پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۵۲
۱۸
۰
نسخه چاپی
مسئله این است...

مداحان سلبریتی یا سلبریتی های مداح

مسئله این است...
در این مطلب هر یک از چهره های مشهور ایران که در مدح و ثنای اهل بیت صدای خود را به گوش مردم رسانده اند توسط تیم تحریریه تیتر برتر معرفی خواهند شد.

مداحان سلبریتی پدیده‌ ای که در چند سال اخیر در فضای مجازی ویدیو های مدح و ثنا در رسای اهل بیت میبینیم. باید قدر آنان را بدانیم. از آنان مراقبت کنیم و اهمیت جایگاهشان را مرتباً تذکر دهیم.

درباره مداحی خوانندگان پاپ که امروزه نیز تا حدودی مرسوم شده است تیتر برتر مطلبی جمع آوری نموده است که در ذیل آن را مورد بررسی قرار دادیم.

تولید یک اثر مداحی در حوزه سلبریتی ها بسیار حساس و دشوار است، زیرا هنرمند همواره باید مراقب خطر حرمت شکنی و عبور نکردن از خط قرمزها باشد.

مطالب مرتبط : محرم لاکچری برای افراد لاکچری

موسیقی مذهبی خوانندگان ایرانی

شادمهر عقیلی خواننده مشهور پاپ در آن سال ها بود که در میان قطعات آلبوم نخستینش، قطعه ای با نام "گل یاس" در وصف حضرت فاطمه زهرا (س) خواند که این اثر همچنان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

علیرضا عصار دیگر خوانند پاپ نیز که چندین تک قطعه را در وصف ائمه (ع) خوانده بود، در سال 1382 توانست مجوزهای انتشار آلبوم تماماً عاشورایی خود را با نام "مولای عشق" دریافت و این مجموعه را روانه بازار موسیقی کند. پیش تر نیز غلامرضا کویتی پور مداح جنگ تحمیلی، با انتشار مجموعه  آلبوم های "غریبانه 1 و 2" و "خاموش"، زمینه مدح ائمه (ع) را همراه با استفاده از ادوات موسیقی فراهم کرد بود. انتشار چنین آثاری، شرایط اجرای موسیقی های پاپ مذهبی را برای خوانندگان موج جدید ظهور یافته در اوایل دهه 80 سهل ساخت تا پس از آن افرادی نظیر رضا صادقی، محسن چاوشی، محسن یگانه، بنیامین بهادری، علیرضا طلیسچی و... در آثار زیرزمینی شان قطعاتی را در وصف معصومین (ع) بخوانند و چند سال بعد نیز این اتفاقات را این بار در قالب آثار مجاز موسیقی پاپ انجام دهند.

مطالب مرتبط : قطعه‌ای برای همسران شهدای مدافع حرم می‌خوانم/ دورخیز برای کنسرت

مداحی گروهی

در سال 1388، آلبوم رسمی گروهی "سلام آقا" با محوریت واقعه عاشورا با صدای چهار خواننده پاپ شامل مهدی یغمایی، محسن چاوشی، محمد علیزاده و رضا صادقی منتشر شد. در این آلبوم، مهدی یغمایی چهار اثر و هر سه خواننده دیگر هر کدام دو قطعه برای سیدالشهداء (ع) و دیگر مظلومین دشت کربلا خواندند. قطعه ظهر عطش (یا حسین) محبوب ترین قطعه این آلبوم است که نماهنگ آن هر ساله در ایام محرم از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش می شود. محمود کریمی مداح سرشناس کشور نیز یکی از طرفداران این قطعه موسیقی است که اذعان می کند چندین بار با شنیدن این اثر مذهبی از محسن چاوشی، اشک ریخته است. پس از این آلبوم گروهی، در سال 89 آلبومی دیگر این بار با هشت خواننده و با نام "هشت" در وصف امام رضا (ع) منتشر شد که در این مجموعه موسیقی مذهبی نیز محسن چاوشی و رضا صادقی حضور داشتند. دیگر خواننده های این آلبوم را رضا یزدانی، علی اصحابی، حمید حامی، علیرضا شهاب، امین رستمی و بابک جهانبخش تشکیل می دادند. اخیراً هم گروه تولیدی "دلصدا" اخیر در حال تهیه و تولید آلبومی در وصف امام زمان (عج) است که در این آلبوم نیز از صدای خوانندگان مشهور موسیقی پاپ استفاده شده است.

مطالب مرتبط : نقد عملکرد ضعیف صدا و سیما در ایام محرم

ردپای موسیقی مذهبی در صدا وسیما

صداوسیما در ابتدا روندی خنثی نسبت به اجرای موسیقی های پاپ مذهبی در پیش گرفته بود و بدون آنکه واکنشی منفی به این آثار نشان دهد، معمولاً آن ها را در تلویزیون یا روی موج رادیو پخش نمی کرد. قطعه وحدت (والا پیامدار) مرحوم فرهاد مهراد که برای پیامبر اکرم (ص) خواند، یکی از معدود قطعاتی بود که در آن زمان از تلویزیون ایران پخش می شد که البته حواشی مختلفی را نیز در پی خود داشت، اما در اوایل دهه گذشته، رفته رفته تیتراژ چند برنامه مناسبتی ماه محرم به قطعاتی اعتقادی  ? مذهبی با اجرای افرادی چون محمد اصفهانی اختصاص داده شد. این رویکرد در رسانه ملی با منتشر شدن آلبوم های موسیقی مذهبی پاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد، جدی تر پیگیری شد و با گذر زمان، در تلویزیون و رادیو نیز قطعات مختلف موسیقی پاپ مذهبی پخش شد. هم اکنون در روزهای مناسبتی سال، پخش نماهنگ های مختلفی از قطعه های مذهبی حوزه موسیقی پاپ منتشر شده در سال های اخیر در دستور کار تلویزیون ملی است و در رادیو نیز آثار متعددی از این هنرمندان تقدیم ایرانیان مسلمان می شود.

مطالب مرتبط : نماهنگ قاب آه با صدای محمد معتمدی منتشر شد

مخالفان موسیقی پاپ مذهبی

برخی از اساتید مداحی و موسیقی در ایران، همواره از آنکه موسیقی مذهبی دستگاهی که نوحه های اصیل ایرانی بر روی آن ها خوانده می شد، به صورت کامل از بین رود و جای خود را به موسیقی های مذهبی بر روی ملودی های پاپ دهد، بیم دارند. از آنجایی که مداحی  نواهای خاص خود را دارد و حفظ این نغمه های اصیل باید همواره در رأس امور قرار گیرد، نگرانی فراموش شدن آن ها کاملاً به جاست، اما باید بر این مسئله نیز توجه داشت که موسیقی مذهبی پاپ را نمی توان کاملاً مقابل مداحی های دستگاهی قرار داد. در واقع، تکلیف این دو را باید از یکدیگر جدا کرد، زیرا آثار مذهبی در قالب موسیقی پاپ برای جایگزینی مداحی تولید نشده اند. خوانندگان این قطعات نیز همواره بر آنکه خودشان را یک خواننده می دانند، نه مداح، تأکید فراوانی دارند. از این سو، می توان مداحی هایی که با ملودی های پاپ صورت می گیرد را در مقابل نوحه های اصیل دستگاهی قرار داد و موسیقی پاپ مذهبی را به عنوان گونه ای دیگر از موسیقی مذهبی برای ابراز ارادت به ائمه ا طهار (ع) پذیرفت.

مطالب مرتبط : همکاری خواننده انقلابی باپیرغلامان حسینی/فصل جدیدی را آغازکرده‌ام

سلبریتی ها کدام هیئت ها می روند؟

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید چهره‌های معروف به کدام هیأت می‌روند؟ باید گفت هیأت‌الرضا (ع) شهر تهران پرستاره‌ترین هیأت در این چند سال اخیر بوده که با استقبال هنرمندان مشهور و ورزشکاران روبه‌رو شده است.

هیأت‌الرضایی‌ها در چند سال اخیر معمولاً پذیرای بیشترین چهره‌های سرشناس بوده‌اند؛ مثلاً محمدرضا گلزار، بهرام رادان، حبیب کاشانی، محسن کاوه، علیرضا واحد نیکبخت، جهانگیر الماسی و رسول نجفیان.

در ایام سوگواری اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بسیاری از چهره‌های شناخته شده سیاسی، فرهنگی و ورزشی در عزای اباعبدالله‌الحسین (ع) حضور دارند و حتی برخی از چهره‌ها به مداحی می‌پردازند.

البته مداحان زیادی در ایران فعالیت می‌کنند که شهرت کشوری دارند و چهره و صدای‌شان برای علاقه‌مندان آشنا است؛ اما در این میانمداحی چهره‌های سیاسی، ورزشی و هنری واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است، مداحانی که طی چند سال اخیر با گسترده شدن فعالیت رسانه‌ها، تصاویر زیادی از حضورشان در هیأت‌های مذهبی شهر با عنوان مداح منتشر شده است. در ادامه به معرفی تعدادی از این سلبریتی ها پرداخته‌ایم.

مطالب مرتبط : کدام مداحان اجازه مداحی ندارد؟

نماینده مجلسی که مداح شد

عماد افروغ

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، یکی از افرادی است که به صورت سنتی و حزن‌آلود به مداحی اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌پردازد. عماد افروغ از جمله نمایندگان مجلس هفتم شورای اسلامی بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم از طرفداران محمود احمدی‌نژاد بود که بعد از انتخابات به جرگه مخالفان وی پیوست و هر از چندگاهی از سیاست‌های دولت نهم و دهم انتقاد می‌کرد.

مطالب مرتبط : استوری بهنام بانی درباره ماه محرم/ عکس

جناب خان مذهبی شد

محمد بحرانی

صداپیشه مشهور تلویزیون، یکی دیگر از افرادی است که می‌توان او را در لیست چهره‌های سرشناسی که سابقه مداحی دارند، قرار داد. سال گذشته فیلمی از نوحه‌خوانی محمد بحرانی (صداپیشه جناب خان) در هیأت خوزستانی‌های مقم مرکز منتشر شد که با استقبال کاربران فضای مجازی همراه شد

مطالب مرتبط : دسر سنتی مخصوص محرم

ورود خواننده خوشتیپ به عرصه مذهبی

بنیامین بهادری

خواننده پاپ، در مورد سابقه مداحی خود می‌گوید: «مداحی را از فضا‌های مدرسه و دبیرستان آغاز کردم؛ اما اصلی‌ترین مداحی‌ام در تکیه‌ای در سلسبیل بود. آنجا را بسیار دوست دارم. چند سالی در این تکیه نوحه خواندم. آخرین باری که آنجا خواندم ۲۰ سالم بود.»

این روز‌ها در فضای مجازی فیلمی قدیمی از بنیامین بهادری، خواننده سرشناس پاپ، منتشر شده است که او را در حین روضه‌خوانی در مراسمی با حضور حسن خلج نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط : لباس های لاکچری محرم

آقای گل سابق فوتبال آقای مذهبی می شود

سید مهدی سیدصالحی

بازیکن سابق فوتبال، یکی دیگر از چهره‌هایی است که سابقه مداحی دارد. سیدصالحی در این رابطه گفته است: «خودم را مداح نمی‌دانم، من فقط زمزمه می‌کنم و لیاقت مداح بودن را ندارم.»

مداحی بازیکن سابق پرسپولیس

رضا حقیقی

بازیکن اسبق پرسپولیس هم یکی از مداحان کشور است. صدای خوش، رعایت ریتم و سبک جالب خواندن حقیقی باعث شده که بسیاری در ابتدا باور نکنند این صدا متعلق به این بازیکن اسبق فوتبال است.

خواننده عاشق مشکی واسه سیاه پوشان مداحی کرد

رضا صادقی

رضا صادقی که به گفته خود خوانندگی را از مداحی آغاز کرده است، در دهه اول محرم به خواندن مرثیه اباعبدالله (ع) در شهر بندرعباس می‌پردازد که این کار او با استقبال شدید طرفدارانش نیز مواجه شده است. نزدیکی صدای صادقی به مداحان باعث دلنشینی بیشتر صدای این خواننده معروف پاپ ایران است.

مطالب مرتبط : لاکچری ترین مدل مانتو های محرم 98

خواننده پاپ جنجالی مداحی می کند

حامد زمانی

دیگر خواننده پاپ است که علاقه فراوانی به محرم و عزاداری اباعبدالله (ع) دارد که نخستین کار رسمی خود را نیز با خواندن آهنگی برای امام حسین (ع) آغاز کرد. زمانی خواننده آهنگ مرگ بر آمریکا نیز است. هم‌خوانی رضا هلالی مداح معروف تهران با این خواننده، در مورد امام رضا (ع) نیز با استقبال مخاطبان فضای مجازی همراه شد.

سرمربی سابق فوتبال مرثیه سرا شد

فرهاد کاظمی

دیگر مداحی است که در جرگه مربیان و فوتبالیست‌ها قرار می‌گیرد. اهالی جنوب شهر تهران به‌ویژه محله «نازی‌آباد» بار‌ها و بار‌ها شاهد مداحی فرهاد کاظمی، مربی سابق تیم فوتبال سپاهان بوده‌اند.

خبرنگار : امیرحسین بذلی



+ 18
مخالفم - 17
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری