پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۰۵
۸
۰
نسخه چاپی
مقصد گردشگری غرب استان تهران

سفر به دیار تاریخی شهرستان شهریار

مقصد گردشگری غرب استان تهران
شهرستان شهریار با وسعتی حدود 310کیلومتری یکی از شهرستان های غرب استان تهران محسوب شده که از شمال با شهرستان های کرج و شهر قدس، از شرق با شهر تهران، از سمت جنوب با شهرستانهای رباط کریمو اسلامشهر و از غرب با ملارد همسایه است.

در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین‌های خلافت شرقی و لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ معین از شهریار چنین یاد شده‌است:

شهریار. [ش َ] (اِخ) بخشی از شهر تهران که ۱۷۰۰۰ تن سکنه دارد و مرکز آن علیشاه عوض و دیه‌های آن «[[وحیدیه ]]» و «رباطکریم» است. (از فرهنگ فارسی معین). در کتاب‌های جغرافیایی قدیم این نام را به یکی از ولایات مشهور نزدیک ری داده‌اند، و حمدالله مستوفی از قلعه‌ای به همین نام که در شمال شهر بوده‌است یاد می‌کند و بعداً شرف الدین علی یزدی در شرح جنگ‌های تیمور اسم شهریار را به ری داده‌است. (از ترجمهٔ سرزمین‌های خلافت شرقی ص ۲۳۴).

اگر به شهریار، این خطه خوش آب و هوا سفر کردید، می‌توانید علاوه بر لذت از طبیعت و باغهای زیبای شهریار، به اماکن تاریخی و فرهنگی هم سری بزنید، ضمن آنکه گشت و گذار در روستاهای تاریخی شهریار نیز خالی از لطف نیست

مطالب مرتبط : پایتخت ایران توسط زمین بلعیده می شود

شهرستان شهریار از نظر مهاجرت پذیری

جمعیت شهرستان شهریار تا پایان سال ۱۳۸۸ حدود ۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر شامل سه بخش ملارد، قدس و مرکزی بود. سپس و بر اساس مصوبه هیئت وزیران بخش‌های ملارد و قدس از ابتدای سال ۱۳۸۹ از شهرستان شهریار جدا شدند. در حال حاضر شهرستان شهریار با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۷۴۴٬۲۱۰ نفر شامل ۷ شهر، ۶ دهستان و ۳۹ روستا می‌باشد.

شهرستان شهریار به عنوان یکی از سرریزهای جمعیتی شهر تهران عمل می‌کند و با معضل مهاجرت بی‌رویه و رشد بالای جمعیت روبروست. رشد ۸ درصدی جمعیت این شهرستان به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است. طی سال‌های ۷۵–۱۳۶۵ خورشیدی حدود ۳۰۰ هزار نفر مهاجر به شهرستان شهریار وارد شده‌اند. به همین دلیل مشاغل بومی این شهرستان گسترده و به عبارت دیگر مشاغل مهاجرتی هستند، اصلی‌ترین شغل و قدیمی‌ترین شغل مردم این شهرستان باغداری و در کنار آن کشاورزی است، باغ‌های سرسبز شهریار به دلیل خاک حاصلخیز این شهرستان از گذشته زبانزد مردم منطقه غرب استان تهران بوده‌است. این شهرستان با سرازیر شدن مهاجرین از سراسر ایران به یک شهرستان بسیار تأثیرگذار در امور اجتماعی و سیاسی مخصوصاً در استان تهران تبدیل شده‌است. پرورش دام و مرغداری، بخصوص در مناطقی همچون باغستان از سایر مشاغل این شهرستان است

اقتصاد در شهریار

بیشتر ساکنان بومی این شهر در باغات و مراتع به کشاورزی و دامداری مشغول هستند که در اطراف خارج از شهر گسترده است و این شهر از دیر باز یکی از قطب‌های اصلی در تولید انواع میوه و محصولات کشاورزی، دامی و لبنی به شمار می‌آید.

صنعت و معدن شهریار

وجود شهرک‌های صنعتی بسیار و کارگاه‌های تولیدی در این شهر مهاجران بسیاری را به خود جذب نموده که در بخش تولید و صنعت مشغول هستند. همچنین در بخش شمالی این شهر نیز معادن شن و ماسه دایر و شرکت‌های بسیاری فعالیت می‌نمایند.

شهرک سازی در شهرستان شهریار

نوسازی و شهرک سازی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ساکنان این شهر در بخش مسکن و تجاری است و وجود شهر بزرگ اندیشه با فازهای ۶ گانه بستر مناسبی برای فعالیت در این بخش فراهم نموده است.

صنایع دستی شهرستان شهریار

حتما می دانید که صنایع دستی یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشر و یکی از قابل توجه ترین جاذبه های فرهنگی هر کشور است . پس جالب این را هم بدانید که در این شهرستان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب برای مهاجرت هنرمندان و حدود ۱۲۰۰هنر مند به شکل سنتی درخانه و علاوه برآن بیش از ۱۱۰ کارگاه تولید صنایع دستی فعالیت دارند که در مجموع برای ۲۵۰۰نفر در زمینه صنایع دستی اشتغالزایی ایجاد شده است . ضمن آن که در این شهرستان حدود ۲۵ رشته صنایع دستی به صورت عمده فعالیت دارند .
بعضی از تولیدات صنایع دستی این شهرستان ها در حال حاضر به خارج از کشور صادر می شود اگر گذرتان به شهریار افتاد سری به بازارچه دایمی صنایع دستی در جوار امامزاده بی بی سکینه (س) بزنید . تراش شیشه و نقاشیر روی شیشه , سفال , سرامیک و احجام چوبی اهمیت فراوانی در این شهرستان دارند .

جاذبه های گردشگری شهرستان شهریار

ساعد نیوز: شهریار، این خطه خوش آب و هوا سفر کردید، می‌توانید علاوه بر لذت از طبیعت و باغهای زیبای شهریار، به اماکن تاریخی و فرهنگی هم سری بزنید

تخت رستم شهریار

اثر باستانی تخت رستم یکی از آتشکده های مهم منطقه در دوران ساسانی بوده که در دهستان جوقین و در حدود ۲۰ کیلومتری غرب شهریار واقع است.

تپه جوقین شهریار

تپه جوقین از جمله آثار باستانی دوران ساسانی در شهریار است که علاوه بر اینکه یکی از کهن ترین آثار باستانی منطقه به شمار می آید، یکی از ناشناخته ترین آنان نیز هست، بخشی از آثار باستانی به دست آمده از آن در موزه ایران باستان نگهداری می شود، تپه جوقین یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای خشتی منطقه است که برج و باروهای آن و مصالح و خشت های استفاده شده در آن آثار معماری پیش از اسلام را نشان می دهد.

قلعه دهشاد شهریار

قلعه دهشاد در روستایی به همین نام، در ۱۰ کیلومتری شرق شهریار و در محدوده شهر باغستان واقع است، این قلعه با قدمت بیش از ۲۰۰ ساله خود یکی از قلعه های متعدد شهرستان است، این قلعه به سبک معماری اوایل دوره قاجار ساخته شده و ابعاد آن ۱۰۰ در ۱۰۰ متر به شکل مربع است و در چهار گوشه آن برج دیدبانی قرار دارد.

خبرنگار : امیرحسین بذلی



+ 8
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری