پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۲۷
۱۰
۰
نسخه چاپی
تبیعض و فساد بیشتر کودکان کار را رنج می دهد

کودکان کار زیر شلاق فقر ، تبعیض و گرانی

تبیعض و فساد بیشتر کودکان کار را رنج می دهد
نابرابری های دهک های جامعه باعث ایجاد فقر و فساد و افزایش کودکان کار می شود.

آخرین اخبار از وضعیت کودکان کار نشان از آمار پنهان کودکان کار می دهد ، که تمدن هر جامعه بالندگی کودکان آن است.

حقوق کودکان فارغ از هر استثنا و شرایط جامعه باید به گونه ای تنظیم شود که از فعالیت کودکان زیر سن 15 سال جلوگیری شود.فرصت شغلی خود یک امنیت ایجاد می کند برای بزرگسالان اما این حقوق در کودکان کار بسیار نادیده گرفته می شود.

در کشور تشکل ها و احزاب بسیاری تشکیل می شود و روزانه سیر صعودی چشمگیری دارند اما تا به حال این احزاب و تشکل ها به دور از بازی های سیاسی و اجتماعی فکری به حال جامعه متمدن خود کرده اند؟ فکری به حال کودکان کار که در کشور ثروتمندی مانند ایران زندگی می کنند کرده اند؟

مطالب مرتبط : سرنوشت مبهم کودکان کار و خیابانی

آمار سنی کودکان کار در ایران

مطابق نتایج سالانه طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد جمعیت ۶ تا ۱۹ ساله در سال ۱۳۹۶ برای جامعه خانوارهای معمولی ساکن و گروهی، 16 میلیون و 966 هزار و 712 نفر برآرورد شده است که از این تعداد 51.4 درصد پسر و 48.4 درصد دختر هستند.

 همچنین جمعیت ۶ تا ۱۹ ساله طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ روندی افزایشی داشته و از 16 میلیون و 417 هزار نفر سال 1394 به یک میلیون و 696 هزار نفر در سال 1396 افزایش یافته است. طی سال‌های مزبور روند افزایشی برای جمعیت ۶ تا ۹ ساله و ۱۰ تا ۱۴ ساله نیز برقرار است اما جمعیت ۱۵ تا ۱۹ ساله در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

مطالب مرتبط : فرسایش کودکان کار زیر شلاق آفتاب تیز تابستان

آمار تحصیلی کودکان کار در ایران

بررسی وضعیت تحصیلی جمعیت ۱۹-۶ ساله کشور با هم نشان می‌دهد از کل جمعیت ۶ تا ۱۹ساله، 98.5 درصد باسواد هستند. از این تعداد 51.6 درصد به پسران و 48.4 درصد به دختران اختصاص دارد. از بین جمعیت با سواد این گروه سنی 168 هزار و 234 نفر در حال حاضر تحصیل نمی‌کنند و خارج از سیستم آموزشی هستند و سهم پسران و دختران از این تعداد به ترتیب 4،46 و 53.6 درصد است.

ملاحظه می‌شود سهم دختران باسوادی که در حال حاضر تحصیل نمی‌کنند، بیشتر است. از کل افراد ۶ تا ۱۹ ساله که در حال حاضر تحصیل نمی‌کنند، 36 هزار و 909 نفر مربوط به گروه سنی ۶ تا ۹ ساله و 155 هزار و 98 نفر مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک میلیون و 490 هزار و 339 نفر به گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله اختصاص دارد. درست است که برخی از افراد گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله پشت کنکور هستند و موقتا از سیستم آموزشی خارج شده‌اند، اما برای گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله که در سن تحصیل هستند خروج از آموزش جای تامل دارد و ممکن است با هدف اشتغال باشد.

همچنان که جمعیت ۶ تا ۱۹ ساله طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ رو به افزایش بوده است جمعیت باسواد در حال تحصیل و جمعیت باسوادی که در حال حاضر تحصیل نمی‌کند، نیز روندی افزایشی داشته است. این روند برای گروه‌های سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله باسواد و در حال تحصیل معکوس و کاهشی است. همچنین جمعیت گروه‌های سنی ۶ تا ۹ ساله و ۱۰ تا ۱۴ ساله که باسواد بوده ولی در حال حاضر تحصیل نمی‌کند. در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است در سال ۱۳۹۶ از کل جمعیت ۶ تا ۱۹ ساله 246 هزار و 288 نفر (1.5 درصد) بیسواد هستند. از این تعداد 49.6 درصد به پسران و 50.4 درصد به دختران اختصاص دارد. از کل جمعیت بی‌سواد گروه سنی ۶ تا ۱۹ ساله، 115 هزار و 615 نفر (46.9 درصد) به جمعیت ۶ تا ۹ ساله و53 هزار و 418 نفر (21.7 درصد) به جمعیت ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۷۷ هزار و 255 نفر (31.4 درصد) به جمعیت ۱۵ تا ۱۹ ساله اختصاص دارد.مقایسه جمعیت گروه سنی ۶ تا ۱۹ ساله بر حسب وضع سواد طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ حاکی از آن است که سهم جمعیت بی‌سواد گروه سنی ۶ تا ۹ ساله در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ معادل 2.1 رصد بوده و در سال ۱۳۹۶ دو درصد کاهش یافته است، همچنین سهم جمعیت بی‌سواد گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله روندی کاهشی داشته است و از ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۴ به 1.4 درصد در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ کاهش یافته است. اما سهم جمعیت بی‌سواد گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله طی سال‌های مزبور تغییری نکرده و ۰٫۹ درصد بوده است.

مطالب مرتبط : کودکان کار در ایران چقدرند؟

آخرین وضعیت کودکان کار ایران

قوانین کار در ایران، کـودکان زیر ۱۵ سال را در شمار کـودکان کار رده بندی نکرده است. در ایران، بیش‌ترین کودک کار به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان و تهران هستند. کودکـان کار در ایران بیش از ۵ درصد کارهای ساختمانی را انجام می‌دهند که سخت‌ترین کارهاست.

از عوامل گسترش پدیده کودکـان کار در ایران فقر، بدسرپرستی، حاشیه‌نشینی و پایین بودن سطح تحصیلات عنوان شده است؛ اما دو عامل فقر و بی‌بهرگی از آموزشی که مرزی برای آنها ترسیم نشده، خود را هرساله بیشتر برجسته می‌سازند.

جمعیت بالای حاشیه‌نشینی در ایران (۵درصد) عامل گسترش آسیب‌های اجتماعی ذکر شده است. حواشی کلان‌شهرهای ایران محل سکونت اغلب کـودکان کار است.

حضور کـودکان کار با دستمزد پایین در محیط‌های تولیدی برای صاحبان سرمایه بسیار سودآور است؛ به همین سبب نهادهای دولتی در ایران که رشته امور در دست آنهاست، تمایلی به در افتادن با این معضل ندارند.

در حالی که پیشتر آمار رسمی کودکـان کار و خیابان شناسایی شده در ایران طی شش ماهه نخست سال ۹۷ بیش از ۸هزار نفر اعلام شده بود، این بار مدیرعامل یک انجمن حمایت از حقوق کـودکان اعلام کرده ۱۴هزار زباله گرد در پایتخت وجود دارد که یک سوم آن‌ها کـودکان هستند.

چهره زشت پدیده کودکـان کار آنگاه نمایان می‌شود که آمار و ارقام پرده از مفاسد اخلاقی در این حیطه کاری بر می‌دارند. کم نیستند کودکـان کار ایرانی که در محیط‌های کنترل نشده کاری و در حواشی شهرها مورد بد رفتاری جسمی و جنسی قرار می‌گیرند.



+ 10
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری