پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۵۸
۶
۰
نسخه چاپی
عوارض و نوع مصرف داروی اکسناتید چیست

داروی اکسناتید چیست؟

عوارض و نوع مصرف داروی اکسناتید چیست
یک داروی تزریقی که موسسه سازمان غذا و داروی آمریکا نیز آن را تایید کرده است.

دیابت نوع 2 ، نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود.

در شروع بیماری می‌توان با افزایش ورزش، اصلاح رژیم غذایی و مشورت با پزشک این بیماری را درمان کرد. البته این مورد در سال‌های اخیر توسط دانشمندان کانادایی که بر روی این نوع بیماران در حال تحقیق بودند، به اثبات رسیده است. بر مبنای این پژوهش‌ها 40 درصد افراد به‌طور کامل درمان شده و لوزالمعده دوباره شروع به تولید انسولین می‌کند. اگر سطح گلوکز خون با این روش‌ها به اندازه کافی پایین نیامد، ممکن است مصرف داروهایی مانند متفورمین یا انسولین  لازم باشد. معمولاً باید به‌طور مرتب سطح قند خون کسانی که انسولین مصرف می‌کنند کنترل شود.

دیابت شیرین نوع ۲ با گلوکز بالای خون در شرایط مقاومت دربرابر انسولین و کمبود نسبی انسولین مشخص می‌شود.

داروی دیابت نوع 2 چیست

اگزناتاید یک داروی تزریقی جدید است که با نام تجاری Byetta به فرم قلم آماده ی تزریق و با نام تجاری Bydureon به صورت ویال تزریقی تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب نموده است.

عملکرد اکسناتید چگونه می باشد؟

در صورتی که از بیماری کلیوی مزمن رنج می‌برید (یا اینکه تحت دیالیز شدن قرار دارید)، یا هضم آهسته، کتواسیدوز دیابتی، سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به سرطان تیروئید یا نوعی از سرطان که multiple endocrine neoplasia type 2  یا MEN 2 نامیده می‌شود، دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.

اگر درد شدیدی در قسمت بالای شکم خود دارید که تا پشت شما هم در حال گسترش و امتداد یافتن است، و همچنین به همراه آن، حالت تهوع، استفراغ و ضربان قلب تند دارید، مصرف داروی بایدوریان یا اکسناتید را متوقف کرده و بلافاصله به دکتر خود اطلاع دهید. چرا که این شرایط ممکن است علائمی از پانکراتیت باشد.

از داروی بایدوریان برای درمان دیابت نوع اول استفاده نکنید. همچنین اگر در وضعیت کتواسیدوز دیابتی قرار دارید، این دارو را مصرف ننمائید.

بایدوریان، یک فرم گسترش یافته‌ی اکسناتید است که به صورت تزریقی و هر هفت روز یکبار استفاده می‌گردد و در هر زمانی از روز می‌تواند انجام شود. از دستورالعمل دکتر خود درباره استفاده از این دارو تبعیت کنید.

اکسناتید را چگونه باید مصرف کرد

اکسناتید را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

بایدوریان، در زیر پوست تزریق می‌گردد. ممکن است به شما آموزش داده شود که چگونه تزریق را در خانه انجام دهید. اگر نمی‌دانید که دقیقاً باید چگونه عمل تزریق را خودتان انجام دهید و یا از سوزن و سرنگ به خوبی نمی‌توانید استفاده کنید، خودتان این دارو را در منزل تزریق نکنید.

داروی بایدوریان، معمولاً هر هفت روز یکبار تزریق می‌شود.  این دارو می‌تواند با غذا یا بدون آن استفاده شود و همچنین می‌توانید در هر زمانی از روز، تزریق را انجام دهید. از دستورالعمل پزشک متخصص در این زمینه تبعیت نمائید. شما می‌توانید روزی را که در هر هفته این دارو را در آن روز مصرف می‌کنید، تغییر دهید؛ اما توجه داشته باشید که نباید از آخرین باری که تزریق این دارو را انجام داده‌اید، کمتر از ۳ روز، گذشته باشد.

بایدوریان، یک دارو به صورت پودری است که باید قبل از استفاده، با یک مایع مخلوط گردد و بلافاصله بعد از مخلوط کردن، تزریق شود. اگر شما عملیات تزریق را در منزل انجام می‌دهید، مطمئن شوید که مخلوط کردن را به صورت درست انجام داده و به درستی تزریق می‌نمائید.

مسئول مربوطه باید به شما آموزش دهد که کدام قسمتهایی از بدنتان برای تزریق این دارو مناسب‌تر است. پس از هر بار تزریق، محل مورد نظر را تغییر دهید و دوبار تزریق پیاپی را در یک محل انجام ندهید.

عوارض اکسناتید چیست

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه کمتر از سه روز تا نوبت مصرف بعدی این دارو فاصله بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید.

مطالب مرتبط : این ماده برای پوست و دیابت فوق العادست

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو، شامل حالت تهوع و استفراغ و علائم کاهش سطح قند خون (سردرد، گرسنگی، تحریک‌پذیری و کج‌خلقی، سرگیجه، لرزش) می‌باشد.

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو - در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

درد، خارش، احساس گرما، تورم، درد پوستی، تاول، تغییرات در پوست، سخت شدن و توده‌مانند شدن محل تزریق دارو؛
متورم شدن گردن یا گلو (بزرگ شدن تیروئید)، خشن شدن صدا، مشکلات در بلعیدن یا تنفس؛
پانکراتیت – علائم: درد شدید در قسمت بالای شکم که تا پشت نیز امتداد یابد، حالت تهوع و استفراغ، ضربان قلب تند؛
میزان پایین قند خون – علائم: سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، حالت تهوع، ضربان قلب تند، احساس اضطراب، بی قراری و لرزش؛
مشکلات کلیوی : عدم ادرار یا ادرار ناچیز، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛
عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی اکسناتید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست؛
سردرد؛
خارش، یا برآمدگی کوچک در محل تزریق دارو؛
البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

 



+ 6
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری