پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۶:۱۸
۱۴
۱
نسخه چاپی

پاییز گردی با دره تل تنگه دربندسر

پاییز گردی با دره تل تنگه دربندسر
دربندسر روستایی در بخش رودبار قصران از توابع شهرستان شمیرانات استان تهران می باشد.

این روستا در شمال بخش رودبار قصران قرار دارد که پیست اسکی بین المللی دربندسر در آن قرار دارد.

خیلی از ما گرمای طاقت فرسای تیر و مردادماه  تهران و خیلی از شهر های مشابه رو تجربه کرده ایم که دمای هوا گاهی تا بالای 50 درجه سانتیگراد هم می رسد ، جالب است که در همین هوای گرم و طاقت فرسا  در نزدیکی تهران جایی وجود دارد که شما می توانید برف چند متری را ببینید و کاملا زمستان را وسط تابستان تجربه کنید .

مسیر دسترسی به دره تل تنگه

برای رسیدن به منطقه تل تنگه از شهر تهران ابتدا باید خود را به میدان زربند  لواسانات برسانید که از دو مسیر می توانید به شهر لواسانات دسترسی داشته باشید که مسیر اول :  اتوبان شهید بابایی و جاده لشکرک  و  مسیر دوم اتوبان ارتش می باشد.

بعد از طی این مسیر باید به سمت جاده فشم و در ادامه دربند سر و شمشک بروید.

در ابتدای مسیر جاده تل تنگه یک جاده خاکی وجود دارد که معمولا توسط بومی ها با زنجیر بسته شده است و در صورتی که مسیر بسته باشد باید وسیله ی نقلیه خود را در همین جا پارک کنید و باقی مسیر را که حدود 30 دقیقه پیاده روی می باشد پیاده طی کنید .

منطقه تل تنگه مسیری بین دو کوه می باشد که در فصل سرما  به دلیل بارش فراوان ریزش بهمنی که از نواحی مرتفع تر در نواحی داخلی تنگه ، سبب تل انبار شدن برفی با قطری بیش از 5 متر در این منطقه می باشد که این برف تل انبار شده یخ می زند و به دلیل دمای پایین منطقه به صورت یخچال طبیعی حتی در فصول گرم سال هم همچنان باقی می ماند.

ولی چیزی که زیبایی این منطقه را چند برابر می کند آبشار و رودخانه زیبایی است که در انتهای مسیر این منطقه قرار دارد .

یکی از زیبا ترین تجربه هایی که می تونید شما داشته باشید این است که برای رسیدن به ابشار از مسیر برفی بالای بستر رودخانه تا آبشار پیمایش داشته باشید و در برگشت از تونل برف و یخی که موجود می باشد از کنار بستر رودخانه تا ابتدای جاده بیاید.

مطالب مرتبط : شهریورگردی

معرفی دربندسر

محله دربندسر یکی از محلات شهر بزرگ شمشک در بخش رودبارقصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (۱۳) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری -مصوب ۱۳۶۲ - در آبان ماه سال ۱۳۹۱ تصویب کردند: روستاها، مزارع و مکان‌های سفیدستان، شمشک بالا، شمشک پایین،دربندسر، درود و جیرود از توابع دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات با یکدیگر ادغام و از این پس به عنوان شهر شمشک شناخته می‌شود

زبان و گویش مردم دربندسر

حسین کریمان در جلد دوم کتاب قصران کوهسران آورده است :منطقه قصران باستانی شامل مناطق لاوشان، فشم، شمشک، گاجره و روستاهای کوهپایه‌ای توچلال تا مناطق غربی رودخانه جاجرود. زبان عمومی مردم قصران لهجه‌ای از زبان باستانی پهلوی است که زبان طبری یا مازندرانی، که از ریشه‌ی زبانهای دیرین ایرانی است، و عربی و اندکی ترکی، بدان درآمیخته و از زبان دری نیز در قرون اسلامی تاثیر یافته است، و هر چه از ری به مازندران نزدیک تر شوند بر میزان لهجه‌ی مازندرانی به همان نسبت افزوده می‌شود، چنانکه در لهجه‌ی میگون و شهرستانک و لالان و زایگان و روته و گرمابدر و شمشک و دربندسر ، لهجه مازندرانی غلبه دارد

مطالب مرتبط : پاییز گردی در تهران

جاذبه های گردشگری دربندسر

آستان مقدس امامزاده محمود
پیست اسکی بین‌المللی دربندسر
کوه سنگی و آبشار تل تنگه
قلقل چشمه
قله کلون بستک
دریاچه دریوک
کوه محمودچال (مندچال)

معرفی پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر از پیست‌های اسکی تهران و شهر شمشک دربندسر است که در نزدیکی پیست اسکی دیزین و پیست اسکی شمشک قرار دارد.

پیست اسکی دربندسر یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی کشور و تنها پیست اسکی دارای دستگاه برف ساز است. این پیست در سال‌های گذشته همواره میزبانی رقابت‌های لیگ بین‌المللی اسکی را بر عهده داشته‌است

قدمت پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر در سال ۱۳۵۷ به کمک و همت مربیان اسکی و اهالی شمشک و دربندسر بنام پاپا آغاز به کار کرد. در حین احداث پیست پدر علیداد ساوجی بنام مرحوم اسماعیل ساوجی از مربیان و قهرمانان سابق شمشک، از پایهٔ بالابر به پایین سقوط کرده و جان سپرد.



+ 14
مخالفم - 11
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
eu
+0
unlike
-0
سعید ۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۴:۴۹
پاسخ
comments لطفا از شهر ما هم دیدن کنید
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری