پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ۲۰:۵۲
۵
۰
نسخه چاپی
شکستن قیمت دلار

استراتژی کاهش نرخ دلار

شکستن قیمت دلار
بازار ارز طی روزهای اخیر دچار سقوط قیمت شده، به نحوی که دلار ارزش خود را از دست داده است؛ علت افت بازدهی در بازار ارز چیست؟

با تداوم خروج معامله‌گران از بازار ارز و ورود سرمایه های آزاد به بازارهای دیگر مانند بازار سهام از یک سو و افت نرخ حواله درهم از سوی دیگر و در نهایت به دلیل کاهش انتظارات قیمتی در بازار ارز نرخ دلار طی هفته گذشته رو به کاهش گذاشت.

بسیاری از فعالان این بازار معتقد هستند علت روند کاهشی که در بازار ارز و مخصوصا در قیمت دلار به نقش بانک مرکزی برمی‌گردد، به نظر این گروه بانک مرکزی با عرضه ارز و پایین آوردن قیمت به دنبال جمع‌آوردی دلار است.

کارشناسان اعتقاد دارند ادامه روند طولانی مدت نوسانات محدود قیمت دلار منجر به فروش ارز توسط بازیگران خواهد شد و زمینه را برای ورود قیمت دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومان را فراهم خواهد کرد، چرا که تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

از دیگر عوامل موثر بر آرامش مستمر بازار ارز می توان به عملکرد صحیح بانک مرکزی در کنترل جو روانی بازار، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل نیز اشاره کرد.

از سوی دیگر عده‌ای دیگر از معامله‌گران باور داشتند، بازارساز برای آنکه نشان دهد، جنگ روانی آمریکا دیگر اثر زیادی بر بازار ارز داخلی ندارد، عرضه ارز خود را افزایش داده است.

همچنین خرید نفت ایران توسط چین دیگر خبر بیرونی بود که در روزهای اخیر کاهشی‌ها را در بازار فعال‌تر کرده است.گروه دیگری از فعالان، افت قیمت دلار در بازار نقدی را وابسته به افزایش فروش‌های آتی در بازار می‌دانستند.

یکی از نشانه‌های افزایش فعالیت خالی فروش‌ها، پایین بودن قیمت دلار در معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی بود. در این میان، شمار معدودی از فعالان نیز باور داشتند، فروش ارز در سه روز اخیر عادی نبوده است. از نظر این عده احتمالا معامله‌گران بزرگ به اخبار رانتی دست پیدا کرده‌اند که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار می‌شود، خبری که معامله‌گران عادی از آن خبر ندارند.

مطالب مرتبط : تغییر نرخ ارز واقعی است یا دستخوش مافیا شده

دلیل کاهش نرخ ارز در مهر ماه چیست

خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهم‌ترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می‌آید.

ریزش قیمت‌ها موجب افزایش میزان فروشنده در بازار شده است؛ جمع زیادی از مردمی که به دارندگان دلارهای خانگی شهرت دارند، روز گذشته وارد بازار شده و نسبت به فروش ارزهای خانگی اقدام کرده‌اند.....ورود نقدینگی به سایر بازارها از جمله بورس و روند افزایشی شاخص‌ها از عوامل کاهش قیمت ارز طی دو ماه گذشته به شمار می‌رود که توانسته از شدت اثرات ناشی از ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای طلا و ارز بکاهد…در حال حاضر فصل واردات نیست و یکی از دلایل کاهش دلار هم همین موضوع است.

واقعیت‌های اقتصادی ایران خلاف مسیری است که اکنون ارز آن را می‌پیماید. در واقع در مدتی که ارز در مسیر نزولی قرار گرفته گشایشی در روابط خارجی و سیاست‌های داخلی ایران صورت نگرفته که بخواهیم این امر را به بایسته‌های موجود ارتباط دهیم. همه متغیرهای تاثیرگذار بر نرخ ارز اکنون شرایط منفی دارند و در چنین حالتی وقتی نرخ ارز به کانال ۱۱ هزارتومان باز می‌گردد نشان‌دهنده دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌هاست..... چراکه همچنان تحریم‌ها با قدرت پابرجا مانده‌اند و درآمدهای نفتی به حداقل خود در چند سال اخیر رسیده است. …در عمل اراده‌ای برای کاهش هزینه‌های جاری دولت مشاهده نمی‌شود.....دولت همچنان نقدینگی قابل‌توجهی را به اقتصاد تزریق می‌کند و رشد حجم نقدینگی هم یعنی تورم. درنتیجه متغیرهای اقتصادی هم دلالت بر افزایش نرخ ارز دارند.

مطالب مرتبط : بی‌ثباتی نرخ ارز، بلای جان سرمایه‌گذاری در کشور

تاثیر کاهش نرخ دلار 

قیمت‌مسکن تابع ارز نیست. …پس از سقوط آزاد قیمت ارز، سکه و طلا، حالا شهروندان منتظر ریزش قیمت سایر کالاها، به‌ویژه خودرو و مسکن هستند. اما پرسش اصلی این است که آیا روند کاهشی نرخ ارز در هفته‌ها و ماه‌های آینده هم ادامه می‌یابد که بر قیمت سایر محصولات هم تاثیر بگذارد؟ از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که آیا کالایی مانند مسکن تحت تاثیر ارز قیمت‌گذاری می‌شود یا معلول عوامل دیگری همچون شاخص تورم است؟

عده‌ای از صاحب‌نظران با توجه به شرایط موجود می‌گویند که تجربه نشان داده با کاهش نرخ ارز، روند نزولی قیمت‌ها در سایر بازارها سرعت خواهد گرفت و فعالان بازار با بررسی اتفاقات رخ داده به فکر عرضه کالاها می‌افتند. حال باید منتظر ماند و دید که بازارهای اقتصادی کدام سمت‌وسو را برای ادامه روند خود انتخاب می‌کنند. آیا همانند این روزهای بازار ارز و سکه تمایل به کاهش قیمت پیدا خواهند کرد و یا همانند بازار مسکن رغبتی برای نزولی شدن از خود نشان نخواهند داد.

امیرحسین بذلی



+ 5
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری