پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۴۵
۲۲
۰
نسخه چاپی
هر آنچه که باید در مورد بیمه اجباری بدانیم

ماجرای بیمه اجباری چیست

هر آنچه که باید در مورد بیمه اجباری بدانیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 28 مردادماه از تصویب آیین‌نامه اجرایی «بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع» توسط هیات دولت خبر داد.

هنوز از سوی مسولان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هیچ گونه پاسخی در خصوص ارزیابی آزمون وسع داده نشده است و مشخص نیست متقاضیان بیمه اجباری برای برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه بدون ارزیابی وسع چطور می توانند خود و افراد تحت تکفل شان را بیمه کنند

 تا بر اساس آن تمام افراد فاقد  بیمه و تمامی روستاییان و عشایری که بیمه نیستند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. این در حالی است   که بر اساس این مصوبه دولت ،وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  متولی اصلی  برگزاری آزمون وسع مکلف است پس از تعیین سطح در آمدی افراد  حداکثر ظرف یک ماه پاسخ آزمون وسع را به سازمان بیمه سلامت ایران ارائه دهد تا  بیمه سلامت بتواند  بر اساس نتیجه آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه  افراد را تحت پوشش بیمه اجباری قرار دهد.اما شنیده می شود  با گذشت بیش از  یکماه از ابلاغ شیوه نامه اجرایی بیمه اجباری توسط دولت هنوز از سوی مسولان  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هیچ گونه پاسخی در خصوص ارزیابی آزمون وسع  داده نشده است و  مشخص نیست متقاضیان بیمه اجباری  برای برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه بدون ارزیابی وسع چطور می توانند خود و افراد تحت تکفل شان را بیمه کنند.

 از نکات جالب توجه این مصوبه آن است که  اجرای بیمه اجباری برای همه  افراد فاقد بیمه و ارزیابی آزمون وسع  با پیشنهاد وزارت  رفاه به تصویب  رسیده   اما معلوم نیست متولی اصلی برگزاری آزمون وسع چرا تا کنون برای عملیاتی شدن این طرح ملی دولت به تعهدات و اقدامات تکلیفی خود عمل نکرده است 

 ناگفته نماند طی هفته های اخیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت  از اجرای بیمه اجباری در هفته بیمه سلامت  خبر داده بود.

 گفتنی است بنابر آمار منتشر شده ۱۰ درصد جمعیت کشور حدود ۷ تا ۸ میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند .

مطالب مرتبط : تحول در صنعت بیمه نیازمند حرکت استارتاپی 

اصل ماجرای بیمه اجباری چیست

در چند سال اخیر صحبت های بسیاری در خصوص انواع بیمه و دریافت مستمری در سال های بازنشستگی برای افراد شنیده می شود از این رو در نظر داریم در این گزارش به تشریح تفاوت بیمه اجباری و اختیاری بپردازیم تا همگان اطلاعات کافی و لازم را در این خصوص کسب کنند.

بر اساس قانون تامین اجتماعی افرادی که مشمول هیچ بیمه ای نیستند، تحت پوشش بیمه اختیاری قرار می گیرند.

اکنون سازمان تامین اجتماعی به تشریح جزئیات انواع بیمه این سازمان پرداخته است که در ذیل به آن اشاره شده است:

در این چارچوب بیمه بر اساس قانون تامین اجتماعی به دو دسته عمده تقسیم می شود:

الف: بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل تمامی مشمولین قانون کار و کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها، کارخانه ها و شرکت‌ها مشغول به کارند.

ب: بیمه های خویش فرما: بیمه خویش فرما به دو دســته تقســیم می شود: ۱. بیمه اختیاری ۲. بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در این شــماره مقررات و ضوابط مربوط به بیمه اختیاری مطرح و بررسی می شود.

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود حق بیمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند. درصورت عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر قرارداد بیمه او باطل می‌شــود و متقاضی موظف است در چارچوب ضوابط مجددا درخواســت خود را ارائه کند. البته متقاضی بیمه اختیاری می‌تواند برای انعقاد بیمه اختیاری با سازمان وکیل بگیرد.

در متن وکالت‌نامه باید دقیقا موضــوع وکالت مبنی بر انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ذکر شود و قراردادهای وکالتی که به صورت کلی تنظیم شده باشند در این خصوص فاقد اعتبارند. ســازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت تقاضای بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظف است حداکثر در مدت دو ماه موضوع را بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق را کتبا به متقاضی اعلام کند. در صورت وجود شــرایط سنی و ســابقه انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، متقاضی و افراد تحت تکفل برای معاینه پزشکی به پزشک معتمد سازمان معرفی می‌شوند.

متقاضیانی که هنگام ارائه تقاضا بیشتر از نه ماه از قطع پرداخت حق بیمه آن‌ها نگذشته باشد از انجام معاینات پزشکی معاف هستند. چنانچه بیمه شدگان اختیاری با اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرند یا مشمول صندوق‌های بیمه ای دیگر شــوند موظف اند آن را کتبا به اطلاع سازمان برسانند تا برای قطع بیمه اختیاری آنان اقدام شود؛ در غیر این صورت حق بیمه های دریافتی پس از کسر هزینه های اداری مربوط مسترد شده و سابقه ایجادشده حذف می‌شود.

مطالب مرتبط : بخش کشاورزی قربانی بلایای طبیعی و خلاء یک بیمه مناسب

شرایط بیمه اختیاری چیست

کسانی می توانند بیمه اختیاری شوند که دارای شرایط زیر باشند: داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشتن حداکثر ۵۵ سال سن (مرد و زن) در صورتی که ســن متقاضی در زمان تقاضا بیش از ۵۵ ســال باشد باید، معادل مدت مازاد سنی، ســابقه حق بیمه را بپردازد.

برای مثال، اگر متقاضی بیمه اختیاری ۵۷ساله باشد باید هنگام درخواست دو ســال ســابقه پرداخت حق بیمه را بپردازد و اگر ۶۰ساله باشد داشــتن پنج سال سابقه الزامی است. 

متقاضیانی که بیش از ده سال ســابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند از شرط ســنی معاف اند و با هر سنی می‌توانند بیمه شوند. چنانچه بیمه شده ای یکبار با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشد تا سه بار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدون شرط سنی خواهد داشت.

البته دوران انقطاع جزء بیمه و سوابق فرد منظور نخواهد شد. برای کسانی که بیش از سن مقرر سن دارند، سوابق انتقالی از صندوق‌های دیگر برای تامین سابقه مورد نیاز محاسبه نخواهد شد. 

چنانچه متقاضی بیمه اختیاری با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی و جعلی مبادرت به انعقاد قرارداد کند، بیمه وی قطع می‌شود و نمی‌تواند از مزایای سازمان استفاده کند.

درصد حق  بیمه اختیاری چقدر می باشد

درصد حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری ۲۶ درصد دستمزد و حقوق توافق شده است. بیمه اختیاری بر اساس حق بیمه مذکور تمامی تعهدات بیمه ای را شامل می‌شود. بیمه شدگان اختیاری که قبال با بیمه های ۱۴ ،۱۲ و ۱۸ درصدی مشمول بیمه بوده اند، از تاریخ ۸۶/۱/۱ با بیمه ۲۶ درصدی تطبیق یافتند و در برابر تعهدات مذکور بیمه کامل خواهند بود.

علاوه بر حق بیمه فوق دولت نیز پرداخت ۳ درصد از حق بیمه را طبق قانون تامین اجتماعی (ماده۲۸ قانون تامین اجتماعی) متعهد شده است. باید توجه داشت که مسئول پرداخت حق بیمه در بیمه های اختیاری خود شخص بیمه شده است.

متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه را خود مشخص کنند، برای این منظور باید آن را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.

بیمه شدگان اختیاری می‌توانند با ارائه درخواست، هر دو سال یکبار، دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را ۱۰ درصد افزایش دهند.

بیمه شدگان اختیاری موظف اند حق بیمه خود را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند، در غیر این صورت قرارداد منعقدشده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده لغو می‌شود و ادامه بیمه موکول به درخواست جدید خواهد بود. اولین پرداخت حق بیمه باید همزمان با انعقاد قرارداد صورت گیرد.

متقاضی بیمه اختیاری باید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی، که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است، فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کند، سپس آن را همراه یک قطعه عکس و رسید اخذشده از شعبه ارائه کند. پس از انجام اقدامات فوق، شعبه موظف است حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه، وضع متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او بررسی و نتیجه را اعلام کند.

بررسی شعبه شامل سن، سابقه، معرفی به کمیسیون پزشکی و دریافت نتیجه و سایر مراحل اداری است. چنانچه متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شد باید حداکثر در مدت بیست روز از تاریخ اعلام آن برای انعقاد قرارداد به شــعبه مراجعه کند و حداکثر در مدت ده روز پس از انعقاد قــرارداد بیمه اختیاری، حق بیمه را از تاریخ درخواســت به صورت یکجا پرداخت کند.

 



+ 22
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری