پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۸:۱۸
۱۱
۰
نسخه چاپی
سر دیگچه مشهدی

دسر سنتی مخصوص محرم

سر دیگچه مشهدی
یک دسر سنتی و محلی مخصوص شهر مشهد است که یک غذای مناسبتی محسوب شده و بیشتر در ماه‌های محرم و صفر و رمضان پخته می‌شود.

یکی از رسم های بسیار قشنگ ماه محرم و صفر، دیگ‌های کوچک و بزرگی است که در خانه‌ها و حتی کوچه و خیابان‌ها گذاشته می‌شود. پخت نذری در محرم آنقدر بساطش داغ است که در بعضی از محلات مردم به عشق چشیدن غذای نذری، ساعت‌ها ایستادن در صف‌های طولانی را به جان می‌خرند.

مردم دیار امام رضا (ع) چون خود او قلبی پرمهر و دستانی گشاده دارند و در روزهایی که عزاداران حسینی مهمان حضرت در قطعه ای از بهشت می شوند متناسب با بضاعت خویش، آنچه دارند را نذر خاندان پیامبر (ص) کرده و خوانی در خور دوستداران اهل بیت (ع) می گسترانند.

نذری دادن به معنای بخشش مال خود برای امری نیکوکارانه است که در ماه های خاصی از سال مانند محرم و صفر بیشتر در قالب توزیع غذا یا اقلام دیگر بین عزاداران انجام می گیرد و هیچ یک از کسانی که در مراسم مذهبی و عزاداری ها شرکت می کنند از نذری ها بی بهره نمی مانند.

نذری دادن به شکلی که امروزه رایج است، فقط به ایرانیان یا مسلمانان اختصاص ندارد بلکه تاریخ گواه رواج این سنت در پیروان سایر ادیان الهی برای مناسبت ها یا آیین های خاص است.

نحوه پخت

طرز تهیه سر دیگچه مشهدی مشابه با تهیه شیر برنج بوده با این تفاوت که این دسر به لطف وجود هل و زعفران و گلاب لذیذ‌تر، خوش‌عطر و به لحاظ ارزش غذایی مغذی‌تر خواهد بود.

مواد لازم

سردیگچه مشهدی

 

مواد لازم جهت تهیه دیگچه مشهدی

برنج نیم‌دانه

2 پیمانه

شیر

1.5 لیتر

شکر

4 پیمانه

هل

1 قاشق چایخوری

گلاب

1/2 پیمانه

کره

30 گرم

زعفران

به میزان لازم

خلال پسته

برای تزیین

آموزش پخت

رنج را از چند ساعت قبل با آب سرد خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و با مقدار کمی آب روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید تا کاملا له شود.
پس از جمع شدن آب برنج، شیر را به آرامی به برنج اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا به خوبی به خورد برنج برود. 
در این مرحله شکر را اضافه کنید. با فاصله تقریبی 5 دقیقه هل ساییده شده را نیز به دسر اضافه کنید. مقدار استفاده از هل بسته به ذائقه شما از یک قاشق چایخوری تا یک قاشق غذاخوری می‌تواند متفاوت باشد.
دیگچه باید با حرارت خیلی ملایم به آرامی و مدت زمان طولانی پخته شود و اصطلاحا جا بیفتد. در این مرحله گلاب را بیفزایید و پس از ترکیب مواد کره را به مخلوط اضافه نمایید.
در این مرحله دیگچه آماده دم کردن است. برای این منظور می‌بایست دیگچه مشهدی را به مدت 30 دقیقه دم کنید. (دیگچه هنگامی آماده برای دم کردن می‌شود که وقتی مقداری از آن را با ملاقه بر می‌دارید و می‌ریزید مواد روی هم انباشته شود و تا چند لحظه‌ای محو نگردد.) توجه داشته باشید که حرارت باید ملایم باشد برای این منظور بهتر است از شعله پخش‌کن استفاده نمایید.
در صورت تمایل می‌توانید قبل از دم کردن دیگچه زعفران را اضافه نمایید. و یا مواد را به 2 نیم تقسیم کنید و در نهایت دسر دو رنگ داشته باشید.
در نهایت درب قابلمه را برداشته و روی آن را یک پارچه تمیز بیندازید و اجازه دهید خوب خنک شود و سپس به ظرف مورد نظر منتقل نمایید و در صورت تمایل قالب زده و با خلال پسته و گل سرخ تزیین نمایید.
نکاتی که برای پخت دیگچه مشهدی لازم است:

برای سهولت در برگرداندن دیگچه، قابلمه مورد استفاده برای پخت دیگچه را باید از جنس تفلون انتخاب نمایید. 
اگر می خواهید از قالب استفاده کنید باید ته قالب را به مقدار خیلی کم با کره چرب کنید و بعد از خنک شدن مواد، آن را دو ساعت داخل یخچال بگذارید.
زعفران را خیلی رقیق نکنید و سعی کنید با هم زدن بیشتر آن قسمتی را که می‌خواهید زرد کنید. می‌توانید بعد از ریختن زعفران مواد را به صورت مار پیچ اما یکنواخت هم بزنید تا به همین شکل رنگ بگیرد.
مقدار شیر و شکر بسته به ذائقه شما می‌تواند کم یا زیاد باشد. اگر شیر بیشتر باشد بهتر است چون در آخرکمی به صورت ژله‌ای و لرزان در می‌آید.

نذری های دیگر در مشهد

اگر محرم در مشهد باشید، می‌توانید بهترین شله مشهدی‌ها را که در روزهای محرم در این شهر پخته می‌شود، امتحان کنید. شله مشهدی غذایی شبیه به حلیم است و به خاطر فراوانی موادی که در آن ریخته می‌شود بسیار مقوی است. شله مشهدی، غذایی از خانواده آش‌هاست و در آن گوشت، حبوبات و ادویه زیاد می‌ریزند. بهترین شله مشهدی ها را در روزهای محرم در نزدیکی حرم می‌دهند.

خبرنگار : امیرحسین بذلی



+ 11
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری