پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۳۹
۱۵
۱
نسخه چاپی
قلب مشترک دو خودرو ایرانی

بررسی و مقایسه سمند ef7 با دنا پلاس

قلب مشترک دو خودرو ایرانی
در این مقاله دنبال بررسی و نقد و مقایسه دو محصول هستیم که از لحاظ موتوری و فنی شباهت های زیادی دارند بپردازیم.

با بررسی تخصصی این دو خودرو که به گونه ای ایرانیزه شده اند تصمیم بر آن گرفتیم که نقد و بررسی داشته باشیم و مقایسه کنیم این دو خودرو را با هم.

دنا پلاس یکی دیگر از محصولات فیس‌لیفت کمپانی بزرگ ایرانی ، ایران‌خودرو بوده که درواقع می‌توان آن را یک سمند ارتقا یافته دانست.

شرکت ایران‌خودرو بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی داخلی محسوب می‌شود که تاکنون توانسته به‌جای طراحی و تولید خودروهای جدید و مدرن، با فیس‌لیفت و یا مونتاژ محصولات قدیمی سایر خودروسازان جهان به حیات خود ادامه دهد. این شرکت به‌اصطلاح خودروساز، در سال 1393 پس از تبلیغات و حاشیه‌های فراوان، اقدام به رونمایی از محصولی به نام دنا نمود که درواقع فیس‌لیفتی از دومین خودرو ملی (سمند) به‌حساب می‌آمد. طراحی جدید، امکانات مناسب و تبلیغات فراوان شرکت ایران‌خودرو باعث شد تا سومین خودروی ملی این شرکت به فروش نسبتاً خوبی دست یابد. در نهایت پس از گذشت دو سال، شرکت ایران‌خودرو تصمیم گرفت در پروژه‌ای به نام X409 به بهانه پاسخگویی و احترام به انتظارات روزافزون مشتریان، با ایجاد تغییراتی در خودروی دنا و اضافه کردن برخی امکانات، محصولی جدید به نام دنا پلاس را طراحی و تولید نماید.

پیشرانه تخصصی دنا پلاس

متأسفانه دنا پلاس نیز همچون دنا معمولی از پیشرانه‌ای بنام EF7 یا همان موتور ملی بهره می‌برد که حاصل همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است. این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه‌هایی همچون XU7، TU5 از تکنولوژی ساخت و کیفیت بالاتری برخوردار است. EF7 یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم دقیق 1646 سی‌سی است که توان تولید 115 اسب‌بخار قدرت در 6300 دور بر دقیقه و 159 نیوتن‌متر گشتاور در 3500 دور بر دقیقه را دارد. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه دنا پلاس از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. طبق تست‌های انجام شده توسط تیم بررسی تخصصی ، دنا پلاس می‌تواند در حدود 14 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برسد که این عدد در مقایسه با اعداد ثبت‌شده توسط خودروهایی همچون سورن توربو و ال 90 بسیار ضعیف به نظر می‌رسد!
پیشرانه EF7، به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) مجهز شده که باعث می‌شود دنا پلاس در مقایسه با برخی محصولات مشابه، از مصرف سوخت و آلایندگی کمتری برخوردار باشد. طبق اعلام رسمی سایت ایران‌خودرو، مصرف ترکیبی دنا پلاس در هر 100 کیلومتر معادل 7.9 لیتر است که این عدد در شهر تهران و با توجه به سبک رانندگی و کیفیت بنزین می‌تواند تا 9 لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش یابد.

مطالب مرتبط : با موتور ماشین های ایرانی آشنا شوید

بررسی تخصصی سیستم تعلیق دنا پلاس

سیستم تعلیق (Suspension System) در هر خودرو مجموعه‌ای از کمک‌فنرها، فنرها، بوش، طبق و... بوده که عملکرد صحیح این اجزا در کنار هم آرامش را برای سرنشینان خودرو به همراه خواهد داشت؛ همچنین این سیستم باعث افزایش میزان فرمان پذیری و پایداری خودرو نیز می‌شود. دنا پلاس در جلو به سیستم تعلیق مستقل مک فرسون و در بخش عقب نیز به سیستم فنر پیچشی مجهز شده است. متأسفانه سیستم تعلیق و فنربندی استفاده‌شده در دنا پلاس بسیار قدیمی بوده و عملکرد چندان نرمی ندارد به همین دلیل در اغلب مواقع، هنگام رانندگی با این خودرو ناهمواری‌های سطح جاده را به‌خوبی لمس خواهید کرد. ناکارآمدی این سیستم تعلیق، ناپایداری زیادی را در مانورهای شدید یا هنگام عبور از پیچ‌های تند به همراه خواهد داشت اما به نظر می‌رسد سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو برای استفاده‌های روزمره شهری چندان هم آزاردهنده نخواهد بود. البته ناگفته نماند که تعویض لاستیک‌های این خودرو با نمونه‌های کره‌ای، تاحدودی می‌توان وضعیت هندلینگ این خودرو را مطلوب‌تر نماید.

بیوگرافی سمند ef7 

در سال 1388 ایران‌ خودرو پیشرانه‌ ساخت وطن را بر روی این خودرو قرار داد. این پیشرانه جدید EF7 نام داشت و سمند‌هایی که از این پیشرانه بهره می‌برند سمند LX EF7 نامیده می‌شدند.

 سمند EF7 در دو تیپ بنزینی و پایه گازسوز به بازار عرضه می‌شود که در واقع هر دو آن‌ها از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری بهره می‌برند. همانطور که می‌توان حدس زد، موتوری که پایه بنزین دارد در مقایسه با نمونه گازسوز از توان خروجی بیشتری برخوردار است که البته چندان هم محسوس نیست. موتور EF7 در مدل بنزینی حداکثر قدرتی معادل 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه را تولید می‌کند و در مورد مدل پایه گازسوز این عدد با 13 واحد افت، به 100 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه می‌رسد. حداکثر گشتاوری که از کارکرد موتور بنزینی سمند EF7 حاصل می‌شود، 155 نیوتون‌متر در 4500 دور بر دقیقه است و مدلی که به موتور پایه گازسوز مجهز شده توانایی تولید 136 نیوتون‌متر گشتاور در 4500 دور بر دقیقه را دارد.

مشخصات فنی سمند ef 7

در سایت رسمی ایران خودرو حداکثر سرعتی که مدل بنزینی سمند EF7 به آن دست پیدا می‌کند، 190 کیلومتر اعلام‌شده است. این سرعت برای سمند LX EF7 پایه گازسوز، به 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

سمند EF7 برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد به حدود 12 ثانیه زمان نیاز دارد؛ این در حالیست که در سایت ایران خودرو مقدار شتاب صفر تا صد نمونه پایه گازسوز تنها در حالت استفاده از بنزین ذکر شده است و اطلاعاتی از شتاب این خودرو در حالت استفاده از گاز به چشم نمی‌خورد.

به طور کلی در مورد مشخصات فنی سمند EF7 و موتور آنEF7 می‌توان گفت که پیشرانه  بر روی کاغذ اعداد و ارقام بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و با کمی ارفاق می‌تواند قابل قبول باشد؛ انصافا این اعداد اگر خود حقیقت هم نباشند، خیلی از اصل ماجرا دور نیستند!



+ 15
مخالفم - 13
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
za
+0
unlike
-0
جک ۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۳:۰۱
پاسخ
comments متاسفانه جفت شون یک پخی اند
ادم مگه دیوانه هست بره دنا بخره
دو برابر قیمت پول بده
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری