پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴
۲۰
۰
نسخه چاپی
حدود قانون و اختیارات مدیر مدرسه

اخراج دانش آموز توسط مدیر مدرسه امکان پذیر است؟

حدود قانون و اختیارات مدیر مدرسه
بسیاری از مدیران و ناظمان مدرسه برای آن که دانش آموزان را بترسانند از اخراج دائم آن‌ها از مدرسه صحبت می‌کنند و به تهدید می‌گویند که دانش آموز را از تحصیل منع خواهند کرد.

گاهی اوقات این تهدید آن قدر بزرگ می‌شود که خانواده دانش آموز را هم درگیر خود می‌کند و برای آن‌ها این سوال را به وجود می‌آورد که آیا مدرسه می‌تواند دانش آموز را از تحصیل محروم کند یا خیر!

هیچ مقامی حق اخراج یک دانش آموز از مدرسه و محروم کردن او از تحصیل را ندارد، البته مدرسه حق دارد که دانش آموز را به صورت موقت و حداکثر تا سه روز از مدرسه اخراج کند یا دستور انتقال او به مدرسه‌ای دیگر را بدهد.

البته توجه به این نکته ضروری است که بدانیم انتقال به مدرسه‌ای دیگر نیازمند اخذ موافقت اداره آموزش و پرورش را دارد.

در صورتی که با انتقال دانش آموز به مدرسه‌ای دیگر موافقت شود مدرسه دوم نمی‌تواند از پذیرش دانش آموز خودداری کند و باید حتما دانش آموز را در مدرسه خود ثبت نام کند.

مدیر حق اخراج دانش آموز را ندارد

مدیران مدارس به هیچ عنوان حق ندارند دانش آموزی را تهدید به اخراج ازمدرسه کنند.هیچ قانونی مبنی بر اخراج دانش آموز از مدرسه وجود ندارد،هیچ مدیر مدرسه‌ای نمی‌تواند دانش آموزی را از مدرسه اخراج کند حتی اگر ادله‌ای هم داشته باشد در ‌‌نهایت می‌تواند دانش آموز را به مدرسه دیگری جابجا کند.

تبعید یا اخراج دانش آموز در صورت تاهل

علی‌رغم گفته مسؤولان آموزش‌وپرورش، هنوز هم برخی مدیران مدارس اگر از تأهل دانش‌آموز دختری خبردار شوند، او را اخراج یا به دوره‌های شبانه و کلاس‌های بزرگسالان تبعید می‌کنند.

اگر فیلم «ورود آقایان ممنوع» را دیده باشید، فیلم با موضوع اخراج یک دختر متأهل از مدرسه و تلاش‌های دوستانش برای راضی کردن مدیر، به برگشت او شروع می‌شود. دوستان دختر اخراج شده عقیده دارند که مدرسه نباید کسی را که باعلاقه ازدواج‌کرده و به قول خودشان «به عشقش رسیده» را اخراج کند. اما مدیر مدرسه می‌گوید جای دختر متأهل در مدرسه نیست. البته درنهایت هم مدیر می‌پذیرد که متأهل شدن یک دختر دانش‌آموز، اتفاق بدی نیست و او می‌تواند به مدرسه برگردد.

اخراج دختران متاهل از مدرسه، یکی از سوژه‌هایی بود که در سامانه فارس من ثبت شده بود و به دلیل جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضا، خبرگزاری فارس بر اساس تعهد خود به مخاطبان، به پیگیری آن پرداخته‌است.

در خاطرات دانش‌آموزی اکثر دخترها، نمونه‌هایی از داستان فیلم «ورود آقایان ممنوع» هست. همکلاسی‌ای که یک روز با یک حلقه در دست چپ به مدرسه می‌آید و چند روز بعد خبردار می‌شوید که دیگر همکلاسی شما نیست و از این مدرسه‌ رفته است.

داستان اخراج از مدرسه یا تبعید دختران متأهل به کلاس‌های بزرگسالان به یک قانون نانوشته در مدارس تبدیل‌شده است. خیلی از مدیران مدارس مثل مسئولین آموزش‌وپرورش، دختران متأهل را دارای حق تحصیل به‌صورت عادی و در دوره روزانه می‌دانند. اما هنوز هم دختران دانش‌آموزی هستند که مجبورند پشت در مدرسه، حلقه ازدواجشان را از دستشان دربیاورند و هرروز برای دادن کپی شناسنامه خود به مدرسه، بهانه بیاورند. چون هنوز هستند مدیرانی که معتقدند جای دختر متأهل در مدرسه نیست. همه این‌ها در حالی است که جامعه ما این روزها دچار بحران بالا رفتن سن ازدواج شده و نهادهای فرهنگی تلاش می‌کنند این آمار را پایین بیاورند. درحالی‌که به نظر می‌رسد دختری که در سن دبیرستان تصمیم به ازدواج بگیرد مجبور می‌شود قید ادامه تحصیل در مدرسه عادی را بزند.

در روش اول، دانش‌آموز دختر متأهل بدون تغییر ظاهر و عدم صحبت درباره مسائل خانوادگی با دانش‌آموزان دیگر، می‌تواند در مدارس روزانه مانند گذشته ادامه تحصیل دهد. در غیر این صورت دانش‌آموز می‌تواند، در مدرسه بزرگ‌سالان ادامه تحصیل دهد یا اینکه در همان مدرسه روزانه ثبت‌نام کند اما فقط در امتحانات شرکت کند و همچنین امکان تحصیل در مراکز آموزش از راه دور نیز وجود دارد.»

دانش آموز متاهل مفسده است

خانم فیروزی که دریکی از مدارس تهران معلم ادبیات است، اخراج دانش‌آموز متأهل از مدرسه را کار درستی می‌داند و می‌گوید: «به‌هرحال ما موظف هستیم محیط مدرسه را سالم نگه‌داریم. قرار گرفتن یک دانش‌آموز متأهل در کنار دختران مجرد مفسده دارد و در مدرسه ما اگر از تأهل یک دانش‌آموز خبردار بشویم محترمانه از ورود او به مدرسه جلوگیری می‌کنیم. چون همه بچه‌ها امکان ازدواج در این سن را ندارند و یک دانش‌آموز متأهل ممکن است چشم و گوش بقیه را هم باز کند.»

این معلم ادبیات در پاسخ به این سؤال که منع ازدواج دختر دبیرستانی با تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده در سن پایین در تناقض نیست می‌گوید: «محیط مدرسه جای تشویق به ازدواج نیست. معلم‌ها و مسئولین مدرسه ترجیح می‌دهند بچه‌ها سرشان به درس و کتاب باشد تا موارد دیگر. ترویج ازدواج را باید جای دیگری انجام بدهد نه مدرسه!»

نه ، به اخراج غیر قانونی دانش آموزان 

درهرحال اخراج یک دانش‌آموز متأهل از مدرسه کاری غیرقانونی است اما با توجه به اینکه بعضی از مدارس هنوز هم این کار را انجام می‌دهند راه‌حل را از «علی زرافشان»؛ معاون سابق آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش جویا شدیم. آقای زرافشان در این رابطه گفت: «در مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش روش‌های تحصیل دخترانی که ازدواج می‌کنند به‌صراحت بیان‌شده است. اگر دانش‌آموزی مقررات آیین‌نامه انضباطی مدارس را رعایت کند مثل رعایت عدم تغییر چهره و...، مدرسه مطابق آیین‌نامه موظف است او را ثبت‌نام کند.

اما اگر بازهم مدیری تصمیم به منع ثبت‌نام دانش‌آموز بگیرد، دانش‌آموز می‌تواند به اداره آموزش پرورش منطقه خود مراجعه کند، اگر در ایام ثبت‌نام باشد معمولاً ستادهای ثبت‌نام فعال هستند، اما در غیر ایام ثبت‌نام باید به معاونت متوسطه مراجعه کند و در آنجا مشکل بررسی و حل خواهد شد. اما به‌صورت کلی تشخیص اینکه دانش‌آموزی آیین‌نامه انضباطی را رعایت کرده یا خیر به عهده مدیر و شورای مدرسه است.»



+ 20
مخالفم - 19
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری