پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۷
۱۰
۰
نسخه چاپی

مناطق گردشگری زیبای ایران را از دست ندهید !

مناطق گردشگری زیبای ایران را از دست ندهید !
کشور ما، کشوری چهار فصل و دارای عقبه ی تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سیاسی می باشد و به همین دلیل معرفی تمامی مناطق گردشگری زیبای ایران در یک مقاله امکان پذیر نیست. ما سعی کردیم از بین تمامی این جاذبه ها، مناطقی را به شما معرفی کنیم که قبل از مرگ حتما باید به آنجا سفر کنید.

جاذبه های توریستی شگفت انگیز

روستای ابیانه

یکی از استثنایی ترین روستاهای ایران واقع در ۴۰کیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان در دامنه کوه کرکس. این روستا بسیار کهن و دیدنی میباشد که آن را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی متنوعش میشناسند. روستای ابیانه قدمتی چهار هزار ساله دارد و به دلیل منظره های دیدنی و آب و هوای مساعد مورد توجه قرار گرفته است. 

بافت ساختاری خانه های روستا، حلزونی شکل است که مربوط به سه دوره صفویه، سلجوقیه و قاجاریه می باشد. بیشتر خانه های این روستا به شکل مکعبی و پنجره مشبک چوبی ساخته شده است و بصورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند که منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. 

پوشیدن لباس های سنتی همچنان در میان مردم روستا رواج دارد و در حفظ این سنت تعصب دارند. زبان مردمان این روستا، فارسی با لهجه ای خاص میباشد.

روستای ابیانه
بافت تاریخی و آثار قدیمی این روستا، آن را متمایز کرده است.

 

مهم ترین بنای تاریخی این روستا، مسجد جامع بوده و قدیمی ترین اثر تاریخی این مسجد، منبر چوبی منبت کاری آن است. از دیگر بناهای تاریخی ابیانه، مسجد برزله است که دارای فضای دلبازی میباشدو روی پایه درب بخش شرقی این مسجد، سال ۷۰۱ هجری قمری حک شده است که نشان میدهد این بنا مربوط به دوره ایلخانان می باشد.

آتشکده هارپارک در این روستا واقع است که آن را نمونه ای از معابد زرتشتی دانسته اند که در جوامع کوهستانی ساخته می-شد.

جنگل ابر

 جنگل ابر یکی دیگر از مناطق گردشگری زیبای ایران میباشد و یکی از دست نخورده ترین و بکر ترین جنگل های ایران محسوب میشود. این جنگل در 35 کیلومتری شمال شرق سمنان قرار دارد و دارای آب و هوایی بسیار مطلوب میباشد. 

شما با سفر به این منطقه شانس این را دارید که از جنگل هایی با 40 میلیون سال قدمت دیدن کنید. به دلیل وسعت این جنگل، گونه های گیاهی متنوعی همچون بلوط، توسکا، چوبک، دم روباهی، آویشن و شبدر را در خود جای داده است. همچنین این جنگل ها محل زندگی گونه های مختلف جانوری از جمله خرس قهوه ای، خوک وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، شاهین و عقاب جنگلی میباشد.

جنگل ابر
جاذبه های طبیعی این جنگل هرساله تعداد زیادی گردشگر را جذب خود میکند.

 

جنگل ابر دو آبشار معروف دارد، آبشار شرشر و آبشار آلوچال. رسیدن به آبشار شرشر مخصوص کوهنوردان حرفه ای است اما با حدود 60 کیلومتر پیاده روی در دل جنگل می¬توانید به آبشار آلوچال برسید.

همچنین دو چشمه ترش و قطری در جنگل وجود دارد که کمپ کردن در کنار چشمه ترش متداول‌تر است.

جاذبه های زیارتی 

یکی از مناطق گردشگری زیبای ایران، جاذبه های زیارتی می¬باشد که هرساله تعداد قابل توجهی توریست را وارد کشور میکند و در ادامه به دو مورد از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

حرم مطهر امام رضا (ع) 

 آستان مقدس رضوی، بهشت روی زمین و یکی از مجموعه های معماری-آرامگاهی ایران با ارزش جهانی می¬باشد که به مثابه یک دایره‌‌المعارف هنر اسلامی، تجربیات اساتید معماری سبک‌های مختلف ساختمانی را در بر دارد که در حقیقت در هر دوره تاریخی به رغم تحولات سیاسی، ‌تغییرات و تکامل بنیادی و فضایی در کالبد آن به وجود آمده است.

عکس

آستان مقدس علی ابن موسی الرضا (ع)
معماری این مجموعه ارزش جهانی دارد.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهر مشهد به عنوان مهم ترین قطب زیارتی کشور و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و این امر با پیشرفت چشمگیر امکانات رفاهی، خدماتی و فرهنگی همراه بود.

حرم مطهر رضوی شامل مسجد گوهرشاد، موزه، دو کتابخانه، چهار مدرسه علوم دینی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن غذاخوری برای زائران و رواق های وسیع برای نمازگزاران میباشد.

حرم مطهر حضرت معصومه (ع) 

 آرامگاه مطهر فاطمه معصومه (ع) واقع در شهر قم که در سال 950 بنا گردید. آرامگاه در میان بقعه ای با کاشی های نفیس و زرفام قرار گرفته است. 

حرم مطهر حضرت معصومه (ع)
حرم مطهر حضرت معصومه (ع) در سال 950 بنا گردید.

 

اولین گنبد در سال 256 هجری بر فراز مرقد آن بانو نصب گردید و در سالهای مختلف توسعه پیدا نموده است. در حال حاضر کل فضای حرم مطهر شامل فضای مسقف و باز در مجموع 7 هکتار که شامل چندین صحن و ایوان می باشد.



+ 10
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری