پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۵۵
۱۴
۰
نسخه چاپی

سفر پاییزی به ماسوله کویر ایران

سفر پاییزی به ماسوله کویر ایران
روستای نایبند یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در شهرستان طبس واقع شده و با معماری پلکانی جذابی که دارد به ماسوله کویر ایران مشهور است و همه ساله گردشگران پاییزی را به سوی خود جذب می‌کند.

پاییز به دلیل آب ‌وهوای متعادل زمان سفرهای هیجان‌انگیز به مناطق کویری کشور است که با وجود دشواری در سفر اما سفر به کویر بسیار خاطره‌انگیز و دلچسب است.

titrebartar.com

یکی از آن کویرهایی که باید در پاییز به سراغش رفت، کویر نایبند طبس است که در فاصله 225 کیلومتری جنوب شهر طبس در کنار جاده طبس- کرمان واقع شده است. طبس که از دیرباز گذرگاهی در میان مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی بوده و به همین خاطر هم از اهمیت بالایی در صنعت گردشگری و توریستی برخوردار است، دارای جاذبه‌های منحصربه‌فردی است که روستای نایبند تنها یکی از آن‌هاست.

titrebartar.com

مسیر دسترسی به روستای نایبند

برای آن‌ها که از سمت جنوب قصد سفر به مشهد را دارند و اهل بازدید از جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی هم هستند، دیدن روستای نایبند که در دامنه کوهستان و مشرف بر کویر لوت در جنوب شهرستان طبس قرار دارد، خالی از لطف نیست. 

بیشتر بخوانید: زیباترین روستاها و نقاط دیدنی ایران برای گردشگری

اما به جز این برای رسیدن به این روستای زیبا شما باید در مسیر جاده طبس- کرمان حرکت کنید که پس از عبور از کریت، دیهوک و زنوغان، فاصله شما تا روستای نایبند حدود ۱۰۵ کیلومتر است.

titrebartar.com

سفر به ماسوله کویر ایران

این روستا که هزار سال قدمت دارد به خاطر دارا بودن معماری خاص در ساخت خانه‌ها به ماسوله کویر شهرت پیدا کرده است. خانه‌ها با ترکیبی شبیه به خانه‌های ماسوله روی هم قرار گرفته‌اند، به طوری که شاید مرز مشخصی میان آنها وجود نداشته ‌باشد. در واقع چاره‌اندیشی ساکنان روستا برای بهره‌وری بیشتر از فضاهای معماری باعث ساخت بناهایی با مساحت محدود و چند طبقه شده که از جمله ویژگی‌ها و ارزش‌های معماری روستا محسوب می‌شود. 

عمده‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌های این روستا، خشت و کاهگلی است که به سبب استفاده از شن‌های تیره رنگ این نواحی، خاکستری رنگ است. در مستندات و کتب تاریخی قرون اولیه تاریخ اسلام، نام "نایبند" به همراه تعریف  آن به عنوان استراحت‌گاه و مأمنی در حاشیه کویر برده شده است. 

titrebartar.com

گذر از خانه‌های نایبند، می‌تواند جذابیت سفر شما را چند برابر کند. جالب است بدانید برخی از قسمت‌های خانه‌ها در این روستا مشترک است، به عنوان مثال گاهی حیاط، تنور و سرویس بهداشتی میان منازل مشترک بوده و دو خانواده از آن استفاده می‌کنند . کوچه‌های همراه با شیب که در میان آنها سکوهایی برای نشستن وجود دارد هم دیدنی است. 

بیشتر بخوانید: ملحمدره، ماسوله غرب کشور 

این سکوها هم محلی برای دورهمی‌های اهالی روستاست و هم برای گردشگران جای مناسبی است که بنشینند و عکس یادگاری بگیرند. وجود درختان نخل در حاشیه این روستا زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده و اگر نگاهی به برخی منازل داشته‌ باشید سقف‌هایی پوشیده از تنه نخل و یا برگ خرما را می‌بینید. وجود طوفان‌های شن و باران‌های موسمی شدیدی که مهمترین عامل فرسایش و تخریب روستا به حساب می‌آیند، باعث شده مهاجرت هم اتفاق بیفتد اما با همه این اوصاف نایبند روستایی مسکونی است که شاهد ساخت بناهای جدید در قسمت شمال خود بوده است. ‏

titrebartar.com

جاذبه‌های دیدی روستای نایبند

یکی از دیدنی‌های این روستا وجود 4 برجک نگهبانی در آن است که به نظر می‌رسد در سالیان خیلی دور به منظور محافظت از خانواده‌ها در این روستا ساخته شده است. 

آب گرم "دیگ رستم" نایبند در کنار چشمه‌ای دیگر به نام چشمه زردگاه از جمله دلایل اصلی سرسبزی مزارع کشاورزی نایبند هستند. 

در بخش‌هایی از کوهی که خانه‌های بافت قدیم روستای نایبند طبس در روی آن واقع شده تعداد زیادی غار و سوراخ مشاهده می‌کنید که به گفته بومیان در قرن‌های خیلی دورتر مردم در آنها سکنا داشته‌اند و امروزه به عنوان طویله و انباری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

titrebartar.com

بیشتر بخوانید: پاوه شهر هزار ماسوله

قله نایبند یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که با رفتن به بالای آن می توانید دهکده‌های دوردست و کویر بزرگ لوت را با چشمان غیرمسلح تماشا کنید.

titrebartar.com

شهر طبس

شهر طَبَس (تبس)، نخستین شهر پهناور ایران است که بیشتر مورخان قدمت آن را به دوره هخامنشیان نسبت می‌دهند. البته با وجود مستندات که نشان از مربوط بودن آن به دوره پیش از اسلام و دوره ساسانی است (از زمان بازماندگان سامانیان تا دوره صفوی و ازبک ها این شهرستان مورد حمله و تاخ و تاز اقوام مختلف و طوایف گوناگون قرار گرفته است)، باستان‌شناسان تاکنون موفق به شناسایی هیچ اثری متعلق به این دوره در شهر طبس نشده‌اند.

titrebartar.com

با این وجود طبس به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد مانند بارگاه امامزاده حسین‌بن موسی‌کاظم، برادر امام رضا(ع)، باغ گلشن، مزار شیخ ابونصر ایروانی، روستای ییلاقی ازمیغان، سد کریت با قدمتی در حدود ۸۰۰ سال، طاق مشهور به شاه‌عباس، چشمه‌های آب گرم در کنار معادن ذغال سنگ یکی از خاص‌ترین و غنی‌ترین مناطق کشور است. پلیکان و نخل خرما از جمله نمادهای مشهور طبس هستند.

titrebartar.com

 



+ 14
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری