پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۱:۲۷
۶
۰
نسخه چاپی
فن آوری موتور خودروهای 4 سیلندر

بهترین موتورهای خودرو 4 سیلندر تاریخ

فن آوری موتور خودروهای 4 سیلندر
دغدغه اصلی طراحان خودروی اسپرت همواره بحث تقسیم وزن و سرعت خودرو بوده است. به همین دلیل موتورهای چهار سیلندر به دلیل وزن پایین خود و قدرت متناسبا بالا، مورد توجه ویژه‌ای بین خودروسازان امروزی قرار دارند.

در نظر داشته باشید که برتری یک موتور چهار سیلندر را فقط در قدرت تولید شده آن نمی‌توان دید، بلکه مصرف سوخت پایین و کارکرد روان موتور نیز شرط است.

در دنیایی که ابرخودروهایی مانند فراری، لامبورگینی، بوگاتی و دیگر شرکت‌های مطرح جهان، قلب‌های تپنده حجیم و قدرتمندی تولید کرده و روی محصولاتشان سوار می‌کنند، موتورهای 4 سیلندر نتوانسته‌اند تا نهایت پتانسیل، خود را به جهان معرفی کنند.

باوجود افزایش قیمت حامل‌های سوخت در کشورهای جهان، کوچک‌تر کردن حجم موتور و به‌تبع آن بالا بردن فن‌آوری برای افزایش قدرت و گشتاور، می‌تواند ایده جذابی باشد. در 30 سال گذشته بوده و هستند موتورهای کم‌حجم 4 سیلندری که قدرت شگفت‌انگیزی تولید کرده و به‌خوبی، از نهایت توانایی‌شان استفاده‌شده است.

هوندا F20C/F22C

شرکت ژاپنی هوندا همیشه با ساخت موتورهای جذاب چهار سیلندر خود توانسته نام خود را سر زبان‌ها بیاورد. سری موتورهای S2000 این شرکت نیز از بهترین مثال‌های 4 سیلندر در این زمینه هستند. گرفتن 240 اسب بخار از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی، به‌هیچ‌عنوان شوخی نبوده و با نقطه قرمز 9,000 دور بر دقیقه‌ای دور موتور، یک شاهکار محسوب می‌شوند. دراین‌بین،F20C و F22C از قوی‌ترین و قابل‌اعتمادترین موتورهای این سری هستند.

آلفارومئو توئین اسپارک

این موتور را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و در عین حال از بدیع‌ترین موتورهای اروپایی دانست که آلفارومئو آن را تولید کرده است. دلیل بدیع بودن آن، استفاده از یک شمع کوچک‌تر برای هر سیلندر موتور بوده تا با این روش، آلفارومئو بتواند کارایی آن را بالاتر ببرد. اگرچه این قلب تپنده ایتالیایی خیلی دوام نیاورد و آلفارومئو نیز درنهایت تولید آن را متوقف کرد اما صدای غرش بالا و قدرت بی‌نظیر از مؤلفه‌های این موتور جذاب بوده‌اند.

ساب B234R

این موتور شرکت ساب درواقع یک قلب تپنده‌ای است که اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی توسط این شرکت سوئدی تولید می‌شد. اگر شخصی یک نمونه 5 سرعته دستی از این موتور را در اختیار داشت، می‌توانست 225 اسب بخار قدرت و 406.7 نیوتون متر گشتاور را زیر پای خود احساس کند. ساب در این موتور همچنین از میله‌های توپر و میل‌لنگ با یک ورقه آهنی مستحکم استفاده کرده بود.

ولوو ردبلاک B230FT

موتورهای موسوم به ردبلاک شرکت سوئدی ولوو، موتورهای ساده و در حال خوش ساختی بودند که در صدر همه‌ی آن‌ها نوع B230FT قرار داشت. این موتورهای 4 سیلندر ولوو هم‌حجم کمی را اشغال کرده و هم برای کسانی مناسب بوده است که می‌خواستند باکمی تغییرات فنی در داخل موتور، آن را تبدیل به یک نمونه قدرتمندتر و جذاب‌تر کنند.

فولکس‌واگن EA888

زمانی که صحبت از انعطاف‌پذیری و پتانسیل یک موتور برای عملکرد بالا به میان میاید، موتور EA888 فولکس‌واگن، در صدر موتورهای چهار سیلندر قرار خواهد گرفت. موتوری که در فولکس‌واگن گلف R و آئودی S3 جا خوش کرده و می‌تواند قدرت بی‌نظیر کمی کمتر از 300 اسب بخار را برای سرنشینان خودرو به ارمغان بیاورد. نکته مثبت در مورد این موتور این است که توانایی مدیریت مصرف بنزین در هنگامی‌که پای راننده تا آخر روی پدال نیست را نیز دارد.

میتسوبیشی 4G63T

سری موتورهای 2 لیتری توربوشارژ موسوم به 4G6 میتسوبیشی بیشتر به این خاطر شناخته‌شده هستند که خودروهای جذاب و برتر لنسر این شرکت را تا نسل Evo IX همراهی کرده‌اند. موتوری که می‌تواند در دور 6000 rpm،200 اسب بخار قدرت را تولید کند. البته آخرین نسخه از Evo XI میتسوبیشی که از سیستم زمان‌بندی متغیر (VVT) و توربوشارژ بهینه‌شده استفاده کرد، می‌توانست قدرتی بین 286 تا 366 اسب بخار را از این موتور دریافت کند.

مطالب مرتبط : خودرو اسپرت آینده

سوبارو EJ25

اگرچه ممکن است مصرف سوخت خودروی نمادین ژاپنی مانند سوبارو WRX STI بالا بوده و با استانداردهای امروزی چندان جور درنیاید اما به خاطر وجود موتور قدرتمند EJ257 است که این خودرو توانسته تا این حد، نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. البته اگرچه در نمونه‌های جدیدتر این خودرو، سوبارو سعی کرده تا مصرف آن را بهینه‌تر کند اما این موتور 4 سیلندر تخت، هنوز هم در بین خودروهای این شرکت نفس می‌کشد.

نیسان SR20DET

این فهرست هیچ‌گاه بدون یکی از برترین موتورهای 4 سیلندر ژاپنی کامل نخواهد بود. گفته می‌شود که دریافت 300 اسب بخار قدرت از این موتور کار چندان سختی نبوده و باکمی تیونینگ کردن و بهینه‌سازی موتور، می‌توان حتی به قدرت بی‌نظیر 400 اسب بخار نیز رسید.

موتور 2.3 لیتری اکوبوست فورد

یکی از دلایلی که در بازارهای جهانی، مردم خودروی فورد فوکوس RS را خریداری می‌کنند، وجود همین موتور قدرتمند 4 سیلندر توربوشارژ در زیر کاپوت آن است. موتوری که می‌تواند قدرت عالی 350 اسب بخار و گشتاور 474 نیوتون متری را تولید کرده و باکمی تیونینگ، حتی از این اعداد هم بالاتر رفته و به اعداد بزرگ‌تری می‌رسد. شاید این موتور، برای کسانی که به قدرت موتورهای 4 سیلندر اعتمادی ندارند، پاسخ خوبی داشته باشد.



+ 6
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری