پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۰۷
۱۱
۰
نسخه چاپی

جزیره‌ای عجیب با درختان عجیب!

جزیره‌ای عجیب با درختان عجیب!
مطمئن باشید در دنیا نقاطی وجود دارد که شما از دیدن آن نقطه و منظره متعجب می شوید ، یکی از نقاط متعجب کننده درختان عجیبی هستند که در این مقاله به آن می پردازیم.

یمن کشوری در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان واقع در خاورمیانه، و پایتخت آن شهر صنعا است. جمعیت یمن حدوداً ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. زبان رسمی آن عربی و واحد پول آن ریال یمن است.

یمن 968/527 کیلومتر مربع گستردگی دارد. یمن دارای دو ساحل مهم است، ساحلی غربی در کرانه دریای سرخ و ساحلی جنوبی در کرانه دریای عرب، همچنین دارای بیش از ۲۰۰ جزیره است که مهم‌ترین آن‌ها جزایر سقطره در دریای عرب است.

معرفی

جزایر سُقُطرا یا سُقُطری (به عربی: سقطری) مجمع‌الجزایری است که در باختر اقیانوس هند، میان دو قاره آسیا و آفریقا و در دهانه خلیج عدن قرار دارد. این جزایر از آن کشور یمن است.

مطالب مرتبط: سوئیس کشوری بی نظیر با جاذبه های گردشگری زیبا

طریقه نام گذاری

بر پایه رهنامه دریای اریتره نام ریشه یونانی ندارد ولی ممکن است از نام سوکوترا از واژه سانسکریتی دویپا ساخادراوا (dvipa sakhadrava) به معنای جزیره شادکامی گرفته شده باشد. گمانه دیگر آن است که از زبان عربی و واژه سوق به معنی بازار و قوطرا به معنی شیره کندر آمده باشد.

جزایر سقطرا در دوران باستان دیوسکوریدس Dioscorides نامیده می‌شد و برای یونانیان، مصریان و رومیان شناخته شده بود. در انجیل نیز نام این جزایر آورده شده‌است. مردمان جزیره مدت‌ها پیرو آیین مسیحیت نسطوری بودند که در سدهٔ شانزدهم به کیش اسلام گرویدند.

در قدیم مسافران سرزمین‌های آفریقایی از راه جزیره سقطرا عبور می‌کردند و بیشتر مردمان آن مسیحیان عرب بودند. آنچه آنها را به سکونت در این جزیره جذب می‌کرد ماده‌ای به نام صَبـِر و خون سیاوشان بود. این ماده، صمغ درختی بود که جز در این جزیره در جای دیگر نمی‌رویید. حتی ارسطو در نامه‌ای که به اسکندر مقدونی در هنگام ورود به شام فرستاد، توصیه کرد که گروهی از یونانیان را برای به دست آوردن خون سیاوشان برای داروی مسهل استفاده می‌شود در این جزیره سکونت دهد. هنگامی که اسکندر به این جزیره رسید تعدادی از یونانیان شهر استاگیرا (شهر ارسطو) را با کشتی‌هایی که به دریای قُلزُم روانه کرد در این جزیره سکنی داد.

در زمان چیرگی روم بر مصر و دریای سرخ، شمار زیادی از رومیان در این جزیره ساکن شدند و بر قبایل بربر، یونانیان دوره اسکندر، عرب‌های نصرانی پیروز شدند. آنها در این جزیره عنبر و صبر سقطری فراوان به دست می‌آوردند و به روم صادر می‌کردند. رومیان تا دوره اسلامی هنوز در این جزیره به بهره‌برداری این مواد مشغول بودند و بازرگانی این کالاها در دست آنها بود.

آلبوکرک دریاسالار پرتغالی این جزایر را در سال ۱۵۰۷ گشود، اما در سال ۱۵۱۱، سلطان مَهره این جزایر را از فرمان پرتغال خارج ساخت. در سال ۱۸۸۶ جزایر سُقُطرا به بریتانیا تعلق گرفت.

بریتانیا از این جزیره به عنوان یک پایگاه دریایی استفاده می‌کرد؛ که پس از استقلال دولت یمن جنوبی به این کشور واگذار شد.

جزایر سقطرا، زیست‌بومی بسته‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همان‌جا یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت که به خون اژدها نامی است، در این منطقه فراوان دیده می‌شود.

سوکوترا یکی از ۴ نقطه قدیمی‌ روی کره زمین است.

وکوترا، به‌طور متناوب در معرض خشکسالی‌های طولانی مدت و گرمای شدید به همراه رطوبت دریای عرب قرار می‌گیرد.

تمام موجودات زنده‌ی این جزیره، برای زنده ماندن باید خود را به محیط محلی و شرایط آب وهوایی دیوانه این منطقه وفق دهند، که این باعث می‌شود انواع خارق‌العاده از هرچیزی وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط: بهشت را در این دنیا ببینید

گفتنی است این منطقه توسط سازمان ملل متحد تحت حفاظت است. یونسکو (UNESCO) این منطقه را در لیست میراث جهانی طبیعی خود قرار داده است.



+ 11
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری