پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۲۱:۱۷
۱۱
۰
نسخه چاپی

داستان عجیب در مورد اهدای سوپر جام به پرسپولیس

داستان عجیب در مورد اهدای سوپر جام به پرسپولیس
سوپر جام فوتبال این بار با دستانی عجیب تقدیم پرسپولیس شد

سوپر جام فوتبال ایران یک مسابقه رسمی پیش‌فصل است که هر ساله بین قهرمان لیگ برتر خلیج فارس و قهرمان جام حذفی فوتبال ایران در ایران برگزار می‌شود.

جام قهرمانی امسال به سرخپوشان اهدا شد. منتها این جام داستان عجیب و جالبی دارد که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد.

مطالب مرتبط: ماجرای مافیا در فوتبال ایران چیست؟

تاریخچه سوپر جام

این رقابت در سال ۱۳۸۴ بین قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی فوتبال ایران آغاز شد. در اولین دوره برگزار شده، در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۸۴ و ۴ روز پیش از آغاز فصل جدید مسابقات لیگ برتر، تیم صباباتری تهران قهرمان جام حذفی با نتیجه چهار بر صفر در برابر تیم فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر، به برتری رسیده‌است.

در دور بعدی در سال ۱۳۸۶ قرار بود سایپا قهرمان لیگ برتر و سپاهان قهرمان جام حذفی با یکدیگر دیدار کنند که به‌دلیل تغییر ورزشگاه بازی (سه روز قبل از مسابقه) از ورزشگاه آزادی به ورزشگاه شهید درخشان رباط کریم (زمین اختصاصی صبا باتری) به‌دلیل آماده نبودن زمین ورزشگاه آزادی (بنا به درخواست مسئولین ورزشگاه)، دو تیم این دیدار را تحریم کردند و بازی برگزار نشد.

در دور بعد در سال ۱۳۸۷ پرسپولیس قهرمان لیگ برتر و استقلال قهرمان جام حذفی باید به مصاف یک‌دیگر می‌رفتند که با درخواست پرسپولیس برای لغو این دیدار و با وجود مخالفت استقلال این دیدار در نهایت برگزار نشد.

سالهای متوالی 90 تا 94

باشگاه سپاهان در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ پیشنهاد احیای سوپر جام فوتبال ایران را به نام ناصر حجازی داده بود.

در سال ۱۳۹۴ سپاهان قهرمان لیگ برتر و ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی باید به مصاف یک‌دیگر می‌رفتند. ابتدا تاریخی برای انجام این مسابقه تعیین شد، اما در نهایت این دیدار برگزار نشد.

سال 95

سرانجام در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۵ استقلال خوزستان قهرمان لیگ برتر و ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی در ورزشگاه فولادشهر به مصاف یک‌دیگر رفتند و ۶ روز پیش از آغاز فصل جدید مسابقات لیگ برتر، دیدار سوپر جام پس از گذشت بیش از یک دهه دوباره از سر گرفته شد.

سال 97

سوپرجام ۱۳۹۷ قرار بود در روز ۲۹ تیر ۱۳۹۷ بین پرسپولیس (قهرمان لیگ برتر) و استقلال تهران (قهرمان جام حذفی) برگزار شود، که به‌دلیل مخالفت تیم استقلال با بازی در تاریخ مذکور، برگزار نشد و نتیجه آن ۳–۰ به سود پرسپولیس اعلام شد. این نخستین برد انضباطی پرسپولیس در تاریخ شهرآورد تهران بودکه البته با شکایت باشگاه استقلال به دادگاه بین‌المللی فوتبال (CAS) مواجه شد. بعد از گذشت یک سال در مهر ماه سال ۱۳۹۷ دادگاه CAS رای صادره شده توسط کمیته انضباطی را تأیید کرد و تیم پرسپولیس سه بر صفر برنده این بازی شد.

سال 98

در سال ۱۳۹۸، پرسپولیس موفق به قهرمانی در لیگ برتر خلیج فارس و جام حذفی فوتبال ایران شد و وبسایت‌های ورزشی ایرانی احتمال دادند که به مصاف نایب‌قهرمان لیگ برتر خلیج فارس (سپاهان اصفهان) یا جام حذفی فوتبال ایران (داماش گیلان) برود. پرسپولیسی‌ها هم با توجه به اتفاقات افتاده‌شده در بازی برگشت لیگ برتر و بازی نیمه‌نهایی جام حذفی این تیم با سپاهان، خواستار بازی با تیم داماش شدند. البته پیشنهاداتی هم به سازمان لیگ داده‌شد که یک بازی بین سپاهان و داماش برگزار شود و برنده آن به مصاف پرسپولیس برود که این باعث افزایش بازی‌ها به ۲ و افزایش جذابیت مسابقات می‌شود. از طرفی رسانه‌هایی هم اعلام کردند که اگر تیمی قهرمان دوگانه شود، سوپر جام هم باید به همان تیم داده‌شود. سازمان لیگ فوتبال ایران در ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ اعلام کرد تیم قهرمان دوگانه، قهرمان سوپر جام هم می‌شود؛ بنابراین، پرسپولیس برای سومین بار قهرمان سوپر جام فوتبال ایران شد. جام قهرمانی این دوره، در ۹ آبان ۱۳۹۸ پس از پایان یافتن بازی پرسپولیس و ماشین‌سازی در هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران ۹۹–۱۳۹۸، در ورزشگاه آزادی تهران به پرسپولیس اهدا شد

اهدای جام

با وجود گذشت شش ماه از سوپرجام کاپ قهرمانی به پرسپولیس اهدا نشده بود و سرانجام با فشار مسئولان باشگاه و رسانه ها فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت که در هفته نهم این جام را به صاحبش اهدا کند. اما تهیه این جام 50 میلیون تومان برای فدراسیون فوتبال هزینه در بر داشت. ظاهرا فدراسیون فوتبال به خاطر مشکلات مالی در اهدا جام تعلل و تاخیر داشت و مسئولان پرسپولیس هم وقتی از این مسئله باخبر می شوند به مسئولان فدراسیون پیشنهاد می کنند که یکی از جام هایی که در اختیار باشگاه پرسپولیس است به صورت نمادین در اختیار فدراسیون قرار داده شود تا مراسم اهدا جام انجام شده و سپس وقتی فدراسیون توان مالی داشت جامی تهیه کند و آن را به باشگاه پرسپولیس بدهد.

مطالب مرتبط: جولان دلال‌ها در فوتبال ایران

اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نگران تبعات احتمالی آن می شوند و با رد پیشنهاد سرخ ها به هر نحوی شده پولی تهیه و سفارش ساخت جام را می دهند که هزینه ای 500 میلیون ریالی در پی داشته است.



+ 11
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری