پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۵۱
۱۳
۰
نسخه چاپی

افزایش غیرقانونی کرایه‌ها در پی گرانی بنزین

افزایش غیرقانونی کرایه‌ها در پی گرانی بنزین
با وجودی که از بارها مسئولان اعلام کرده‌اند که بعد از افزایش نرخ بنزین اجازه قیمت در هیچ نوع کالا و خدماتی را تا پایان سال نمی‌دهیم اما شاهد هستیم که کرایه‌ها افزایش یافت.

موج نگرانی مردم از افزایش ناگهانی  قیمت بنزین  باعث شد که دست به اعتراضات بنزینی بزنند و ناآرامی‌هایی را در کشور ایجاد کنند. چرا که تجربه به مردم ایران ثابت شده است که در پس یک گرانی، موجی از گرانی‌ها در پیش است.

بسیاری از خدمات ارائه شده در کشور وابسته به حمل و نقل است در این میان سهم حمل و نقل مسافر با سوخت بنزین بیشتر است اما چون گرانی بنزین تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد بسیاری به این بهانه و برای جبران نیازهای مالی خود دست به افزایش قیمت می زنند تا به نوعی با کسب درآمد بیشتر هزینه های خود را جبران کنند.

در این هزینه کرایه بار و مسافر تأثیرپذیری مستقیمی از گرانی بنزین دارد در حالی که حمل و نقل باری اکثرا خودروی آنها گازوئیل سوز است اما در این میان نقش وانت‌بار برای حمل بار بسیار پررنگ است.

در خیابان‌ها شاهد هستیم که دیگر تاکسی‌ها با رنگ‌های زرد خود چندان خودنمایی ندارند و با وجودی که سهمیه بنزین مازاد بر دیگر صاحبان خودرو دریافت کردند اما در ارائه خدمات کم‌فروشی می کنند و یا اینکه به صورت غیرقانونی دست به افزایش کرایه دادند.

برخی از رانندگان تاکسی قبل از نشستن مسافر در ماشین عنوان می کنند که کرایه را بیشتر می گیرند و برخی نیز موقع حساب کرایه، نرخ مورد نظر خود را برای یک مسیر دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید:

در این میان بازار قیمت کرایه خودروهای شخصی که به صورت آزاد کار می کنند داغ تر است و بهانه آنها برای گرفتن کرایه بالاتر موثق تر است. بسیاری از این خودروها گازسوز هستند و بنزین تاثیری در حمل و نقل مسافر ندارد اما باز هم کرایه را بالا می گیرند.

تایید افزایش کرایه‌ها توسط وزیر صمت

وزیر صنعت‏، معدن و تجارت که با خود اعلام کرده است که اجازه افزایش قیمت کالاها به دلیل بنزین را نمی‌دهیم عنوان کرده است: افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند.

رضا رحمانی گفت: به هر حال قیمت‌ها را باید کنترل کرد و افزایش قیمت‌ها را در حد واقعی دستگاه‌های نظارتی می‌پذیرند، اما با کسانی که بخواهند بی جهت افزایش قیمت دهند و دنبال سوء استفاده هستند برخورد جدی می‌شود.

رحمانی افزود: کنترل قیمت‌ها را از چند منظر پیگیر هستیم یکی از روند‌ها از مبدا است یعنی از تولید کالا را تا به دست مصرف کننده برسد دنبال می‌کنیم.

وی گفت: روند بعدی توزیع عمده و توزیع خرده است در تمام این مراحل بازرسان ما حضور دارند و قیمت‌ها را کنترل می‌کنند.

وزیر صنعت‏، معدن و تجارت افزود: با انجمن‌های مربوطه هماهنگی‌های لازم انجام گرفته و اکثراَ خودشان مراقب هستند و راقب بودند که افزایش قیمتی را اعمال نکنند.

رحمانی گفت: برخی از گرانی‌ها تاثیر طبیعی دارد و وقتی بنزین از هزار تومان به هزار و 500 تومان رسیده قطعاَ یک تاثیری بر برخی از کالا‌ها خواهد داشت.

وی افزود: از نظر کارشناسان افزایش قیمت بنزین تاثیر خیلی خاصی بر دیگر کالا‌ها نباید داشته باشد و اگر هم دارد خیلی ناچیز است، به عنوان مثال در بازار خودرو افزایش قیمتی نداشته ایم، اما در قیمت بعضی از خودرو‌ها از هفته گذشته تا این هفته شاهد نوسان بوده ایم.

وزیر صنعت‏، معدن و تجارت گفت: بعضی از افراد سودجو هم در بازار خودرو دوباره دست به کار شده اند و به عنوان مثال یک شخص به طور صوری و غیر واقعی در فضای مجازی اقدام به فروش پنج هزار خودرو کرده بود تا قیمت‌ها را بالا ببرند.

افزایش پرونده تخلفات گرانی

رحمانی در خصوص تشدید بازرسی‌ها در هفته جاری نسبت به هفته قبل از سهمیه بندی بنزین هم افزود: شاهد افزایش 200 درصدی تشکیل پرونده تخلفات از طرف بازرسانمان بوده ایم.

وی در پایان از رسانه ها، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و بسیج تشکر کرد و گفت: این دستگاه‌ها باعث شدند تا کمبود‌ها جبران شود و همچنان باید پای کار بمانند.

titrebartar.com

 

بازار سیاه بنزین فروشی

بسیاری که مالکان خودرو که سهمیه ای مازاد بر 60 لیتر ماهانه به آنها اختصاص یافته است از این فرصت بهره گرفته است و در جایگاه های سوخت اقدام به فروش بنزین می کنند.

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به شکل گیری بازار سیاه فروش بنزین اظهار کرد: طبق اخباری که بدست آورده‌ایم، برخی از خودرو‌هایی که سهمیه سوخت بالایی دارند اقدام به فروش سهمیه خود به قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان می‌کنند.

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور تصریح کرد: خرید بنزین از دست فروشان و فروشندگان غیر مجاز به دلیل آلودگی و امکان اضافه کردن برخی از مواد به بنزین برای افزایش سود می‌تواند مشکلات زیادی را در زمینه افزایش آلودگی های زیست محیطی و مشکلات فنی برای خودروها ایجاد کند.

رئیسی فرد بیان کرد: اگر نحوه توزیع بنزین و قیمت گذاری آن صحیح نباشد بسیاری از مصرف کنندگان به مراکز غیر رسمی برای دریافت سوخت مراجعه می‌کنند.



+ 13
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری