پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۵۵
۷
۰
نسخه چاپی
شب جمعه تلخ و شیرین

مردم خواب هستند بنزین را گران کنید

شب جمعه تلخ و شیرین
سهمیه‌بندی بنزین که از چند روز پیش زمزمه‌های آن شنیده می‌شد، بالاخره در ثانیه‌های آغازین روز جمعه 24 آبان ماه 98 مصادف با 17 ربیع‌الاول 1441 (سالروز ولادت پیامبر اسلام) اجرایی شد.

دو روز گذشته، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین را، شایعه و گمانه‌زنی عنوان کرد.

سناریوی شب جمعه

نامه ای مبنی بر دستور افزایش قیمت بنزین حوالی ساعت ۷ بعد از ظهر به جایگاه ها ابلاغ گردیده که پس از چند ساعت یعنی نیمه شب گذشته؛ ابلاغیه ای جدید به آنها دادند و دستور توقف موقت این طرح، تا اتمام اجلاس مدیران عامل شرکت ها، هلدینگ ها و مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی را صادر کردند.

طبق نظر کارشناسان، قیمت بنزین، همیشه یکی از مهم ترین موضوع های اقتصادی کشور بوده و اثرات و تبعات آن برای جامعه، به ویژه در افزایش قیمت ها بسیار قابل توجه است. به همین دلیل مدیریت صحیح آن از ضروریات اقتصاد کشور است.

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد

یک اقتصاددان گفت افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ تورم رابطه مستقیمی دارد و با افزایش نرخ سوخت باید شاهد تبعات اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی در جامعه باشیم.

میثم موسایی، یک اقتصاددان در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت بنزین بر روی اقتصاد ایران چه تاثیری دارد عنوان کرد میزان تقاضا و عرضه بنزین تابع قیمت، متوسط درآمد جامعه و قیمت سایر کالاها است. وی افزود با افزایش قیمت بنزین بدون شک میزان تقاضا برای خرید آن نیز کاهش پیدا می‌کند که چنین موضوعی بر روی اقشار متوسط و زیر خط فقر تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ زیرا این افراد با خودروهای شخصی خود کسب درآمد می‌کردند که با افزایش قیمت بنزین با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد. از این رو بدون شک افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی را به همراه خواهد داشت.

این اقتصاد دان در ادامه افزود نرخ بنزین با گرانی و تورم دارای رابطه‌ای مستقیم است؛ زیرا نرخ بنزین جهانی بوده و افزایش آن بر روی سایر بخش‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. از این رو با افزایش این سوخت باید شاهد پیامدهای اجتماعی زیادی باشیم. همچنین اگر تبعات افزایش نرخ بنزین را در نظر نگیریم و نرخ این سوخت را افزایش دهیم، نرخ تورم نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه بنزین به راحتی بر روی سایر کالاها تاثیر مستقیمی می‌گذارد و بنزین جزو کالاهایی محسوب می‌شود که افزایش قیمت آن باعث ایجاد تورم خواهد شد.

میثم موسایی در پایان خاطرنشان کرد اگر بخواهیم نرخ بنزین در ایران را به نرخ‌های جهانی نزدیک کنیم، تبعات منفی زیادی به همراه دارد و برای شرایط فعلی اقتصاد کشور مناسب نیست؛ زیرا ایران با تحریم‌های گسترده‌ای مواجه است و همچنین در ایران حقوق مردم بر اساس دلار محاسبه نمی‌شود. از این رو تعیین قیمت سوخت بر اساس دلار و نرخ‌های جهانی کار منطقی نخواهد بود. وی افزود برای رسیدن به قیمت واقعی بنزین، می‌بایست به تدریج طرح‌هایی را انجام داد و نمی‌توان به یکباره قیمت آن را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهیم. افزایش نرخ بنزین با افزایش سایر کالاها رابطه مستقیم دارد و تورم شدید برای اقشار متوسط و زیر خط فقر مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.



+ 7
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری