شنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ۲۲:۳۸

تاریخ دقیق روز اول ماه رمضان 1400

تاریخ دقیق روز اول ماه رمضان 1400
در ادامه به تاریخ شروع روز اول ماه رمضان ، روز عید فطر 1400 و اعمال این ماه می پردازیم. با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ روزه در چندین آیه از قرآن ذکر شده‌است. دستور روزه گرفتن در ماه رمضان و بسیاری از احکام مربوط به آن در سوره بقره آیات ۱۸۳–۱۸۵ و آیه ۱۸۷ آمده‌است.

به علاوه، آیات دیگری نیز هستند که روزه گرفتن را به عنوان کفّاره برخی گناهان (سوره نسا آیه ۹۲، سوره مائده آیات ۸۹ و ۹۵ و سوره مجادله آیه ۴) یا جایگزین بعضی از آداب مراسم حج (سوره بقره آیه ۱۹۶) بیان می‌کنند.

این آیات به همراه احادیث (به عنوان مثال بخاری یا حرّ عاملی) شاکله قواعد فقهی روزه را تشکیل می‌دهند. کلمات «صائمون» و «صائمات» (روزه‌داران مرد و روزه‌داران زن) در قرآن در سوره احزاب آیه ۳۵ به عنوان دو گروه از انسان‌ها که در زمره گروه‌های مورد بخشش و بخشایش خداوند هستند آمده‌اند.

در سوره مریم آیه ۲۶، مریم با خود عهد سکوتی بست که قرآن از آن به روزه یاد می‌کند. به گفته برگ در دانشنامه اسلام این آیه یادآور رسم رعایت سکوت در نزد مسیحیان به هنگام روزه است.

آیهٔ ۱۸۳ بقره که امر به روزه می‌کند ظاهراً در رمضان سال دوم پس از هجرت فرو فرستاده‌شده‌است. در پی نزول این آیات و وجوب روزه گرفتن، وجوب روزهٔ عاشورا از میان رفت

زمان دقیق شروع ماه رمضان 1400

زمان دقیق شروع ماه رمضان 1400
زمان دقیق شروع ماه رمضان 1400

 

تاریخ شروع ماه رمضان سال ۱۴۰۰ مصادف است با چهارشنبه، ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۰ روز اول ماه مبارک رمضان می باشد.

تاریخ عید سعید فطر ۱۴۰۰

تاریخ عید سعید فطر ۱۴۰۰
تاریخ عید سعید فطر ۱۴۰۰

 

پنج شنبه ۲۳ یا جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه، عید سعید فطر خواهد بود.

عید فطر یکى از عیدهای بزرگ در اسلام است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌طلبند، اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است.

علت تغییر تاریخ شروع ماه رمضان در هر سال

به علت قمری بودن این ماه، در ایران شروع ماه رمضان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این ماه در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

این اتفاق به این خاطر می‌افتد که تعداد روز‌های ماه قمری ۳۵۴ روز است و تعداد روز‌های شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه به ۳۶۶ روز نیز تغییر پیدا می‌کند.

کدام سال دو ماه رمضان داریم؟

سال ١۴٠٢ دو ماه رمضان خواهیم داشت یعنی مثل سال ٩۵ که در تقویم دو بار روز زن داشتیم، ماه رمضان در این سال یک بار در بهار و بار دیگر در زمستان همان سال رخ می‌دهد،

تاریخچه ماه رمضان در ایران

رمضان یک مناسبت مذهبی است که در نهمین ماه قمری، ماه رمضان، رخ می‌دهد. مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام نازل شده‌است. در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.

این ماه به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. شب قدر ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان سه شب از شب های ماه رمضان که از نظر مسلمانان مهم ترین شب سال می‌باشد، یکی از سوره‌های قرآن به نام سوره قدر به توصیف این شب پرداخته‌است ولی در قرآن به‌طور صریح به شماره شب آن در ماه رمضان اشاره نشده‌است.

در شب ۱۹ این ماه امیرالمومنین، علی (ع)، امام اول شیعیان به دست یکی از خوارج یعنی ابن ملجم مرادی زخمی شدند و بعد از سه شب در ۲۳ رمضان به شهادت رسیدند.

مطالب مرتبط:

اعمال ماه رمضان در سال 1400

مهم ترین پرهیز این ماه روزه داری، است. روزه داران از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند البته لزومی ندارد افراد بیمار روزه بگیرند. برخی اعمال روزه داری در قرآن طی آیه‌های ۱۸۳ الی ۱۸۸ سوره بقره اشاره شده‌است.

  • تلاوت قرآن

مراسم جزءخوانی قرآن ماه رمضان در حرم محمد هلال بن علی، آران و بیدگل، جلسات جزءخوانی قرآن رمضان در ایران، هر ساله در روزهای ماه رمضان در مساجد، اماکن زیارتی و جلسات خانگی برگزار می‌شود. مسلمانان معتقدند که در ماه رمضان سزاواراست، قرآن را بخوانند.

پیامک های حلول ماه رمضان 1400

سلام‌ای ربّنای غروب

سلام‌ای رزق و روزی ِ پاک

سلام‌ای جمع ِ افلاک و خاک

سلام‌ای لحظه‌های سحر

سلام‌ای ماه چشمان ِ‌تر

سلام‌ای بغض افطار‌ها

سلام‌ای برکت سفره‌ها

سلام‌ای ماه ِ خوب خدا

التماس دعا دوستان

ماه رمضان مبارک

پیامک های حلول ماه رمضان 1400
پیامک های حلول ماه رمضان 1400

 

رمضان ماهى است که

ابتدایش رحمت و

میانه ‏اش مغفرت و

پایانش

اجابت است.

ماه برکت بهار قرآن مبارک باد

پیامک های حلول ماه رمضان 1400
پیامک های حلول ماه رمضان 1400

 

به ماه خدا نزدیک میشویم...

وقت بخشیدن و صاف کردن دلهاست

پس اگر نگاهی، صدایی و زبــــانی

از من موجب ناراحتی شما عزیزان شده و بر دلتان تَرَکی انداخته،

به بزرگی میزبان این ماه مرا ببخشید.

شاید فرصتی برای جبران نباشد...

حــــلالم کـــنید...

ماه مبارک رمضان

بر شما دوستان مبارک باد


آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی