پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۱۵
۱۰
۰
نسخه چاپی
چالش مشارکت های مردمی

دوئل انتخابات 98

چالش مشارکت های مردمی
بازار گمانه زنی ها پیرامون انتخابات 98 این روزها میان احزاب و شخصیت های سیاسی و اقتصادی بسیار داغ است.

هر چهار سال یکبار طیف های گوناگونی از جریان های سیاسی به کارزار انتخاباتی می آیند و با استراتژی اتاق فکر خود حکایت تازه ای را در میان مردم تعریف می کنند.

تحلیل و بررسی جزئیات فضای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی سال 98 پیچیده تر از سال های پیش می باشد،پشت پرده رقابت های انتخاباتی خبر از رد پاها و شائبه ها می دهد ، حال ما بر این شدیم تا با به چالش کشیدن مشارکت های مردمی و گمانه زنی های طیف های مختلف احزاب و شخصیت ها این گره پیچیده را باز کنیم پس با تیتر برتر همراه باشید.

مطالب مرتبط : حواشی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

تحلیل استراتژی انتخابات مجلس سال 98

واکنش های سیاسی در بعد رسانه های اصول گرا و اصلاح طلب تاکید بر لزوم حمایت گسترده مشارکت های مردمی را می طلبد.ضمن حضور گسترده مردم در انتخابات تحلیل در مورد بازتاب آن در رسانه ها محور اصلی اتاق فکر احزاب می باشد.

ماجرای قهر و آشتی‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که خودشان را طیف میانه‌رو معرفی می‌کنند هم حکایتی شده است.

فتح مجلس یازدهم به کام کدام یک از جریان های سیاسی این بار شیرین خواهد شد و به کام چه افرادی تلخ...؟!

دعوای بر سر کرسی ریاست مجلس از همان روزهای اول خیلی داغ می شود حالا دوباره بحث داغ بر سر ائتلاف های انتخاباتی است.

ماجرای طرح «سرا» اصلاح طلبان چیست

طرح سرا (سامانه رای گیری اصلاح طلبان) اگرچه این روزها با هدف تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس با بهره گیری از بدنه اجتماعی مطرح شده اما از همان ابتدا با مخالفت های جدی روبرو شد به طوریکه غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران آن را روش انتخاب قلابی و دموکراسی وارونه توصیف کرد.

با این حال موافقان این طرح که گفته می شود بیشتر یاران و همفکران حزب اتحاد ملت هستند بر این باورند که طرح سرا گام جدید شورای عالی سیاست‌گذاری به سمت انتخاب دموکراتیک ‏تر، شفاف‏تر و کاراتر بوده ضمن اینکه این شیوه‏ ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه اعضا و حامیانش را تقویت کرده و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‏کند.

مخالفان اما نظر دیگری دارند، اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی این طرح را بسیار خام و غیرکارشناسی می داند و می گوید: این طرح تنها تامین کننده منافع افرادی است که می خواهند افراد مورد نظر خودشان را در لیست نهایی قرار دهند.

نقش فضای مجازی در انتخابات مجلس 98

امروز درحالی از فضای مجازی و نقش آن در مشارکت سیاسی به عنوان یک فرصت یاد می‌شود که همچنان عده ای به آن به چشم تهدید می نگرند.

«کاهش هزینه ها، سهولت دسترسی مخاطبان، شکستن انحصار خبری، از بین رفتن سانسورها و همچنین روشن شدن زوایای پنهانی که در نتیجه سیاست گذاری جریان های حزبی در دستور کار قرار می گیرد از نقاط قوت استفاده از فضای مجازی است اما مخالفان هم دامن زدن به شایعات و انتشار دروغ ها و تهمت‌های بی‌اساس را از آسیب های این فضا می دانند.

امروز درحالی از فضای مجازی و نقش آن در مشارکت سیاسی به عنوان یک فرصت یاد می‌شود که همچنان عده ای به آن به چشم تهدید می نگرند.

«کاهش هزینه ها، سهولت دسترسی مخاطبان، شکستن انحصار خبری، از بین رفتن سانسورها و همچنین روشن شدن زوایای پنهانی که در نتیجه سیاست گذاری جریان های حزبی در دستور کار قرار می گیرد از نقاط قوت استفاده از فضای مجازی است اما مخالفان هم دامن زدن به شایعات و انتشار دروغ ها و تهمت‌های بی‌اساس را از آسیب های این فضا می دانند.

انتخابات الکترونیک چالش جدید و حساس انتخابات مجلس 98

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، گفت: یکی از مباحث مهم و اولویت‌دار در انتخابات مجلس، چگونگی برگزاری آن به‌شکل الکترونیکی است که از دوره پیشین تاکنون جلساتی پیرامون آن برگزاری شده است.

او با بیان اینکه تاکنون جلسات کارشناسی میان مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شده است، اظهار داشت: در موضوع الکترونیکی کردن انتخابات مجلس، صحت، حفظ آراء رأی‌دهندگان و نیز امنیت آراء باید مدنظر قرار گیرد که در این جلسات به‌روی این موضوعات بحث و تبادل نظر شده است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اضافه کرد: در جلساتی که اخیراً بین وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شده، مقرر شد که شناسایی و احراز هویت رأی‌دهندگان به‌عنوان گام اول در الکترونیکی کردن انتخابات، در این دوره از انتخابات مجلس به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.

کولیوند با تأکید بر اینکه دغدغه‌هایی برای الکترونیکی کردن انتخابات وجود دارد که باید با تفاهم نسبت به رفع آنها اقدام شود، گفت: یکی از ایراداتی که شورای نگهبان نسبت به الکترونیکی کردن انتخابات وارد می‌کند، امنیت و صیانت از آراء مردم است که باید با فراهم کردن زیرساخت‌های آن، همه جوانب بررسی و دغدغه‌ها برطرف شود.

او الکترونیکی شدن انتخابات مجلس را موجب سهولت در شمارش آراء و نیز دقت بیشتر در رأی‌گیری توصیف کرد و افزود: معتقدم در این امر نباید شتاب‌زده عمل کرد، بلکه باید زیرساخت‌های آن را ایجاد کنیم تا خدای ناکرده خللی در روند انتخابات و رأی مردم که به‌تعبیر رهبر انقلاب، حق‌الناس است، وارد نشود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که ماحصل جلسات بین مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور برای بررسی ابعاد برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک به جمع‌بندی قطعی برسد، انتخابات دوره یازدهم مجلس، به‌طور کامل الکترونیکی برگزار خواهد شد، در غیر این صورت، این امر منتفی است.

 طبق پیشنهاد وزارت کشور و موافقت شورای نگهبان، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه (2 اسفند 98) به‌طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.



+ 10
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری