پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۳۰
۷
۰
نسخه چاپی

جهت‌گیری نقدینگی سرگردان به سمت بازار بورس

جهت‌گیری نقدینگی سرگردان به سمت بازار بورس
حجم نقدینگی مردم در بازار طلا و ارز ماندگار نبود و در بازار مسکن و خودرو هم به دلیل رکود شرایط ورود نقدینگی را پیدا نکرد و با توجه به وضع کنونی سرمایه‌های در اختیار مردم در حال ورود به بورس است.

 بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از آمار بخش پولی و بانکی کشور، مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی تا پایان سه ماهه نخست سال جاری به ۱۹۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته ۲۵.۱ درصد افزایش داشته است.

براساس اعلام وزیر اقتصاد میزان نقدینگی در کشور به 2 میلیون میلیارد تومان رسیده است. در حالی که اولین آمار نقدینگی مربوط به سال 1352 و معادل 52 میلیارد تومان بوده است.

تحلیل وضعیت بازار

تحلیل بازار در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که سرمایه سرگردان به سمت مسکن و ارز حرکتی نداشته است و این بازارها دچار رکود و کاهش رشد شدند بر این اساس 90 نود درصد ثروت مردم که مسکن و سپرده است از حرکت افتاده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه سرگردان بی حرکت در بازار

با این اوصاف با نابسامانی که در اقتصاد کشور به وجود آمده است، مجددا سپرده گذاری در بانک ها توجیه اقتصادی یافته است.

بانکها در صدر پس انداز مردم

نقدینگی و بورس

20 میلیون و 584 هزار نفر از جمعیت کشور معادل 24.8 درصد پول خود را در بانکها پس انداز کردند و همچنین 14.9 درصد معادل 12 میلیون و 367 هزار نفر پس‌انداز خود را به خرید زمین و املاک اختصاص دادند و باعث شدند تا بازار مسکن دچار رکود تورمی شود که البته باید بررسی شود که چه میزان از صاحبان مسکن خود مصرف کننده هستند و چه میزان تنها نگاه سرمایه ای به ملک دارند.

مردم چقدر پول در بانک دارند؟

حجم سپرده‌های بخش غیرخصوصی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حدود ۱۹۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

حجم سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در خرداد ماه سال گذشته ۱۵۴۲ هزار میلیارد تومان بوده و در پایان سال گذشته نیز به ۱۸۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

این آمار حاکی از رشد ۵.۶ درصدی سپرده‌های بانکی غیردولتی نسبت به پایان سال گذشته است.

بر اساس این آمار از مجموع ۱۹۳۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها، ۲۶۰ میلیارد تومان سپرده‌های دیداری، ۱۵۳۰ میلیارد تومان سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، ۱۰۵ میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه و ۳۳ میلیارد تومان مربوط به سایر سپرده‌ها بوده است.

میزان سرمایه‌گذاری مردم در بازار بورس

نقدینگی و بورس

یکی از دیگر از بازارهایی که ورود به آن نیاز به دانش و تحلیل اقتصادی و مالی دارد بازار بورس و سرمایه است که هر کسی قدرت ریسک ورود به آن را ندارد و متأسفانه دانش و آگاهی مردم از این بازار پرسود بسیار کم است به طوری که 1.5 درصد مردم معادل یک میلیون و 245 هزار نفر در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اگر تا امروز مردم قدرت ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس را نداشتند اما با توجه به شرایط بی ثباتی که در بازار تجربه کردند و امیدها نسبت به افزایش رشد ملک و مسکن بی رنگ شد و بازار طلا نیز سود چندانی برای سرمایه گذاری ندارد. مردم سعی دارند که با بازار پیچیده بورس آشنا شوند تا سبب رونق تولید بشوند.

نقدینگی جدید در حال ورود به بورس

مهدی رباطی در رابطه با میزان نقدینگی  بازار سهام طی شش ماه آینده به ایسنا گفت: آنطور که ما شاهد هستیم نقدینگی بسیار جدی در حال ورود به بورس است. حتی بخشی از سرمایه‌های پارک شده و پول‌هایی که در سپرده‌های بانکی بودند آزاد می‌شوند و به بازار سرمایه می‌آیند. پیش‌بینی می‌کنم روند نقدینگی رشد داشته باشد. سابقا هم اشاره داشتم که شاخص تا اواخر سال 1399 و اوایل 1400 رشد خوبی داشته باشد. احتمال زیاد جهت‌گیری کلی بازار به سمت بازاری خواهد بود که تولید داخل هستند و  افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارند. این سهام‌ها سهم‌هایی هستند که خیلی از نوسان نرخ ارز و تحریم‌ها متاثر نمی شوند.

بیشتر بخوانید: مردم پول خود را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل پیش‌بینی‌اش درباره رشد شاخص، گفت: مجموعه‌ای از عوامل سبب این رشد خواهد شد. اولین دلیل این است که به علت تنگنای سرمایه‌گذاری در کشور ظرف یک دهه اخیر، قیمت‌ها در بورس ارزان است و  به طور طبیعی همواره دارایی‌ها به سمت قیمت واقعی‌شان حرکت می‌کند. ارزش برخی از شرکت‌ها هنوز در محدوده دلار 3000 تومانی باقی مانده است. این در حالی است که در پی یک دهه گذشته مداوم کاهش ارزش پول ملی را شاهد بودیم. در نتیجه، این کاهشِ ارزش باید خود را در بازار سرمایه نشان دهد. در نتیجه دلیل اصلی رشد بازار کاهش ارزش پول ملی است.

ورود افراد تازه وارد به بازار سرمایه

رباطی با بیان اینکه در حال حاضر افراد تازه واردِ زیادی وارد بازار سرمایه می‌شوند، گفت: باید با بررسی و آموزش این ورود صورت گیرد. ورود به این بازار باید با دید بلندمدت باشد و سرمایه گذاران تازه وارد باید بدانند که روزهای خوب بازار همیشگی نیست و ممکن است ما این روزهای منفی را در بازار شاهد باشیم. کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید هر دو روی سکه را مورد ارزیابی قرار دهد.

رشد بورس با ورود نقدینگی های جدید به بازار سرمایه

نقدینگی و بورس

همایون دارابی با بیان اینکه از چند ماه گذشته شاهد انتقال نقدینگی از دیگر بازارها به سمت بازار سرمایه هستیم، اظهار داشت: روز 17 شهریور حجم قابل توجهی نقدینگی معادل 109 میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد و در روز ١٦شهریور ماه هم رقمی معادل ١٧٥ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه ورود پیدا کرد.

دارابی به ایرنا گفت: چهار روز منتهی به 17 شهریور در مجموع 640 میلیارد تومان سطح خرید حقیقی‌های بازار بیشتر از فروششان بود و این نقدینگی وارده به بازار نشان می‌دهد که بازارسرمایه بهترین شرایط خود را از نظر اقبال عمومی سرمایه‌گذاران تجربه می‌کند.

رکود سبب رونق بازار بورس و سرمایه 

وی ضمن تاکید بر نقش چشمگیر نقدینگی در رشد بازار سرمایه گفت: با توجه به اخبار منتشر شده و تحولات رخ داده، نقدینگی در بازار طلا و ارز ماندگار نبود، در بازار مسکن و خودرو هم نقدینگی به دلیل رکود موجود به این بازارها ورود نمی‌کند به همین دلیل با توجه به وضع کنونی سرمایه‌های در اختیار مردم در حال ورود به بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر تحولات رخ داده در بازار جهانی و نقش آن در رشد بازار سرمایه اشاره و اضافه کرد: بنابرتغییرات ایجاد شده در قیمت نفت و تقویت نرخ روی، سرب و مس شاهد انتشار گزارش‌های مثبت منتشر شده از سوی شرکت‌ها خواهیم بود که اواخر مهر ماه منتشر می شوند به همین دلیل اکنون شاخص بورس با اتکا به این نمادها در حال رشد است.

بیشتر بخوانید: نقدینگی سرگردان چگونه هدایت شود؟

وی تاکید کرد: فرصت کنونی رشد بازار و اقبال سرمایه گذاران فرصت مناسبی برای دولت و اقتصاد کشور است تا با استفاده از رونق بازار سرمایه، خصوصی سازی را از سر گرفته و با واگذاری بنگاه‌های دولتی و انجام عرضه‌های اولیه توسط دولت و بخش خصوصی شرایط کلی اقتصاد در کشور را به سوی بهبود بیشتر پیش ببرد و همچنین دوره رشد بازار را طولانی تر و پایدارتر سازد.

دارابی اظهار داشت: رشد تورم به صورت انتظاری قابل ملاحظه است به همین دلیل ارزش جایگزینی شرکت‌ها افزایش یافته و نباید دیگر در انتظار بازگشت ارزش شرکت‌ها به زمانی که نرخ دلار ٣٧۰۰ تومان بود، باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار ممکن است با نوسان هایی همراه شود که این نوسان می‌تواند از جنس اصلاح شاخص یا شناسایی سود باشد، اما نکته حائز اهمیت تثبیت قیمت های جدید در تمام اقتصاد ایران و عدم امکان بازگشت قیمت ها به دوران قبل از گرانی ها است علاوه براین روند تحولات سیاسی نیز می تواند به بازار سرمایه کمک کند و پس از دوره تنشها، آرامشی حاکم شده است.

بیشتر بخوانید: دلایل رشد فزاینده و پر شتاب نقدینگی در اقتصاد ایران

وی خاطرنشان کرد: چنانچه بازار دلار را مورد بررسی قرار دهیم، شاهد رشد قیمت دلار از ٣٧۰۰ تومان تا ١٩ هزار تومان خواهیم بود، اما بعد از آن قیمت ها اصلاح شد و نرخ دلار تا ١٢ هزار تومان کاهش یافت، اما اینکه کسی تصور کند قیمت دلار باردیگر به نرخ به سه هزار و 700 تومان بازگشت داشته باشد، معقول نیست.

ثبات در بازار اقتصادی کشور

دارابی با بیان اینکه تا حدودی رشد قیمت ها در کل اقتصاد کشور به حالت با ثبات در آمده، گفت: همین مساله منجر به محدودیت در اصلاح قیمت ها شده به خصوص اینکه ماهیت چنین رشدی ماهیت تورمی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اکنون نگاه بازار به سمت نمادهای بزرگ است، اظهار داشت: این نمادها به لحاظ قیمت جهانی و توانایی جذب نقدینگی از پتانسیل بالایی برخوردار است و زمینه رشد شاخص بورس را فراهم کرده اند.



+ 7
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری