پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۴۳
۱۶
۰
نسخه چاپی

با واقعیت مجازی جهانگردی کنید/کاربرد VR در صنعت توریسم

با واقعیت مجازی جهانگردی کنید/کاربرد VR در صنعت توریسم
واقعیت مجازی یا VR درواقع محیطی است که کامپیوتری به وجود می آید و شباهت زیادی از لحاظ ابعاد تصویری و صدا به واقعیت ملموس و دنیای واقعی دارد. معروف ترین دستگاه هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند هدست های واقعیت مجازی هسند که برای بازی های کامپیوتری و دیدن فیلم استفاده می شوند.

برای تضمین داشتن یک تجربه کامل از واقعیت مجازی، باید دنیای مجازی اطراف شما دارای قابلیت اینتراکتیو باشد. اینتراکتیوی کامل این قابلیت را می دهد که جهت یابی کنید. پس باید بتونیم حرکت کنیم. از در ها داخل بشیم و با دنیا ارتباط بر قرار کنیم. وگرنه فرقی با دیدن یک فیلم ۳ بعدی نخواهد کرد. اما وقتی بتونیم در واقعیت مجازی همه این قابلیت ها را داشته باشیم، ذهن ما فریب خورده و تا حدی این فضا را به عنوان واقعیت اصلی قبول می کند. و کار دستگاه های واقعیت مجازی هم همینه. دستگاه واقعیت مجازی استفاده های زیادی بیرون از دنیای بازی ها هم داره و به عنوان شبیه سازی آموزشی برای سربازان، دکتر ها و خلبان ها استفاده شده است.

دستگاه واقعیت مجازی راهی برای ایجاد یک محیط کامپیوتری رندر شده است که کاربر را به دنیای مجازی غوطه ور می کند. هنگامی که ما هدست VR را قرار دادیم، ما را وارد یک شبیه سازی می کند  که ما را از محیط اطراف خودمون کاملا دور می کند.

پایه های تکنولوژی دنیای واقعیت مجازی

موضوع اصلی واقعیت مجازی شبیه سازی بینایی است. هدف هر هدست این است که رویکرد خود را برای ایجاد یک محیط سه بعدی  کامل کند. هر هدست VR یک صفحه نمایش (یا دوضفحه هر کدام برای یک چشم) را در مقابل چشم قرار می دهد، بنابراین هرگونه تعامل با دنیای واقعی را از بین می برد. دو لنز فوکوس اتوماتیک به طور کلی بین صفحه نمایش و چشم قرار می گیرند که براساس حرکات و موقعیت فردی چشم تنظیم می شوند. تصاویری روی صفحه نمایش یا  با استفاده از یک تلفن همراه یا کابل اچ دی ام آی متصل به کامپیوتر انجام می شود.

برای ایجاد یک دنیای واقعیت مجازی واقعا واقعگرا، پیش نیازهای خاصی وجود دارد – فریم ریت حداقل ۶۰fps، میزان مجاز Refresh و حداقل میدان دید ۱۰۰ درجه (FOV) (هرچند ۱۸۰ درجه ایده آل است). نرخ فریم این است که در آن GPU می تواند تصاویر را در هر ثانیه پردازش کند، نرخ تجدید صفحه نمایش، سرعت نمایش برای رندر تصاویر است، و FOV میزان دید چشم در این هدست ها است.

چه چیز واقعیت مجازی برای ما جذاب و هیجان انگیز است؟

در پاسخ به این سؤال می توان گفت که واقعیت مجازی یکی از قدیمی ترین و مهمترین پارادایم های حک شده در ذهن ما را می شکند. و آن پارادایم تماشای تصویر متحرک از دریچه ی یک پنجره است. از زمانی که تلویزیون و سینما اختراع شدند و به دسترس مردم رسیدند، همیشه ما فقط می توانستیم به یک صفحه نگاه کنیم و اگر صورتمان را از روبروی آن صفحه برمی گرداندیم اشیا و محیط اطرافمان را مشاهده میکردیم. ولی در فناوری واقعیت مجازی، زمانی که هدست واقعیت مجازی را بر روی سرمان قرار داده ایم، هنگامی که سر خود را حرکت دهیم براساس آن حرکت، تصویر نمایش داده شده نیز تغییر می کند گویی که دقیقاً در آن محیط قرار داریم.

عمده ترین کاربردهای فناوری واقعیت مجازی:

استفاده در صنعت توریسم:

یکی از کاربردهای مهم فناوری واقعیت مجازی در گردشگری است. به این صورت که ویدئوها و یا تصاویری 360 درجه و با کیفیت بالا از مکان های توریستی و مهم تهیه می شود و افراد هزاران کیلومتر آنطرف تر می توانند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی آن ویدئوها را آنگونه ببینند که گویی در همان جا قرار دارند و به هر طرف که بخواهند می توانند حرکت کنند.

استفاده در نمایش مکان های اجاره ای و فروشی

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری نمایش همه جهته و کامل فضای داخلی و بیرونی مکان هایی است که برای فروش یا اجاره قرار گرفته اند. بطوری که فرد بیننده به راحتی می تواند بدون حضور در آن مکان، همه جنبه های آن را از طریق هدست واقعیت مجازی بررسی کرده و انتخاب کند. همچنین از این فناوری می توان برای پیش نمایش طرح های نمای داخلی آپارتمان ها استفاده نمود.

سرگرمی

اگر صنعت گیمینگ در حال حاضر یکی از کاربردهای اولیه و اصلی تکنولوژی واقعیت مجازی نباشد، پس دیگر شکل‌های سرگرمی قطعا خواهند بود. در حال حاضر تماشاگران سینما می‌توانند از فیلم‌های سه‌بعدی لذت ببرند؛ اما با اپلیکیشن‌هایی مانند Oculus Cinema، کاربران می‌توانند به شکلی عمیق‌تر و موثرتر از دیدن این فیلم‌ها لذت ببرند. آنها می‌توانند فیلم‌ها را روی یک پرده بسیار بزرگ مجازی تماشا کنند – چیزی شبیه به یک تجربه شخصی دیدن فیلم- و خودشان را درون آن فیلم تصور کنند؛ محاصره شده در میان افکت‌های تصویری و صوتی. اگر شما جزو علاقه‌مندان و طرفداران ورزش هستید، بد نیست بدانید که شرکت‌های ارائه‌دهنده پلت‌فرم واقعیت مجازی مانندLiveLike VR یک استادیوم مجازی ساخته‌اند که می‌توانید هیجان و تجربه حضور در روز مسابقه و بازی را با دوستان‌تان در آن شریک شوید، آن هم در راحتی کامل و از روی کاناپه اتاق‌تان.

تکنولوژی واقعیت مجازی با ساختاری مشابه همچنین می‌تواند تجربه متفاوتی از حضور در یک کنسرت موسیقی را با پلت‌فرم‌هایی مانند آنچه شرکت Next VR ارائه کرده است، برای کاربران ایجاد کند آن هم بدون حضور طرفداران پر سر و صدا و شلوغ.  حتی در صنعت توریسم و جهانگردی هم این تکنولوژی نفوذ کرده است. شرکت جهانگردی Marriott’s Travel Brilliantly در همکاری با شرکت Oculus قرار است علاقه‌مندان سفر و مسافرت را غافلگیر کند. به این ترتیب و با استفاده از یک اپلیکیشن شما می‌توانید به صورت مجازی و تنها در 90 ثانیه به هاوایی بروید و با سرمای این روزهای زمستان برای چند لحظه خداحافظی کنید.

بهداشت و درمان

صنعت بهداشت و درمان با وجود موسساتی که از تصاویر کامپیوتری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین استقبال‌کنندگان از تکنولوژی واقعیت مجازی است. شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی از قبیل آنچه شرکت‌های نرم‌افزاری Surgical Theater و Conquer Mobile تولید می‌کنند، می‌توانند تصاویر تشخیصی درست و دقیقی را از اسکن‌ها و مدل‌های سه‌بعدی تهیه شده از آناتومی بیماران را ایجاد کنند. مدل‌های مجازی به پزشکان و جراحان تازه‌کار و باتجربه کمک می‌کنند تا بتوانند امن‌ترین و موثرترین راه برای پیدا کردن محل تومورها را ارائه دهند، ابزارهای جراحی را در جای درست قرار دهند یا امکان تمرین و تست درمان‌ها و عمل‌های جراحی پیچیده را فراهم بیاورند.

صرف‌نظر از جراحی، واقعیت مجازی همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و مقرون به صرفه برای توانبخشی به‌کار برده شود. بیماران ضایعات مغزی و نخاعی در سراسر اروپا حالا می‌توانند از یک درمان موثر مبتنی بر واقعیت مجازی که از سوی شرکت MindMazeto ارائه شده است، بهره ببرند. این درمان امکان بازیابی عملکرد فیزیکی و شناختی را با روند درمانی سریع‌تر از روش‌های معمول برای بیماران فراهم می‌آورد. تمرینات مجازی و بازخوردهای در لحظه در درمان MindMazeto احساس انجام یک بازی را در بیمار ایجاد کرده و با ایجاد انگیزه در بیماران، آنها را به تمرین هر روزه ترغیب می‌کند.

موزه‌ها

واقعیت مجازی می‌تواند علایق فرهنگی ما را پررنگ‌تر کند. این تکنولوژی می‌تواند بلافاصله و در لحظه کاربران را به موزه لور پاریس، آکروپولیس در آتن و موزه گوگنهایم در نیویورک ببرد. در واقع تعدادی از موزه‌ها در حال حاضر با همکاری توسعه‌دهندگان توانسته‌اند فضاهای مجازی را ایجاد کنند که مردم بتوانند تجربه حضور فیزیکی در موزه را در آنها داشته باشند. سال گذشته موزه بریتیش در لندن اولین آخر هفته واقعیت مجازی خودش را برگزار کرد و موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک هم امکان تماشای بعضی از مجموعه‌های خودش را به صورت مجازی و از طریق عینک واقعیت مجازی Cardboard گوگل برای علاقه‌مندان فراهم آورد. به این ترتیب حالا هر کاربر موبایل هوشمند می‌تواند با استفاده از عینک واقعیت مجازی گوگل به تماشای این موزه برود.

خودروسازی

از فرآیند طراحی تا نمونه‌های اولیه مجازی، خودروسازان هم دهه‌ها است که از شبیه‌سازی‌های تکنولوژیک بهره می‌برند. شرکت فورد با استفاده از هدست واقعیت مجازی Oculus Rift یک مرکز واقعیت مجازی برای توسعه خودروهای بدون راننده خود ساخته است. در آزمایشگاه این شرکت در در بورن میشیگان کارمندان می‌توانند یک هدست واقعیت مجازی را پوشیده، یک صندلی در خودرویی که هنوز تولید نشده داشته باشند و از این طریق داخل و خارج یک خودرو را بازرسی کنند. نمونه‌های اولیه مجازی به طراحان و مهندسان بخش‌های مختلف امکان بازرسی عناصر مختلف مانند موتور از نزدیک را داده تا بتوانند قبل از ورود خودرو به بازار مشکلات احتمالی آن را پیدا و رفع کنند.

آموزش

صنعت خودرو تنها کاربرد واقعیت مجازی برای اهداف طراحی نیست؛ شرکت تویوتا همچنین از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus به عنوان بخشی از کمپین TeenDrive365 خودش استفاده می‌کند تا از این طریق به نوجوانان و والدینشان درباره رانندگی پرخطر آموزش دهد. این شبیه ساز رانندگی که با هدست‌های واقعیت مجازی و یا با مانیتور همخوانی دارد، می‌تواند آموزش در حوزه‌های مختلف را متحول کنند. مقامات شرکت تویوتا می‌گویند واقعیت مجازی می‌تواند با ساده کردن و شبیه‌سازی موقعیت‌های پیچیده برای افراد در سنین مختلف، آموزش شناختی سریع‌تر، موثرتر و کاربردی‌تری را ایجاد کند. اپلیکیشن‌هایی مانند Unimersiv وCerevrum نمونه‌هایی از ابزارهای آموزشی آنلاین مبتنی بر واقعیت مجازی هستند.

خرید

بسیاری از افراد در حال حاضر با خرید آنلاین از وب‌سایت‌ها آشنا هستند، اما اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی مانند Trillenium می‌توانند قدم بعدی در شیوه خرید محصولات روی وب‌سایت‌ها باشند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند یک بازدید مجازی از تمام فروشگاه را ایجاد کرده و تجربه خریدهای آنلاین را بهبود بدهند. خریداران می‌توانند به جای نگاه کردن به کاتالوگ‌های موجود روی یک وب‌سایت، یک تجربه خرید در لحظه و حتی با همراهی دوستان‌شان را داشته باشند. این اپلیکیشن توانسته توجه یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آنلاین اروپا یعنی ASOS را به خود جلب کند. خریداران می‌توانند به‌زودی با استفاده از اپلیکیشن Trillenium و هدست‌های واقعیت مجازی، اجناس مختلف را از ASOS به راحتی با دقت خرید حقیقی و حضوری، بخرند. بطور مثال برای خرید یک گرمکن صندلی می توان از این عینک استفاده کرد.

صنایع نظامی

ارتش ایالات متحده آمریکا از شبیه‌سازهای واقعیت مجازی برای آموزش و تمرین سربازان قبل از به‌کار گرفتن آنها، استفاده می‌کند. نسخه‌های غیرتجاری بازی‌هایی مانندVirtual Battlespace 2 و Unity 3D برای آمادگی و تمرین بیشتر نیروهای نظامی پیش از نبرد به‌کار برده می‌شوند. شبیه‌سازی‌های بازی‌گونه به گروه‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با یکدیگر در فضای شبیه‌سازی شده و نزدیک به واقعیت همکاری کنند، پیش از آنکه بخواهند با تجهیزات واقعی در دنیای حقیقی به نبرد بروند. این محیط شبیه‌سازی شده بسیار مهم و تاثیرگذار است چون تمرین و آموزش از این طریق تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری سربازان و نیروهای نظامی را تقویت می‌کند

10 سفر هیجان امنگیز با VR

برای افراد عاشق ماجراجویی، جزیره‌ی همیلتون در استرالیا شراکتی را با شرکت سامسونگ الکترونیکس و رپید وی آر Rapid VR آغاز کرده که به شما تصاویر سه بعدی ۳۶۰ درجه‌ی تعاملی ارائه کند تا حس غوطه‌ور شدن در محیط را تجربه کنید. شما می‌توانید با لاک‌پشت‌ها در حصار مرجانی بزرگ Great Barrier Reef شنا کرده یا با هلیکوپتر به یک تور بر فراز جزیره بروید.

بیشتر بدانید:زیباترین سواحل دنیا

شرکت‌های دیگری مثل لوفتانزا چندین ویدئوی زنده‌ی ۳۶۰ درجه در مکان On-location ایجاد کرده‌اند. گوگل مپ شمارا به سافاری در آفریقای جنوبی می‌برد. در اینجا ۱۰ سفر تفریحی واقعیت مجازی را آماده‌ کرده‌ایم تا از پشت میزتان به آن‌ها بروید.

 

۱. ماچوپیچو Machu Picchu، پرو

شرکت ساز‌ و برگ ماجراجویی Mountain Travel Sobek با JauntVR همکاری کرده تا فیلم‌های سفری واقعیت مجازی تولید کند

 اولین سفر به ماچوپیچو است که شما می‌توانید در آن به سفر سالکاناتری Salkantay در اعماق مشهورترین مکان‌های تاریخی پرو از جمله خرابه‌های مشهورش بروید.

 

۲. هنگ کنگ، چین

را نرم‌افزار واقعیت مجازی Ascape شما را به تورهای ۳۶۰ درجه‌ ویدئویی وعکسی از مکان‌هایی مثل دیزنی‌لند هنگ‌کنگ می‌برد.

 

۳. جزیره‌ی همیلتون، استرالیا

جزیره‌ی همیلتون استرالیا با شراکت سامسونگ و Rapid VR، یک تصویر سه بعدی ۳۶۰ درجه‌ی تعاملی درست کرده که با آن مسافرین فقط با کمک تلفن همراهشان از زندگی روزمره جدا شده و جزیره‌ی همیلتون را تجربه می‌کنند.

شما می‌توانید با خلبان در اتاقک هدایت جت شرکت کانتاس در زمان فرود در فرودگاه همیلتون پرواز کنید، در اقامت‌گاه مجلل qualia با کلاس جهانی به تمدد اعصاب پرداخته، با لاک‌پشت‌ها در خطوط مرجانی پر از زندگی دریایی مناطق گرمسیری شنا کنید، در زمین گلف قهرمانی همیلتون به بازی بپردازید، از منظره‌ی نفس‌گیر قلب مرجانی مشهور از بالا و با استفاده از هلیکوپتر لذت برده و در یک قایق در طول سواحل شنی بهشت سفید قایقرانی کنید.

 

۴.پکن، چین

صفحه‌ی هواپیمایی لوفتانزا در یوتوب میزبان تعداد زیادی "ویدئوی ۳۶۰ درجه‌ی در مکان" از پکن، نیو‌یورک، هنگ‌کنگ، میامی، سانفرانسیسکو و توکیو دارد. کلیپ‌های ۴۶ ثانیه‌ای به شما امکان گشت‌وگذار اطراف بناهای مشهور در شهر را می‌دهد. برای مثال خیابان مشهور لومبارد در سانفرانسیسکو. خوشبختانه برای تماشای این ویدیوها نیازی به ابزار خاص واقعیت مجازی ندارید.

۵.بریتیش کلمبیا، کانادا

یکی از آژانس‌های سفری در بریتیش کلمبیا تجربه‌ی چند رسانه‌ای را به نام حیات وحش درون Wild Within آغاز کرده که به شما امکان جست‌وجو در طبیعت باورنکردنی منطقه را می‌دهد. تماشاگران می‌توانند در زیبایی مجمع‌الجزایر بروتون Broughton در اعماق جنگل‌ بارانی بزرگ خرس به ماجراجویی بپردازند.

۶.هاوایی

 با فن‌آوری وی‌-تی هاوایی VT Hawaii شما می‌توانید در مناظر کمیاب و سواحل مشهور به گشت‌ و گذار بپردازید

اگر نگاه کردن به یک عکس از آب‌های آبی و سواحل شنی هاوایی شما را به یک تجربه‌ی سفری کوچک نمی‌برد، پس ویدیوهای هوایی بی‌نظیر از اواهو Oahu، کائوی Kauai، جزیره‌ی بزرگ، مائوی Maui، مالوکای Molokai و لانای Lanai قطعا این کار را خواهند کرد.

۷. قطب جنوب

تعداد خیلی کمی از ما به طور حقیقی بر روی جنوبی‌ترین بخش کره‌ی زمین پای خواهیم گذاشت. این موضوع باعث شده اینجا واقعیت مجازی انتخاب خوبی باشد. کارکنان شرکت شاکلتون ۱۰۰ (Shakleton ۱۰۰) چالش را پذیرفته و یک ویدئوی تعاملی ۳۶۰ درجه از ساخته‌اند تا شما بتوانید در بخش‌هایی از این قاره کاوش کنید.

۸. پارک ملی کروگر Kruger ، آفریقای جنوبی

نقشه‌ی گوگل می‌تواند به شما مکان‌های زیادی را نشان دهد، از خیابان پایین خانه گرفته تا دورترین محل در دسترس جهان. یکی از جذابترین آن‌ها مکان جدید نمایش داده شده از پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی است. شما می‌توانید به سافاری رفته و حقیقتا حیواناتی را ملاقات کنید که اگر در دنیای واقعی آن‌جا بودید نیز می‌دیدید.

۹. موزه‌ی اسمیتسونیان Smithsonian، واشنگتون دی‌سی

حالا شما می‌توانید در موزه‌ی ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان قدم زده بدون اینکه مجبور به مواجه شدن با جمعیت باشید. در تالارها گشته تا نمایش‌ها را نظاره کنید و البته حتما به باغ پروانه‌ها هم سری بزنید. شما حتی می‌توانید نگاهی به نمایشگاه‌های گذشته بیاندازیدو کاری که از نزدیک ممکن نیست.

 

۱۰. آثار هنری مشهور

موسسه‌ی فرهنگ گوگل تصاویری به وسعت ۱۰۰۰ گیگا پیکسل از نقاشی‌های مشهور موزه‌های سرتاسر دنیا تهیه دیده‌است. از جمله آثاری از وینسنت ون‌گوک و کلوده مونت. شما می‌توانید بر روی تصاویر زوم کرده تا تمامی قلم‌های رنگ زده شده و حتی لایه‌های رنگ را با دقت بالا ببینید.



+ 16
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری