پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۱۴
۱۷
۴
نسخه چاپی
واکنش تند مسئولین!بحران حیثیتی

فحشا در قم با صیغه کردن دختران جوان

واکنش تند مسئولین!بحران حیثیتی
قرآن می‌گوید یک قلب است و محبت هم به یک نفر تعلق می‌گیرد. انسان دو قلب ندارد که به دو نفر بدهد.

امروز می‌بینیم که ردیف چهارتا، چهارتا کنار خیابان‌های قم می‌ایستند، آن هم با حجاب کامل.این اولین بار نیست که در هفته‌های گذشته به بهانه‌های مختلف زنان هدف جریان‌های مختلف فکری قرار می‌گیرند. یک روز خبر می‌رسد قرار است از کارهای دولتی در کنار مردان منع شوند، فردایش خبر می‌رسد مردان برای عدم پرداخت مهریه به زندان نمی‌روند، و حالا نوبت به برگزاری کلاس‌های آموزش مهارت‌های ارتباطی چند همسری است.

ماجرای صیغه کردن و چند همسری علیه زنان

هرچند در سال‌های اخیر، تلاش عده‌ای بر ترویج چندهمسری بوده و بهانه این ماجرا هم کمک به دختران مجرد عنوان شده است، اما حالا به نظر می‌رسد تلویزیون نیز به کمک این جریان فکری آمده باشد. ماجرا از این قرار است که در 72 ساعت اخیر پوستری عجیب در صفحات مجازی دست به دست می‌شود. پوستری که روی آن یک مرد در میان چهار زن تصویر شده است که همه خرم و خندان هستند. این پوستر که به همت مؤسسه‌ای به نام «حیات حسنی» منتشر شده است، خبر از برپایی کلاس‌هایی برای مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری می‌دهد که ویژه تهران است و در روزهای آتی برگزار خواهد شد. کلاس‌هایی با موضوعات ضرورت احیای فرهنگ چندهمسری، الزامات تشکیل خانواده‌های چندهمسری، احکام فقهی خانواده‌های چندهمسری و مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری.

برگزاری این کلاس‌ها به همت موسسه حیات حسنی است که با گشتی در سایتش می‌شود فهمید که هدف اصلی سایت ارائه تفکر شهید مطهری و همچنین فرهنگسازی مهارت‌های زندگی است. موسسه‌ای که به گفته مسئولان آن تنها خوراک فرهنگی کلاس مذکور را برگزار می‌کند و برگزار کننده مستقیم این کلاس‌ها نیست. اما نکته جالب‌تر این سایت انتشار بخش‌هایی از سخنرانی روحانی جوانی است که در هفته‌های گذشته مجری برنامه بدون توقف بود.

حجت‌الاسلام علیرضا قاسمیان چند روز پیش در برنامه بدون توقف شبکه ۳ درباره چالش‌های ازدواج بارها از چندزنی دفاع کرد. او البته چندین‌بار گفت قصد ترویج چندهمسری را ندارد اما خواسته یا ناخواسته به ترویج این امر پرداخت. قاسمیان با اینکه می‌گفت قصد دفاع از این نوع ازدواج را ندارد، در گفته‌های خود بارها تأکید کرد که به جد از چندهمسری دفاع می‌کند. قاسمیان که فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و مشاور بنیاد علمی نخبگان است، می‌گوید نظام خانواده نظام سختی است که افراد یک همسر را هم به زور می‌توانند اداره کنند چه برسد به دو تا ولی خب ازدواج موقت یا چندهمسری هم کارکردهای خودش را دارد.

عسگری مسئول واحد مشاوره مؤسسه حیات حسنی درباره این کلاس‌ها به امتداد می‌گوید:هدف ما از برگزاری این کلاس‌ها تبلیغ مهارت ارتباطی برای خانواده‌هایی است که سنت چند همسری را برگزیده‌اند و کلاس‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود. ما از بعد شرعی، انسانی این موضوع را برای این گروه از افراد در چنین کارگاه‌هایی بیان کرده تا افراد دارای تعدد زوجات به حقوق یکدیگر آشنا شوند. و البته برای مردانی که آماده چند همسری هستند برای امر ازدواج مجدد وساطت می‌کنیم.

مطالب مرتبط : ماجرای چند همسری

به گفته او فردی واجد چند همسری است که بتواند خانواده را به خوبی و از روی عدالت اداره کند تا آسیبی به کانون خانواده نخورد و مساله اقتصادی زنان و دخترانی که ازدواج نکرده‌اند حل نشود. ما اگر بخواهیم بخشی از زنان مجردمان به بیراهه کشیده نشوند باید بپذیریم 5 درصد مردان باید به ازدواج مجدد روی بیاورند.
آنچه به نظر می‌رسد آن است که برگزار کنندگان این کلاس‌ها دلیل تجرد بخش عمده‌ای از زنان را کمبود شوهر و همسر می دانند، در حالی که عمده این زنان فردی مناسب خود برای ازدواج پیدا نمی‌کنند و این مساله کاملا با آنچه در تصور آن‌هاست متفاوت است.

ستاره کریمی فارغ‌التحصیل مطالعات زنان دانشگاه الزهرا در این باره به امتداد می‌گوید: تصمیم‌گیری برای زنان از جانب بالادست، تحقیر کردن آن‌ها با واژه‌هایی مثل ترشیده، بیوه و... بخشی از فرهنگ غالب و سنتی رایج در کشور ماست. بخشی از نیروی محرکه در کشور به دنبال راه حل‌هایی ساده است؛‌ آن‌ها به جای پویا کردن زنان از نظر اقتصادی، ترجیح می‌دهند زنان را سربار خانواده‌ای دیگر بکنند که کانونش تشکیل شده است.

موسسه حیات حسنی عکس اصلی خود را به خانواده‌ای آمریکایی اختصاص داده که مرد خانواده با چند همسر زندگی می‌کند. مساله اینجاست که من آرزو می‌کنم کاش موسسه حیات حسنی بدون در نظر گرفتن یک فرقه کوچک که در اقلیتی بسیار خرد در آمریکا زندگی می‌کنند در مسائل دیگر در حوزه ارتقای حقوق زنان آمریکا و اروپا را سرلوحه خود قرار دهد.

در شرایطی که صحبت درباره خشونت علیه زنان، صحبت درباره حقوق زنان برای همفکران این موسسه و بخشی از طبقه حاکم بر کشور برآمده از فرهنگ منحط غرب و توطئه آمریکایی است،‌ اما دوستان آن‌جایی که به نفعشان است حتی یک خانواده آمریکایی را عکس یک سایتشان می‌کنند، مصادره به مطلوب، استفاده از شیوه‌های غلط عادت این افراد است، اما در انتهایش حاضر نیستند ببینند همین هالیوود آمریکایی سالانه چندصد ملیون دلار خرج ساختن فیلم‌هایی برای استحکام بنیان خانواده می‌کند، در عوض چند همسری را در آمریکا سرمشق می‌کند و وقتی هم به آزار خیابانی، حق زن بر بدن خود و... با آن‌ها صحبت می‌کنید، باز از آمریکا مثال می‌زنند که هم تجاوز دارد هم مساله تجاری شدن بدن زن در آن رو به افزایش است. کاش کمی در این بازی دوستان حیات حسنی باهوش تر بودند....

ابراهیم فیاض، جامعه شناس اصولگرا مخالف چند همسری

فیاض در واکنش به عده‌ای که بالا بودن آمار دختران و زنان مجرد را بهانه ترویج چند همسری کرده‌اند، گفت: «در ایران به خاطر مسائل اقتصادی و فاصله سنی ازدواج حدود سه، چهار میلیون مجرد داریم، اما چندهمسری راه مقابله با آن نیست. یک وقتی همین آقای قرائتی از ازدواج موقت می‌گفت. دیدند نتوانستند حالا می‌گویند چند همسری! آقایان پولدار هم که می‌خواهند جو ایجاد کنند تا خودشان زن بگیرند آن هم دختران جوان.»

این جامعه شناس اصولگرا افزود: «ما ندیدیم که کسی وارد بحث چندهمسری شود، زندگی او دچار بحران نشود. حتی، امام خمینی وقتی پدرهمسرش یعنی آقای صوفی زن دوم گرفت و زن اول ول کرد که برود امام از زن اول طرفداری کرد. پس ما چند همسری نداریم. اگر بحران جنسی ایجاد شود هم می‌توان با ازدواج موقت حل کرد، اما این که پولدار‌ها و میلیارد‌های قم می‌خواهند برای خود فضای چند همسری ایجاد کنند و فیلشان یاد هندوستان کرده، بحث دیگری است.»

وی تصریح کرد: «بحث ازدواج موقت هم در شرایط اضطرار قابل طرح است اگرنه خود اسلام گفته اگر کسی زن دارد مکروه است است که ازدواج موقت کند».

بیشتر بخوانید : نه، به کودک همسری

وی با اشاره به اینکه «نباید نگران ترویج چند همسری در نتیجه اینگونه تبلیغ‌ها بود» گفت: «به هیچ وجه این مسائل در جامعه پذیرفته نمی‌شود اتفاقا نتیجه وضعیت موجود افزایش ازدواج سفید است.» این جامعه شناس اصولگرا در ادامه گفت: «این رویه زمینه ساز اشاعه فحشا در جامعه است. همین آقایان با صیغه‌هایی که در قم کردند این شهر را پر از فاحشه کردند. دخترانی که صیغه آقایان شده‌اند فکر می‌کنند که چرا پول درنیاورند. امروز می‌بینیم که ردیف چهارتا، چهارتا کنار خیابان‌های قم می‌ایستند، آن هم با حجاب کامل. چند شب قبل ماشین خود من در قم خراب شد و دیدم که فاحشه با چادر و مقعنه و حجاب کامل به ماشین چسبیده بود.»

وی با طرح این پرسش که چه کسانی عامل بروز این وضعیت هستند، گفت: «این را کسانی کردند که می‌توانستند مهریه صیغه را بدهند. وضعیت به نحوی است که آقای شیخ رافت سبحانی مرجع تقلید در قم فریاد می‌زند که در خیابان‌ها چه خبر است؟ با این کار‌ها بازار فحشا درست می‌کنند. وقتی در زمان ناصرالدین شاه چند همسری افراطی ایجاد شد هم دیده شد که زنان همسران با خارج از دربار رابطه داشتند. این هم همان قصه است. ما با این کار‌ها زمینه اشاعه فحشا و افزایش روابط جنسی خارج از خانواده را ایجاد می‌کنیم. همان‌طور که گفتم فاحشه‌ های قم حاصل صیغه‌های خیلی از آقایان است»



+ 17
مخالفم - 11
نظرات : 4
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
ححقیقت ۰۲/۰۳/۰۹ - ۲۰:۱۱
پاسخ
comments چه خبره...
 
 
eu
+0
unlike
-0
Milad ۹۸/۰۸/۱۶ - ۲۰:۵۶
پاسخ
comments قانون نباشه در باره این موضوع خب بیشترم میشه
 
 
eu
+0
unlike
-0
Milad ۹۸/۰۸/۱۶ - ۱۵:۳۳
پاسخ
comments واقعا از مسئولین کسی دلسوز هست؟
 
 
eu
+0
unlike
-0
Milad ۹۸/۰۸/۱۶ - ۱۵:۳۰
پاسخ
comments امان از فقر و فحشا که کشورهای اسلامی و شهرهای اسلامی مورد هدف است
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری