پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۸:۱۹
۸
۰
نسخه چاپی
عملکرد ، نحوه مصرف و عوارض تامسولوسین

علائم و کاربرد داروی تامسولوسین چیست

عملکرد ، نحوه مصرف و عوارض تامسولوسین
داروی تامسولوسین از خانواده‌ی داروهایی است که با نام بازدارنده‌های آلفا شناخته می‌شوند.

کپسول کندکننده تامسولوسین یک عامل شیمیایی پروستات می‌باشد که مسدودکننده گیرنده‌های ۱α نامیده می‌شود.

ماده دارویی مؤثر موجود در این کپسول، تامسولوسین نام دارد که باعث شل شدن عضلات صاف گردن مثانه و پروستات می گردد. این مکانیسم موجب تقویت جریان ادرار شده و بنابراین عبور آب را تسهیل می‌کند.

داروی تامسولوسین برای درمان علائم پروستات بزرگ یا پروستات خوش‌خیم یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی تامسولوسین به شما کمک می‌کند تا علائم BPH مانند مشکل در شروع دفع ادرار، جریان ضعیف ادرار و احساس نیاز فوری و به کرات برای دفع ادرار (برای مثال در طول شب) را کاهش داده یا از بین می‌برد.

کاربرد:

کپسول تامسولوسین درمان ناراحتی‌های قسمت پایینی مجاری ادراری است که همراه با بزرگ شدن خوش‌خیم غده پروستات می‌باشد (هیپریلازی خوش‌خیم پروستات یا به اختصار BPH).

نحوه‌ی عملکرد داروی تامسولوسین

داروی تامسولوسین باعث کوچک شدن پروستات نمی‌شود اما ماهیچه‌های پروستات و مثانه را شل می‌کند.

نحوه‌ی مصرف داروی تامسولوسین و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی تامسولوسین و قبل از هر بار مصرف مجدد نحوه‌ی مصرف دارو را مطالعه کرده یا در این مورد از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

داروی تامسولوسین را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز و سی دقیقه پس از صرف یک وعده‌ی غذایی مصرف کنید. همه‌ی دارو را به صورت کامل فرو دهید. داروی تامسولوسین را نجوید، خرد نکنید و کپسول را باز نکنید.

دوز مصرف داروی تامسولوسین به وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

موارد و مقدار مصرف :‏

هیپرتروفی خوش خیم پروستات :

مردان :‏mg 0.4‎‏ خوراکی یک بار در روز پس از غذا (در زمان یکسان) مصرف شود. در افرادی که پس از 4-2 هفته ‏پاسخ درمانی مشاهده نمی شود می توان میزان دارو را به ‏mg 0.8‎‏ یک بار در روز افزایش داد. در صورت قطع هر یک از ‏این رژیم های درمانی به مدت چند روز، دارو مجدداً با ‏mg/d 0.4‎‏ آغاز گردد.

چگونه تامسولوسین را مصرف کنیم؟

پیش از شروع به مصرف دارو، بروشور موجود در جعبه محصول را مطالعه نمایید. بروشور، اطلاعات جامع تری از محصول، شرکت سازنده و لیست کاملی از عوارض جانبی را در اختیار شما قرار می دهد. تامسولسین را دقیقا مطابق دستور پزشک میل کنید.

دارو را روزانه یک عدد، نیم ساعت قبل از غذا و در یک زمان مشخص از شبانه روز مصرف کنید. دارو را همراه با یک لیوان آب مصرف نمایید و از جویدن و خرد کردن آن خودداری فرمایید.

از مصرف ترکیبات گیاهی که خاصیت کاهندگی فشارخون دارند خودداری کنید.

با مصرف اولین نوبت از دارو، ممکن است احساس سرگیجه و غش به شما دست دهد. با بروز این علائم فورا دراز بکشید و تا برطرف شدن علائم بلند نشوید.

در صورت فراموش نمودن مصرف یک نوبت از دارو، از دو برابر نمودن نوبت بعدی جدا خودداری فرمایید.

دستیابی به بهترین درمان

تامسولسین بخصوص در اولین دوز مصرفی موجب سرگیجه می شود، لذا پیش از رانندگی و انجام کارهای پرخطر از هوشیاری کامل خود مطمئن شوید.

توصیه می شود در طول دوره درمان با تامسولسین، الکل مصرف نکنید، زیرا عوارض جانبی تامسولسین(سرگیجه و غش) را افزایش می دهد.

سعی کنید به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایید، زیرا در این صورت پزشک می تواند روند بهبود شما را کنترل کند.

پیش از انجام هرگونه جراحی، پزشک را از مصرف تامسولسین مطلع سازید، زیرا برخی از بیمارانی که تامسولسین مصرف می کردند، پس از جراحی آب مروارید به یک عارضه به نام" سندرم عنبیه شل" دچار شدند. لذا ممکن است لازم باشد مصرف تامسولسین را برای مدت کوتاهی قطع کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی تامسولوسین

پیش از شروع مصرف داروی تامسولوسین در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی تامسولوسین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی تامسولوسین تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا سابقه‌ی فشار خون پایین و بعضی از مشکلات چشمی از قبیل آب مروارید و گلوکوم را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

داروی تامسولوسین ممکن است موجب گیجی، ناهش‌یاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هش‌یاری دارند تا زمانی که در هش‌یاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف تامسولوسین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

پیش از انجام هر گونه عمل جراحی، مانند جراحی چشم برای آب مروارید یا مشکلات دیگر، به پزشک یا دندان‌پزشک خود لیست کامل همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را ارائه دهید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیش‌تری در مقابل عوارض جانبی این دارو به خصوص سرگیجه و افت فشار خون از خود نشان دهند. بروز این مشکلات خطر سقوط در هنگام بلند شدن را افزایش می‌دهد.

برای مصرف داروی تامسولوسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی تامسولوسین را استفاده کنید و در مورد مزایا و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی تامسولوسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی تامسولوسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز هیچ دارویی نفرمایید.

سایر بازدارنده‌های آلفا از جمله پرازوسین و ترازوسین ممکن است با داروی تامسولوسین تداخل ایجاد کنند.

در صورتی که شما از داروهایی برای درمان اختلالات نعوظ (ED) یا داروهایی برای درمان فشار خون ریوی مانند داروی سیلندنافیل و داروی تادافیل استفاده می‌کنید ممکن است باعث افت شدید فشار شما شود که این موضوع می‌تواند موجب سرگیجه یا بی‌هوش شدن‌تان شود. برای به حداقل رساندن این خطر ممکن است پزشک شما صلاح ببیند که دوز داروهای مصرفی‌تان را تنظیم کند.

داروهای دیگر می‌توانند اثرات داروی تامسولوسین از بدن شما را از بین برده یا کم‌رنگ کنند. از جمله‌ی این داروها می‌توان به داروهای ضد قارچ آزول از قبیل ایتراکونازول و کتوکونازول، بوسپرویر، کلاریترومایسین، کوبیسیستات، مهارکننده‌های پروتئاز HIV از قبیل لوپیناویر و ریتوناویر، داروی ریبو سیکلیب و داروهایی از این دست اشاره کرد.

علائم اوردوز مصرف داروی تامسولوسین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی تامسولوسین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی، از قبیل آزمایش‌های مربوط به پروستات و سنجش سطح فشار خون، باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا پزشک شما بتواند تاثیر عوارض جانبی بر بدن‌تان را بررسی کرده و در صورت ابتلا مانع از پیش‌رفت آن‌ها شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی تامسولوسین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی تامسولوسین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی تامسولوسین آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین داروی تامسولوسین در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.



+ 8
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری