پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۵۹
۱۲
۰
نسخه چاپی

دلایل کاهش تولید خودرو در کشور

دلایل کاهش تولید خودرو در کشور
بررسی عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی نشان می دهد که در نیمه نخست امسال میزان تولید انواع خودرو در سطح کشور حدود 35 درصد کاهش داشته است.

صنعت خودروسازی در کشور در ظرف دو سال اخیر با چالش های بسیاری روبرو شده است که گویا قرار نیست آرامش به این صنعت و بازار بازگردد.

تنگناها و مشکلات خودروسازان داخلی را می توان در عرصه‌های مختلف و تحولاتی مورد ارزیابی قرار داد اما از آنجایی که تنها بخشی اندکی از تسهیلات مصوب دولت برای حمایت از صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور در شرایط تحریم پرداخت‌ شده است و در حال حاضر خودروسازان برای تأمین نقدینگی موردنیاز، پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان و تأمین مواد اولیه موردنیاز برای رشد تیراژ تولید محصولاتشان با مشکل مواجه شده‌اند. 

از سوی دیگر فشار ناشی از احتمال توقف تولید برخی خودروهای پرفروش خودروسازان با اجرای استانداردهای جدید خودرویی، تغییر و تحولات مدیریتی، خطر ورشکستگی ناشی از قانون تجارت و شرکت‌های زیان ده تابعه، بحران تأمین منابع موردنیاز صنعت خودرو را تشدید کرده است. 

این در حالی است که سیاست‌گذاران صنعت خودرو فروش اموال و دارایی‌های مازاد خودروسازان را به‌عنوان راهکاری برای تأمین بخشی از نقدینگی موردنیاز این شرکت‌ها در دستور کار قرار داده اما خبری از پرداخت تسهیلات مصوب به ‌خصوص تسهیلات یورویی به دو خودروساز و نهایتاً صنایع قطعه‌سازی کشور نیست. 

بیشتر بخوانید: چرا قیمت خودرو دوباره صعودی شد

تمام این مشکلات دست در دست باعث شدند که تولید خودروهای داخلی با کاهش روبرو شود و همین موضوع باعث شده عرضه و تقاضا بر هم بریزد و شاهد افزایش قیمت خودرو و نابسامانی بازار خودرو و جولان دلالان باشیم.

میزان تولید خودرو در کشور

طی 6 ماهه اول امسال 377 هزار و 517 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 34.8 درصد کاهش داشته است.
همچنین در نیمه اول امسال 348 هزار و 268 دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به نیمه اول سال 97 افت 35.9 درصدی را تجربه کرده است.

طی 6 ماهه ابتدایی امسال تولید ون 85.7 درصد کاهش داشته و در عین حال تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با افت 65.9 درصدی و تولید اتوبوس نیز با افت 60.9 درصدی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: سایه سوداگران از بازار خودرو کوتاه شد

طی این مدت تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز 79.7 درصد کاهش داشته و فقط در تولید وانت شاهد رشد 3 درصدی بوده‌ایم.

رشد 11 درصدی تولید در شهریور ماه

در بررسی عملکرد شرکت‌های خودروساز طی شهریور امسال این نکته قابل مشاهده است که در این ماه تولید انواع خودرو 11.6 درصد رشد داشته و به 63 هزار و 217 دستگاه رسیده است.

تولید سواری طی 6 ماهه ابتدای امسال نیز رشد 9.6 درصدی را نسبت به شهریور 97 تجربه کرده و به 57 هزار و 443 دستگاه رسیده است.

titrebartar.com

 

 کاهش 36 درصدی تولید ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در 6 ماهه اول امسال 159 هزار و 497 دستگاه انواع خودرو را تولید کرد که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته 36.7 درصد کاهش تولید را داشته است.

تولید سواری در این گروه خودروسازی طی 6 ماهه اول امسال به 157 هزار و 852 دستگاه رسید که در مقایسه با نیمه اول 97 رشد 36.1 درصدی را داشته است.

ایران  خودرو طی شهریور ماه نیز 22 هزار و 499 دستگاه انواع خودرو را تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.7 درصد کاهش داشته است. تولید سواری توسط این گروه خودروسازی طی شهریورماه نیز با افت 8.5 درصدی به 22 هزار و 175 دستگاه رسید.

titrebartar.com

 

افت 20 درصدی تولید سایپا

در موردگروه سایپا نیز باید به افت 20.7 درصدی تولید انواع خودرو طی نیمه اول امسال اشاره کنیم. تولید انواع خودرو توسط سایپا در نیمه اول امسال به 200 هزار و 11 دستگاه رسید. تولید سواری توسط این گروه خودروسازی نیز طی نیمه اول امسال 24 درصد افت داشته و به 176 هزار و 893 دستگاه رسیده است.

گروه سایپا طی شهریور ماه توانست 38 هزار و 8 دستگاه انواع خودرو را تولید کند که در مقایسه با شهریور 97 رشد 48.6 درصدی داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل 33 هزار و 195 دستگاه بود که رشد 44.2 درصدی را نسبت به شهریور 97 نشان می‌دهد.



+ 12
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری