراحی لیزری، منجمد کردن بافت پروستات و درمان گرمایی با میکروویو (حرارت دادن بافت پروستات با میکروویو) می‌باشد.

چگونه از بیماری پروستات پیشگیری کنیم

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد با این حال شواهد نشان می دهد که رعایت برخی نکات سالم، نقش کلیدی در این مورد ایفا می کند

به گزارش healthline از هر ۱۰۰ مرد بالای ۶۰ سال شش نفر قبل از سن ۷۰ سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شوند و این آمار را نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرده است. شواهد نشان می دهد که رعایت برخی نکات، نقش کلیدی در جلوگیری از سرطان پروستات ایفا می کند که در زیر به شرح آنها می پردازیم:

مصرف سویا و چای: با توجه به گزارش جامعه سرطان آمریکا، ماده غذایی به نام ایزوفلاون موجود در سویا و چای با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. ایزوفلاون همچنین در نخود، عدس، جوانه گندم، بادام زمینی، و چای سبز نیز وجود دارد.

خوردن دانه کدو تنبل: دانه کدو تنبل غنی از روی است؛ یک ماده معدنی که به عقیده متخصصان نقش مهمی در ارتقای سلامت پروستات دارد و از بزرگ شدن پروستات نیز جلوگیری می کند. سایر منابع غنی از روی عبارتند از گوشت، شیر و فراورده های لبنی، غلات کامل.

گنجاندن ماهی در رژیم غذایی: دلایل زیادی برای اهمیت مصرف ماهی های چرب وجود دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی رشد سلول های سرطان را در پروستات متوقف می کند. در میان مردانی که ماهی زیاد مصرف می‌ کنند موارد ابتلا به سرطان پروستات یک به شش است و این نشانگر آن است که میزان موارد سرطان پروستات در میان مردانی که ماهی مصرف می ‌کنند ۵۰درصد کاهش یافته است.

مصرف هرچه بیشتر گوجه فرنگی: محققان آمریکایی ثابت کرده اند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که خواص آنتی اکسیدانی دارد، توانایی سلول های سرطانی برای تهاجم به بافت های بدن را کاهش می دهد. همچنین لیکوپن به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک می کند. لیکوپن در سایر مواد غذایی بخصوص هندوانه نیز وجود دارد.

محدود کردن مصرف چربی های اشباع: مطالعات متعدد ارتباط بین چربی های اشباع با چاقی، سرطان روده بزرگ، سرطان رحم، سرطان سینه و ملانوم را ثابت کرده اند. کمتر از ۱۰ درصد کالری دریافتی شما در طول روز باید از طریق چربی های اشباع باشد.

کاهش مصرف مکمل های غذایی: اگرچه ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسبت هستند اما دریافت دوزهای بالای برخی از آنها اثرات معکوس و مضر دارد. نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد مصرف مکمل های غذایی با دوز بالای ویتامینEو سلنیوم، خطر ابتلا به سرطان بدخیم پروستات را افزایش می دهد.



+ 9
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری