پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۹:۳۹
۸
۰
نسخه چاپی

بالاخره فشل کیست؟ خودروسازان یا بانک مرکزی؟

بالاخره فشل کیست؟ خودروسازان یا بانک مرکزی؟
همه ماجرای فشل بودن با صحبت های اخیر همتی رئیس بانک مرکزی شروع شد و در مقابل نیز خودروسازان این بانک را فشل خوانند و همه دعوا بر سر تسهیلات ارزی است که قرار بود در حمایت از زنجیره خودروسازی پرداخت شود و تاکنون محقق نشده است.

در یک سال اخیر صنعت خودروسازی کشور با چالش‌های بیشماری روبرو شده است که عمده ترین مشکل آنها در کمبود نقدینگی عنوان شده است اما از طرفی دیگر عمده دلیل افت تولید و متوقف شدن خودرو‌ها در کف پارکینگ‌ها عدم تحویل قطعه توسط قطعه سازان عنوان شده است. در مقابل قطعه سازان نیز دلیل عدم تحویل را در افزایش میزان بدهی خودروسازان عنوان کردند.

میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازی از مرز 15 هزار میلیارد تومان عبور کرده است در این راستا در آذر ماه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مصوب شد که چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نیز به عنوان تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی پرداخت شود تا مشکل این صنعت با قطعه سازان به نوعی حل شود.

بیشتر بخوانید: سایه سوداگران از بازار خودرو کوتاه شد

تسهیلات ریالی که میزان آن چهار هزار میلیارد تومان بود در بهمن ماه سال گذشته به خودروسازان پرداخت شد، ولی تسهیلات ارزی بلاتکلیف ماند.

در این راستا همه متهم اصلی عدم پرداخت تسهیلات ارزی را بانک مرکزی دانستند در این راستا همتی رئیس بانک مرکزی از اصل ماجرا پرده‌برداری کرد.

تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟

عبدالناصر همتی که در جمع فعالان اقتصادی حاضر شده بود در همین رابطه گفت؛ "در مورد خودرو‌سازی‌ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم. به‌دلیل اینکه مطمئن بودم مانند سال‌های گذشته نقدینگی‌ها را هدر می‌دهند. اما آن‌ها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چیز درست می‌شود. آن‌ها ده بار گفته‌اند، شش ماه دیگر درست می‌شود. اما نه تنها درست نشده، بلکه بدتر هم شده است، ولی پارسال برای اینکه حسن‌نیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به‌ صورت ارزی به آن‌ها اختصاص دادیم. بعضی‌ بی‌انصافی می‌کنند و ما را مورد نقد قرار می‌دهند. اما من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ میلیون یورو را به شما مانند ال‌سی خارجی می‌دهم و شما سال دیگر این مبلغ را یا ریالی یا ارزی برگردانید. اما آن‌ها گفتند چرا ما ریسک نرخ ارز یک‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید ارز گران شود.

به آن‌ها گفتم شما که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، ریسک نرخ ارز را هم نمی‌خواهید بپذیرید؟ آن ریسک را هم بانک مرکزی باید بپذیرد؟ یک‌سال معطل کردند و این ارز را نگرفتند. ارز را ما به‌عنوان بانک مرکزی نمی‌فروشیم. ارز را به بانک عامل می‌دهیم و آن‌ها می‌فروشند. بانک عامل هم می‌خواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت؛ بنابراین، این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند. مقصر بانک مرکزی نبود. آن‌ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم می‌کنیم می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد می‌شود. تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟ به ما می‌گویند شرایط حساس است. چهل سال است که همین حرف را می‌زنند و می‌گویند به خودروسازان کمک کنید. چه زمانی می‌خواهد این شرایط درست شود؟ چه زمانی این رویه باید اصلاح شود؟" 

titrebartar.com
همتی در جمع فعالان اقتصادی در حال انتقاد از خودروسازان

 

بعد از این صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، مسئولان انجمن‌های خودروسازان و قطعه‌سازان واکنش‌های تندی را به این صحبت‌ها نشان دادند. 

بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند

داود میرخانی رشتی فعال صنعت خودرو در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مگر بانک مرکزی فشل نیست که حالا صنعت خودرو را فشل می‌داند، گفت: بانک مرکزی باعث شد که خودروسازان به این روز بیفتند؛ اگر خودروسازی فشل است اول باید بانک مرکزی فشل بودنش را برطرف کند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان هم گفت: آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر تولید خودرو در کشور متوقف شود قادر به تامین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خواهد بود یا خیر.

بیشتر بخوانید: چرا قیمت خودرو دوباره صعودی شد

بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مدیران این صنعت را نمی‌خواهند بدون رودربایستی آن را اعلام کنند تا ما تکلیف سرمایه خود را بدانیم. اکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن مستقیم در صنعت دوم کشور مشغول به کارند که به ازای هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اگر اکنون با تمام این ویژگی‌ها دولت این صنعت را نمی‌خواهد اعلام کند، اما اگر خواهان ادامه فعالیت آن است این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند اشتباه است.

وی در پاسخ به اظهارات روز گذشته همتی در خصوص تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان گفت: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما خودمان نیامدیم که مصوبه ارزی را بگیریم کاملا غلط است. خوشبختانه تمام جلساتی که در این خصوص برگزار و ثبت و ضبط شده است، نشان می‌دهد که ما چقدر برای گرفتن این تسهیلات تلاش کردیم.



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری