پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۰۰:۰۱
۱۴
۰
نسخه چاپی
افزایش حقوق کارمندان و شکاف تورم

بی عدالتی در حقوق کارمندان

افزایش حقوق کارمندان و شکاف تورم
در دو سال اخیر روند نرخ تورم همواره صعودی بوده است و این موضوع باعث شده است تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد. کاهش قدرت خرید برای کسانی که ماهانه حقوق دریافت می کنند بیشتر از سایر مشاغل بوده است

بودجه بندی یا همان آینده نگری برای مدیریت درآمد و هزینه ها از سوی پایین ترین قشر جامعه یعنی خانواده ها آغاز شده و تا سطوح بالاتری نظیر دولت ها معنی پیدا می کند. منابع مالی که حاصل دسترنج یک سال افراد است برای تهیه ملزومات طبقه بندی و سر جای خود صرف می شود.

بودجه کشورها ردیف های مهمی در قلب خود جای می دهند که یکی از این موارد مهم, حقوق پرداختی به کارکنان ادارات دولتی است؛ اداراتی که متاسفانه ظاهری متمول و چهره آن ها معقول به نظر می رسد اما در طول سال های مختلف علاوه بر افزایش حقوق شاهد تعدیل نیرو نیز بوده اند.

با روند افزایش نرخ تورم، در شرایط عادی یعنی سال های ۹۳ تا ۹۶ دولت همگام با نرخ تورم حقوق کارکنان را افزایش داده است، یعنی در سال ۹۳ که نرخ تورم ۱۵.۶ درصد اعلام شد دولت با پیش بینی ها میزان افزایش حقوق را برای کارکنان ۱۸ تا ۲۰ درصد عنوان کرد. همچنین در سال ۹۴ با نرخ تورم ۹ درصد رقم افزایش حقوق ۱۴ درصد عنوان شد و در سال ۹۵ با نرخ تورم ۹.۶ درصد ۱۲ درصد تعیین شد.

البته باید گفت میزان افزایش حقوق کارکنان در سال گذشته تعیین و نرخ تورم در همان سال محاسبه می شود اما این بین میزان آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور نیز بسیار مهم است.

سال ۹۷ با آن که دولت از بد عهدی ایالات متحده نسبت به اعمال تحمیلی تحریم ها مطلع بود بازهم به نوعی سال شوک اقتصادی نام گرفت و سازمان برنامه و بودجه کشور در قبال نرخ تورم ۳۰ درصدی, تنها توان افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی حقوق را داشت.تحریم ها ادامه دارد و این روند نیز دیگر با تجربه سال ۹۷ شگفت انگیز نیست اما خبرهای تازه بیانگر این است که حقوق کارکنان دولت سال آینده ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت این درحالیست که همچنان ضربه تورم سال ۹۷ دامنگیر بسیاری از خانوارها از جمله کارکنان دولتی و بازنشستگان کشوری نیز هست.

طبق پیش بینی‌های انجام شده در لایحه بودجه سال آینده مبلغ عیدی کارکنان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و افزایش حقوق آن‌ها به طور متوسط ۱۵ درصد خواهد بود. اما آیا این میزان افزایش حقوق کفاف تورم تجربه شده در سال ۹۸ را می دهد؟
نرخ رشد حقوق و دستمزد باید مطابق تورم میانه سال گذشته باشد

شکاف نرخ تورم و افزایش حقوق کارمندان

دولت در لایحه بودجه سال 1398 میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال جاری را 20 درصد در نظر گرفت اما در مجلس پس از کش و قوس های فراوان بر سر ماجرای افزایش حقوق کارمندان سرانجام تصویب شد که حقوق همه کارمندان دولت برای سال جاری 400 هزار تومان به صورت یکسان برای همه و تا 10 درصد افزایش یابد. البته این طرح مجلس نیز تقریباً همان افزایش حقوق 20 درصدی را برای کارمندان دولت در سال جاری رقم زد.

هر چند که طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم، این نرخ در شهریور ماه سال جاری 42.7 درصد به ثبت رسیده است اما پیش بینی های بانک جهانی در مورد نرخ تورم در ایران برای سال 1398 حکایت از آن دارد که این نرخ در سال جاری به 38 درصد خواهد رسید. این یعنی شکاف بین رشد حقوق و دستمزد کارمندان دولت و نرخ تورم در سال جاری نیز 18 درصد خواهد بود.

مطالب مرتبط : ابهامات جدید در نحوه افزایش حقوق کارمندان

کارمندان در سایه بی توجهی

بودجه کشورها ردیف های مهمی در قلب خود جای می دهند که یکی از این موارد مهم, حقوق پرداختی به کارکنان ادارات دولتی است؛ اداراتی که متاسفانه ظاهری متمول و چهره آن ها معقول  به نظر می رسد اما در طول سال های مختلف علاوه بر افزایش حقوق شاهد تعدیل نیرو نیز بوده اند.

تنها 10 درصد تا 1400

سازمان برنامه و بودجه بر مبنای رویکرد دو سالانه در تهیه ضوابط مالی ناظر بر تدوین بودجه، میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1400 را 10 درصد پیش بینی کرد. این ضوابط، چهارچوب کلی حاکم بر تدوین لایحه بودجه است و معمولا نیز در هیات دولت به دلیل آنکه بار مالی به همراه دارد، تغییر نمی‌کند مگر آنکه سال آینده وضعیت درآمدها اعم از نفت و مالیات و سایر بهبود یابد و ملاحظاتی در این زمینه وجود داشته باشد. نکته دیگر اینکه ضوابط تعیین شده برای سال اینده عینا برای سال 1400 نیز تسری می‌یابد. در همین باره نیز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفته بود: برای پایداری بودجه و تصمیمات، مقرر شد افق پیش‌بینی را برای منابع و مصارف دو ساله در نظر بگیریم تا با یک اطمینان بیشتر نسبت به آینده تصمیم‌گیری داشته باشیم. این امر جزو ابلاغیه مقام معظم رهبری بود که بودجه دو ساله شود.

ماجرای بخشنامه بودجه  تا 1400 چیست

در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۹، دامنه حقوق و دستمزد دو سال آینده معرفی شده است. بر این اساس قرار است که میزان حقوق در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، به میزان ۱۵ درصد افزایش یابد. این رقم پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۰ درصد کاهش یابد. همچنین قرار است که میزان عیدی سال ۱۳۹۹ با رشد ۳/ ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. این رقم متناسب با افزایش حقوق سال ۱۳۹۹ (افزایش حدود ۱۰ درصد) در سال ۱۴۰۰ تعیین خواهد شد. براساس قانون ششم توسعه، افزایش دستمزد براساس نرخ تورم تنظیم می‌شود و این میزان می‌تواند به‌عنوان یک نوع هدفگذاری تورمی برای سیاست‌گذار نیز تعریف شود. در این بخشنامه علاوه‌بر این موارد، رویکرد کلی و اصلاحات بودجه‌ای نیز مشخص شده است.



+ 14
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری