پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۱۴
۱۵
۰
نسخه چاپی
میان رده فوق هوشمند سامسونگ

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ A70 سامسونگ

میان رده فوق هوشمند سامسونگ
گوشی A70 در کنار گوشی گلکسی A50 محبوب‌ترین اعضای سری A در بازار کشورمان هستند.

سامسونگ با تلفن‌ های هوشمند سری A جدیدش حمله‌ای همه جانبه به موبایل‌ های میان رده را کلید زده است. این دستگاه ها با مدل‌ های متعدد تمام بازه‌ های قیمتی این قسمت بازار را هدف قرار داده‌اند؛ از گلکسی A10 گرفته که رده پایینی را نشانه رفته تا A80 که با فاصله کمی نسبت به قلمرو پرچمداران حرکت می کند. در این مقاله قصد بررسی گلکسی A70 را داریم، میان رده‌ای که با صفحه نمایش بزرگ سوپر امولد، دوربین چندگانه، حسگر اثر انگشت زیر صفحه، باتری بزرگ و سخت افزاری قوی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سامسونگ برای طراحی میان رده‌ های جدیدش تصمیم گرفته اولویت‌ هایش را از نو تعریف کند، در نتیجه شاهد تغییراتی بنیادی در موبایل‌ های سری A جدید این شرکت هستیم. کمپانی کره‌ای قید فریم آلومینیومی، پوشش پشت شیشه‌ای و مقاومت در برابر آب را زده و تصمیم گرفته برای قابلیت‌ های مهم‌ تر مانند کیفیت صفحه نمایش، دوربین‌ ها و سخت افزار هزینه کند.

به همین علت میان رده‌های جدید سامسونگ در ازای برخی مشخصه‌ های فیزیکی که شاید زیاد هم متعلق به این رده نبودند، بسیاری قابلیت های مهم دیگر که در استفاده روزمره اهمیت بیشتری دارند را به کاربران عرضه می کنند.

گلکسی A70، گوشی محبوب این‌ روزهای بازار کشورمان به تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۷۵ و یک نمایشگر بزرگ مجهز شده اما فرمول کلی طراحی و مولفه‌های دخیل در آن تغییر محسوسی نسبت به گلکسی A50 نکرده است.

نقد و بررسی طراحی گوشی سامسونگ A70

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، سامسونگ از همان فرمول طراحی آشنای دیگر اعضای سری A به‌خصوص A50 در گلکسی A70 بهره گرفته است. قاب پشتی دستگاه از جنس 3D Glasstic (نامی که سامسونگ برای آن انتخاب کرده است) ساخته شده است؛ این ترکیب ماهیتی پلاستیکی دارد اما ظاهر فریبنده‌ی آن شیشه را در ذهن تداعی می‌کند. بافت براق قاب پشتی، هاله‌ای از رنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است؛ قاب دستگاه حس پلاستیک را به شما القا نمی‌کند و کیفیت مناسبی دارد اما به دلیل فقدان لایه‌ی محافظ باید مراقب خش‌‌افتادن آن باشید.

گلکسی A70 یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ تا به امروز است؛ از این رو نباید انتظار یک گوشی خوش‌دست را از آن داشته باشید. خوشبختانه به دلیل استفاده از پلاستیک در ساخت دستگاه، وزن آن تنها ۱۸۳ گرم است که برای یک گوشی ۶.۷ اینچی رقم مناسبی محسوب می‌شود. ضخامت ۸ میلی‌متری نیز برای یک محصولی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مناسب و قابل قبول است. گلکسی A70 در بین لغزنده‌ترین گوشی‌هایی که بررسی کرده‌ایم قرار نمی‌گیرد و ترکیب فریم پلاستیکی و انحنای قاب پشتی اصلی‌ترین علت این موضوع است. خوشبختانه سامسونگ چه در پرچمداران و چه در میان‌رده‌های امسال خود بیرون‌زدگی ماژول دوربین را به حداقل رسانده است و گلکسی A70 نیز دوربینی تقریبا هم‌سطح با قاب ارائه می‌دهد.

سامسونگ برخلاف پرچمدارانش از گوریلا گلس ۵ در گلکسی A70 استفاده نکرده و به نسخه‌ی سوم اکتفا کرده است که می‌توان از آن به‌عنوان یک نکته‌ی منفی یاد کرد. بریدگی U شکل بالای گلکسی A70 میزبان دوربین سلفی گوشی است و خبری از چراغ اعلان در جلوی دستگاه نیست؛ حاشیه‌های پایین دستگاه معقول و کمتر از A50 شده‌اند که نسبت نمایشگر به بدنه را به ۸۶ درصد رسانده است. در مورد کیفیت ساخت حقیقت آن است که گلکسی A70 در بین بهترین‌های بازار میان‌رده‌ها قرار نمی‌گیرد.

مشاهده‌ی جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در کنار درگاه USB نوع C برای بسیاری از کاربران خوشحال‌کننده است. نکته‌ی مثبت دیگر در گلکسی ای ۷۰ تعبیه‌ی ۳ جایگاه مجزا برای دو سیم‌کارت و حافظه‌ی MicroSD دستگاه است که عملا نگرانی کاربر از کمبود حافظه را از بین می‌برد. در بحث کلیدها نیز دست کاربر به دلیل ابعاد بزرگ گوشی تنها قادر به فشردن کلید پاور است و برای کلید‌های تغییر حجم صدا نیازمند استفاده از دست دوم خواهید بود.

نوبت به حسگر اثر انگشت می‌رسد که پیش از این نقدهایی به عملکرد آن در A50 داشتیم؛ حسگر اثر انگشت اپتیکال گلکسی 70 چندان قابل اتکا‌تر از A50 عمل نمی‌کند و سرعت آن هنوز هم پایین‌تر از رقبای چینی است. خوشبختانه برای استفاده از حسگر نیازی به روشن کردن نمایشگر نیست و تنها کافی است که انگشت خود را در منطقه‌ی تعریف‌شده قرار دهید. با دستان خیس شانسی برای بازکردن قفل گوشی نخواهید داشت اما وجود محافظ روی نمایشگر چالش جدی ایجاد نخواهد کرد. 

نقد و بررسی صفحه نمایش سامسونگ A70

با در دست گرفتن این موبایل، اولین چیزی که نظر کاربر را به خود جلب می کند صفحه نمایش بسیار بزرگ و روشن آن است. اندازه 6.7 اینچی پنل سوپر امولد گلکسی A70 با نسبت 20 به 9 آن را به بزرگترین نمایشگری تبدیل می کند که سامسونگ امسال در موبایل هایش عرضه کرده، و هم رده گلکسی A80 و گلکسی S10 5G قرارش می دهد. این صفحه نمایش در حالت دستی حدودا 407 نیت و حالت اتوماتیک 607 نیت روشنایی دارد که موجب خوانایی عالی آن زیر نور آفتاب می شود. رنگ ها نیز در پنل سوپر امولد سامسونگ مثل همیشه با دقتی مثال زدنی و غلظت مناسب نمایش داده می شوند.

این صفحه نمایش تقریبا 86 درصد سطح جلویی دستگاه را به اشغال خود در آورده و اگر حالت شب را برای آن فعال کنید، سیاهی عمیق آن و لبه های بسیار باریکش باعث می شوند قادر به تشخیص مرز آن ها نباشید و حس کنید تنها یک صفحه نمایش بزرگ را در دست گرفته‌اید. علاوه بر حالت شب، قابلیت های نرم افزاری دیگری نیز برای محافظت از چشمان کاربر و شخصی سازی نمایشگر در نظر گرفته شده اند مانند فیلتر نور آبی، امکان انتخاب حالت نمایش رنگ ها بین Vivid و طبیعی و بیشتر کردن حساسیت لمسی برای استفاده از موبایل به همراه دستکش. اگرچه این قابلیت ها اتفاق جدیدی نیستند و در موبایل های قدیمی تر سامسونگ نیز حضور داشتند.

شاید تنها ایرادی که می توان از این نمایشگر گرفت رزولوشن فول اچ‌دی پلاس آن باشد، زیرا با توجه به ابعاد بزرگ صفحه استفاده از پنل QHD می توانست منجر به افزایش چشمگیر شفافیت آن شود. با این حال استفاده از رزولوشن فول اچ‌دی پلاس حتی در این ابعاد هم باعث نمی شود قادر به تشخیص پیکسل ها باشید و به پردازنده و باتری هم فشار بسیار کمتری وارد می کند.

در کل پنل بسیار بزرگ و با کیفیت گلکسی A70 یکی از مهمترین نقاط قوت این موبایل محسوب می شود؛ و دستگاه ساخت سامسونگ را در بازار به شدت رقابتی تلفن های میان رده کمی جلوتر از برخی رقبا قرار می دهد.

نقد و بررسی نرم افزار و رابط کاربری سامسونگ A70

گلکسی A70 از آخرین نسخه اندروید پای به همراه رابط کاربری One UI نسخه 1.1 استفاده می کند. اگر از اندروید خالص صرف نظر کنیم، شاید بتوان One UI را بهترین پوسته‌ای در نظر گرفت که تولید کننده‌های اندرویدی روی تلفن هایشان قرار می دهند. One UI بلوغ سامسونگ در طراحی رابط های کاربری را نشان می دهد و در آن قابلیت هایی گنجانده شده که هدف اصلیشان آسان کردن استفاده از موبایل هایی است که به صفحه نمایش های بزرگ مجهز شده اند.

تقریبا تمام منوها و آیکون برنامه ها در One UI از نو طراحی شده اند. البته ممکن است ظاهر رنگارنگ آن ها یا طراحی منوها مطابق سلیقه تمام افراد نباشند. این دسته از کاربران می توانند از فروشگاه تم های گلکسی انواع بسته‌های آیکون برنامه ها یا تم ها را به رایگان یا با پرداخت هزینه دریافت کرده و ظاهر موبایلشان را به میل خود تغییر دهند.

در One UI اکثر منوها و برنامه های پیشفرض سامسونگ طوری طراحی شده اند که آیکون ها و قسمت های پر استفاده به قسمت پایینی نمایشگر نزدیک تر باشند تا کاربران تنها با استفاده از انگشت شست خود قادر به حرکت در منوها و استفاده از موبایلشان باشند. یکی از چالش های روزمره در استفاده از گلکسی A70 و صفحه نمایش بزرگ آن می تواند پایین کشیدن نوار اعلانات باشد؛ سامسونگ برای حل این مشکل امکانی فراهم کرده که به وسیله آن می توان با سوایپ به سمت پایین هر نقطه ای از صفحه اصلی به کشوی تنظیمات سریع دسترسی داشت.

سامسونگ نیز مانند باقی تولید کننده ها روش خود را برای استفاده از جسچرهای حرکتی اندروید 9 دارد. در صفحه اصلی منوی برنامه ها به طور پیشفرض با سوایپ به بالا در دسترس خواهد بود، البته این در حالتی است که قابلیت دسترسی آسان به نوار اعلانات که پیش تر به آن اشاره شد را فعال کرده باشید؛ وگرنه با سوایپ به هر دو جهت بالا و پایین منوی برنامه ها در دسترس قرار می گیرد. علاوه بر این قابلیت حذف دکمه های ناوبری و استفاده از جسچرهای حرکتی برای جابه‌جا شدن در منوها نیز امکان پذیر است.

قابلیت Digital Wellbeing نیز میزان استفاده از برنامه های مختلف و موبایل را نشانتان خواهد داد و از طریق آن می توانید برای خود محدودیت هایی نیز تعریف کنید. اگر برای آن زمان خواب را هم مشخص کنید از آن ساعت به بعد صفحه نمایش را به رنگ سیاه سفید در می آورد تا حواستان باشد بیش از حد بیدار نمانید.

آخرین نسخه رابط کاربری سامسونگ امکانات دیگری نیز برای کاربران فراهم کرده، مانند حالت شب که با استفاده از آن اکثر منوها و برنامه های پیشفرض به رنگ تیره در می آیند تا هم در مصرف باتری صرفه جویی کنید هم چشمانتان هنگام کار با دستگاه کمتر خسته شوند.

بیکسبی نیز مثل همیشه حضور دارد اما اینجا خبری از دکمه مخصوص نیست. با این حال می توان دکمه پاور را به آن اختصاص داد که در این صورت خاموش روشن کردن دستگاه به کمک یک دکمه مجازی در کشوی تنظیمات سریع امکان پذیر خواهد بود. در کل ترکیب اندروید 9 با One UI 1.1 تجربه کاربری بسیار روان و سریعی برای گلکسی A70 فراهم کرده اند که استفاده از این موبایل را به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل می کند.

نقد و بررسی تخصصی سخت افزار گوشی سامسونگ A70

گلکسی A70 یکی از معدود موبایل های سامسونگ موجود در کشور است که به جای چیپست اگزینوس از اسنپدراگون استفاده می کند. چیپست اسنپدراگون 675 با فناوری 11 نانومتری نسبت به اگزینوس 9610 مورد استفاده در گلکسی A50 با معماری 10 نانومتری کمی غیر بهینه محسوب می شود، اما هسته های کورتکس A76 و A55 آن از نظر پردازشی عملکرد بسیار بهتری نسبت به A73 و A53 مورد استفاده در گلکسی A50 دارند. این چیپست دارای هشت هسته پردازشی است که از دو هسته دو گیگاهرتزی Kryo 460 Gold کورتکس A76 و شش هسته کم مصرف 1.7 گیگاهرتزی Kryo 460 Silver کورتکس A55 استفاده می کند.

همان طور که نتایج نشان می دهند گلکسی A70 عملکرد پردازشی بسیار خوبی دارد و بالاتر از برخی میان رده های مطرح حال حاضر مانند پیکسل 3a قرار می گیرد. نکته جالبی که وجود دارد برتری حدودا پنج درصدی این موبایل نسبت به گلکسی +S8 است (امتیاز پی سی مارک 7233 در برابر 6914) که نشان می دهد موبایل های میان رده کنونی از پرچمداران دو سال قبل عمکرد سریع تری دارند.

بنابراین گلکسی A70 در استفاده روزمره و اجرای برنامه ها و بازی ها هیچ مشکلی نخواهد داشت. با این حال پردازنده گرافیکی آدرنو 612 تقریبا 15 الی 20 درصد کندتر از Mali-G72 گلکسی A50 عمل می کند (امتیاز اسلینگ شات اکستریم 975 در برابر 1301) و این موضوع در اجرای بازی ها کاملا مشخص بود. برای مثال در بازی آسفالت 9 حتی در حالت استاندارد هم موبایل قادر به اجرای روان آن نبود، در نتیجه اگر گلکسی A70 را برای انجام بازی های سنگین مد نظر دارید بد نیست کمی صبر کنید تا ببینیم آیا سامسونگ با ارائه آپدیت های نرم افزاری قادر به حل مشکلات خواهد بود یا خیر.

نقد و بررسی دوربین سامسونگ A70

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و نیازهای کاربران، عکاسی با موبایل در چند سال اخیر وارد فاز جدیدی شده است؛ اضافه‌شدن حالت عکاسی شب، اضافه‌شدن دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو و پیشرفت پردازش‌های تصویر راه خود را به میان‌رده‌ها نیز باز کرده‌اند؛ اما آیا گلکسی A70 دوربین قابل‌دفاعی در رده‌ی قیمتی خود دارد؟ گلکسی A70 همانند گلکسی A50 با سه دوربین واید، اولتراواید و یک حسگر تشخیص عمق روانه‌ی بازار شده است.

حسگر ۳۲ مگاپیکسلی ایزوسل S5KGD1 سامسونگ و لنز ۲۶ میلی‌متری واید آن وظیفه‌ی اصلی ثبت عکس و ویدئو را برعهده دارد. حسگر ۸ مگاپیکسلی و یک لنز ۱۲ میلی‌متری اولتراواید با فوکوس ثابت نیز وظیفه‌ی ثبت تصاویری با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه را برعهده دارند. متاسفانه سامسونگ به استفاده از دوربین تله‌فوتو در گوشی‌های میان‌رده‌اش اعتقادی ندارد و از این نظر یک پله پایین‌تر از رقبای چینی قرار می‌گیرد. کره‌ای‌ها برای تشخیص عمق و استفاده از حالت Live Focus از حسگری ۵ مگاپیکسل بهره گرفته‌اند؛ این حسگر قادر به ثبت تصویر نیست.

در بحث دوربین سلفی نیز کره‌‌ای‌ها از یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 بهره گرفته‌اند که به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می‌کند؛ البته با فعال کردن 3:4H تصاویری ۲۰ مگاپیکسلی ثبت می‌شود. دوربین اصلی نیز به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ و در صورت فعال کردن حالت مذکور تصاویر ۳۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. خوشبختانه دوربین اصلی در بحث فیلم‌برداری ویدئوهایی با رزولوشن 4K و با نرخ ۳۰ فریم ثانیه ضبط می‌کند؛ دوربین سلفی نیز حداکثر رزولوشن 1080P با ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را برای فیلم‌برداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امکان فیلم‌برداری 1080P توسط دوربین اولتراواید نیز وجود دارد اما نباید چندان روی جزئیات آن حساب باز کنید.

در کل می توان گفت کیفیت عکاس های ثبت شده توسط تمام دوربین های گلکسی A70 در سطح قابل قبولی قرار دارد. علاوه بر این عکس هایی که در نور کم گرفته شده اند بدون وجود حالت اختصاصی شب برتری محسوسی نسبت به رقبا و یا گلکسی A50 دارند و می توان دوربین این موبایل را به عنوان یکی از نقاط قوتش در نظر گرفت.



+ 15
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری