پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۸ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۴۳
۱۲
۰
نسخه چاپی

جنجال بی‌پایان نحوه شناسایی مشمولان یارانه معیشتی

جنجال بی‌پایان نحوه شناسایی مشمولان یارانه معیشتی
با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و شروع واریز یارانه معیشتی به حساب 18 میلیون خانوار جنجال بر سر نحوه شناسایی مشمولان یارانه بنزین شدت گرفتند و اظهارات گسترده کاربران فضای خبر از عدم تخصیص یارانه دوم به آنها می داد.

اولین مرحله از واریز یارانه معیشتی به حساب ۶۰ میلیون نفر درحالی این هفته به پایان رسید که حرف و حدیث‌ها درباره مشمولان این طرح همچنان ادامه دارد و برخی از مردم که خود را مستحق دریافت این یارانه می‌دانند، اعلام کردند که مبلغی به حساب آنها واریز نشده است.

در پی افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن دولت اعلام کرد که در کنار یارانه نقدی که ماهانه به حساب حدود ۸۰ میلیون ایرانی واریز می‌شود، از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، یارانه معیشتی هم علاوه بر یارانه نقدی به حساب ۱۹ میلیون خانوار واریز خواهد شد.

واکنش ها نسبت به واریز یارانه معیشتی

همزمان با شروع اعتراضات بنزینی برخی از کاربران فضای مجازی مخالفت خود را با تجربه شکست‌خورده پرداخت یارانه اعلام کردند و نوشتند که پرداخت یارانه نقدی در دراز مدت بی‌اثر خواهد بود.

برخی از اقتصاددان‌ها هم نوشتند که دولت در واقعی کردن قیمت بنزین فرصت‌سوزی کرده است. درحالی‌که پیش از این سخنگوی دولت اعلام کرده بود که جاماندگان از یارانه معیشتی باید از طریق کد دستوری#۶۳۶۹* اعتراض خود را به ثبت برسانند، تاکنون اعتراض ۴/ ۵ میلیون سرپرست خانوار برای دریافت این کمک معیشتی در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است. گفته شده یارانه معیشتی قرار است پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی فرد متقاضی، به حساب افراد جامانده واریز شود.

بیشتر بخوانید: عملکرد ۸ ساله سازمان هدفمندی زیر ذره بین

وزیر تعاون در این‌باره توضیح داد: «کسانی که تقاضای خود را در این کد دستوری ارائه می‌کنند در واقع اجازه می‌دهند دولت با بررسی بیشتر در مورد وضع مالی آنان و بررسی حساب‌های بانکی متقاضی، اگر شرایط لازم را داشتند و جزو طبقات متوسط و کم‌درآمد بودند یارانه حمایتی دریافت ‌کنند و اگر مشمول نشدند یارانه دریافت نمی‌کنند.»

موضوع بررسی حساب‌های بانکی در دولت احمدی نژاد هم حسابی خبرساز شده بود و حتی رئیس‌جمهور دوازدهم در اظهاراتی مخالفت خود را با سرک کشیدن در حساب‌های بانکی اعلام کرد. در همین رابطه کاربران فضای مجازی با دست به دست کردن فیلم اظهارات روحانی، مخالفت خود را نسبت به بررسی اطلاعات بانکی مطرح کردند.یکی از کاربران نوشت: «ای‌کاش از بررسی حساب‌های بانکی برای گرفتن فراریان مالیاتی استفاده می‌کردند.»

معاون وزیر رفاه در یک برنامه تلویزیونی، افراد دارای خودرو، مسکن و حقوق بالای ۶ میلیون تومان را افرادی دانست که نیاز به بسته حمایتی ندارند.

بیش از ۱۷ میلیون خانوار از یارانه معیشتی برخوردار شدند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار از یارانه معیشتی برخوردار شدند و ۲۴ میلیون نفر این یارانه را نگرفتند که این میزان به اندازه چند برابر جمعیت برخی کشورهاست.

محمدباقر نوبخت روز پنج‌شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر افزود: اکنون وظیفه داریم بررسی کنیم هر فرد و خانوار که بر اساس شاخص تعاون و رفاه شایسته پرداخت هستند یارانه معیشتی آنان پرداخت خواهد شود.

نوبخت ادامه داد: همچنین از همه شاغلان و بازنشستگان و مستمری بگیران کمیته امداد که باید به آنها متمرکز شویم، حمایت ویژه خواهد شد.

وی با بیان این که سهمیه بندی بنزین را طبق قانون، برنامه و سیاست های اقتصاد مقاومتی باید انجام می دادیم ، افزود: در این بخش به دنبال محدود کردن مصرف هستیم تا منابع حاصل از آن نیز به مردم برگردانده شود.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت:برخی شاید بگویند چرا با سهمیه‎ بندی ناگهانی بنزین نابسامانی در جامعه بوجود آوردید، در صورتی که در سال ۹۳ نیز بنزین از ۴۰۰ به ۷۰۰ و از ۷۰۰ به ۱۰۰۰ افزایش یافته بود و هیچکدام از این افزایش‌ ها نیز از ماه قبل مشخص نبود.

به بیان نوبخت، ۹۵ تنها سالی بود که سهمیه ‎بندی انجام نشد و سال ۹۶ مجلس موافقت نکرد و در سال ۹۷ اصلا سهمیه‎ بندی را مناسب نمی‌ دانستیم.



+ 12
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری