پنج شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۴۱
منا حقیقی طراح و دانش آموخته مکتب سورئال :

دوست دارم ترویج دهنده مکتب سورئال در عرصه طراحی و نقاشی باشم

منا حقیقی طراح و دانش آموخته مکتب سورئال :
منا حقیقی کسی است که هنری به نام طراحی و نقاشی در سبک سورئال را بسیار دوست دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دارد، هنر نویسندگی، شاعری، عکاسی و مهمتر از همه طراحی در مکتب سورئال باعث شده تا منا حقیقی در قامت یک دختر نخبه و موفق در مقابل قاب دوربین اصحاب رسانه و جمع خبرنگاران قرار گیرد.

گفت وگویی با وی ترتیب داده ایم که از نگاهتان می‌گذرد:

هنر نقاشی از کجا در شما نمود پیدا کرد؟

من ازهمان دوران بچگی اونم در سن بسیار پایین و می‌توانم به جرات بگویم در 2 و نیم سالگی هنر نقاشی در من نمود پیدا کرد. من در آن دوران کرمانشاه بودم و زمان جنگ بود و تا زمانی که به تهران آمدیم این هنر را ادامه دادم و امروزه دانش آموخته مکتب سورئال هستم.

بیشتر توضیح بفرمایید؟

نقاشی از قدیم تا به امروز جزء لاینفک‌های زندگی من بوده است البته که خانواده موافق این حوزه هنری نبودند و معتقد بودند به سراغ هنر و کسب و کاری بروم که آینده داشته باشد اما من به شخصه چون به شدت علاقه به این نوع هنر و طراحی داشتم تا به امروز دست از این علاقه برنداشتم. هنری به نام طراحی و نقاشی در سبک سورئال که بسیار دوست دارم.

خاطره ای از دوران نقاشی در زمان کودکی و مدرسه دارید؟

آنقدر علاقه مند و خلاق بودم در دوران بچگی حتی یادم است روی دیوار هم با گچ نقاشی می‌کشیدم (خنده). من نمره‌ درس نقاشی ام همیشه بیست بوده است و جالب است بدانید برای همکلاسی‌هایم هم نقاشی می‌کشیدم و خاطره خوبم این است که با کشیدن چهره ساده از ایت الله مطهری از طرف مدرسه برای منطقه  انتخاب شدم اما باز بدون هیچ وسیله ای یک زن روستایی را به تصویر کشاندم که باز از طرف مدرسه جایزه گرفتم.

در این راستا و خلاقیت آموزش هم دیده اید؟

من فقط چهار ماه به طور مجازی آموزش سیاه قلم در سال گذشته دیده ام و تمام این آثار به طور ذاتی و همراه با علاقه در من بوده است البته هر چقدر در عرصه هنر پیش می‌روم باز احساس می‌کنم این اقیانوس پر آرامش تمامی ندارد و باید بیشتر شناور باشم و تا آنجایی که در توانم بوده است به دیگران آموزش داده ام.

بیشتر از فعالیتت برایمان بگویید؟

ابتدا سیاه قلم کار کردم، یک زمانی کاریکاتور کار می‌کردم و به طور کل فعالیت تخصصی ام طراحی در مکتب سورئال است. این مکتب در مورد خیلی مسائل پوشیده صحبت می‌کند اما وقتی کشف می‌کنی به دریای عمیق هنر دست پیدا می‌کنی.

طراحی برای شما حکم چه چیزی را دارد؟

من آرامش زندگی ام را از طراحی می‌گیرم. نقاشی‌هایم با من صحبت می‌کنند و هر کدام یک روحیات خاص خودش را برای من دارد.

این نوع طراحی نیازمند هزینه و وقت زیادی است؟ و آیا آموزش هم دارید؟

با یک مداد و یک کاغذ به راحتی می‌شود وارد این عرصه هنری شد. من دوست دارم بیشتر یاد بگیرم و بیشتر تلاش کنم و از اهداف کوتاه مدتم این است که به عنوان یک بانوی ایرانی در ترویج این مکتب تاثیرگذار باشم. خیلی از افراد جامعه هستند که دارای استعداد هستند و خیلی دوست دارم بتوانم اگر در این حوزه علاقه مند هستند به این عزیزان کمک کنم.

رمز موفقیت منا حقیقی؟

رمز موفقیتم در یک جمله این است که از هر شکست و سختی پله ای برای پیشرفت ساختم و از هر کلام  نا لایق و ناشایستی که شنیدم پلی شد برای موفقیتم.

چه توصیه ای به دختران سرزمینت داری؟

کوچک تر از آنم که در مقام توصیه بخواهد سخنی ادا کنم اما به عنوان یک فرد کوچک در جامعه هنر معتقدم هر فردی یک استعداد وجودی دارد و توصیه من این است که هنر و استعداد خودشان را کشف کنند و به درستی پرورش دهند.

بهترین تصویری که کشیدید؟

بهترین تصویری که کشیدم رقص سماء بوده است.

نگاه به پیرامون اطرافت چیست؟ آیا نگاه شما هنرمندان خاص و متفاوت است؟

واقعا به اعتقاد من متفاوت است. کسی که هنر را متوجه شود حتی خط روی دیوار هم برایش مفهوم دارد و من چون هنر عکاسی هم انجام می‌دهم از عکس گرفتن‌هایم نگاه‌های خاص و متفاوت دارم.

در حال حاضر دغدغه خاصی دارید؟

بیشتر دوست دارم رنگ روغن یاد بگیرم و در حال حاضر روی این هنر قرار است تمرکز داشته باشم.

در پایان چه صحبتی دارید؟

جا دارد از مادرم که حمایت گر اصلی من در درس و علم بوده است و پدرم که حامی مالی ام بوده تشکر ویژه داشته باشم. همچنین خواهر خوبم که برایش آرزوی موفقیت دارم که به عنوان یک خواهر کنارم بوده است و دختر خاله‌ها و خاله‌های عزیزم و همه کسانی که تشویق گر من در این راه بودند.