پنج شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۱۵

چرا کودکان دچار سردرد می شوند؟+داروی درمان

چرا کودکان دچار سردرد می شوند؟+داروی درمان
شاید والدین فکر کنند کودکان دچار سردرد نمی شوند و به محض شنیدن این مشکل از طرف کودک نگران می شوند و به دنبال راهکارهایی برای درمان آن هستند.

تیتربرتر؛ سردرد همیشه بر اثر کاری که ما انجام می دهیم اتفاق می افتد ممکن است با یک نخوابیدن یا کار سنگین یا همر عملی که از حالت عادی خارج شده و به بدن فشار بیاید واکنش بدن نیز یا با سردرد است یا عکل العمل های دیگر ، کودکان نیز بدنشان همانند ما دچار سردرد می شود و به جای ترس والدین باید علت آن را بیابند تا بتوانند درمان کنند.

بعضی کودکان بر اثر بازی های دیجیتالی و کامپیوتری دچار سردرد می شوند ، بعضی هم بر اثر دلایل دیگر.کودکان همان نوع سردردهایی را که بزرگسالان بروز می دهند تجربه می کنند، اما علائم آنها ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، درد میگرن در بزرگسالان اغلب حداقل چهار ساعت طول می کشد اما در کودکان، مدت زمان این درد ممکن است کوتاه تر باشد.

تفاوت در علائم تشخیص نوع سردرد، به ویژه در کودکان کوچکتر که نمی توانند علائم خود را توصیف کنند دشوار است.

مهمترین علائم سردرد در کودکان

مهمترین علائم سردرد در کودکان
مهمترین علائم سردرد در کودکان

 

میگرن

میگرن می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • استفراغ
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • حساسیت شدید به نور و صدا
  • دردی که با فشار بدتر می شود.
  • حتی نوزادان می توانند میگرن داشته باشند.

سردرد از نوع تنشی

سردردهایی از نوع تنش می توانند باعث بروز علائم زیر شوند:

  • فشار محکم در عضلات سر یا گردن
  • دردی که با فعالیت بدنی بدتر نمی شود.
  • درد خفیف تا متوسط، بدون فشار در هر دو طرف سر
  • سردرد که با حالت تهوع یا استفراغ همراه نیست، همانطور که اغلب در مورد میگرن وجود دارد.

کودکان کوچکتر ممکن است از بازی معمولی دست بکشند و بخواهند بیشتر بخوابند. سردردهای نوع تنشی می توانند از 30 دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشند.

سردرد خوشه ای

  • سردردهای خوشه ای در کودکان زیر 10 سال بسیار نادر است. آنها معمولا:
  • با ریزش اشک، احتقان، آبریزش بینی یا بی قراری یا تحریک همراه است.
  • دردهای شدید و ضربان دهنده را در یک طرف سر درگیر می کند که کمتر از سه ساعت طول بکشد.

سردرد روزانه مزمن در کودکان

پزشکان از عبارت سردرد مزمن روزانه (CDH) برای میگرن و سردرد هایی استفاده می کنند که بیش از 15 روز در ماه رخ می دهد. CDH ممکن است در اثر عفونت، صدمات جزئی به سر یا مصرف داروهای ضد درد حتی داروهای بدون نسخه ایجاد شود.

مطالب مرتبط:

معاینه بدنی. پزشک معاینه جسمی از جمله اندازه گیری قد، وزن، دور سر، فشار خون و نبض کودک و معاینه چشم، گردن، سر، شانه ها و ستون فقرات فرزند را انجام می دهد،

امتحان عصب شناسی. پزشک هرگونه مشکل در حرکات، هماهنگی ها و حرکات کودک را بررسی می کند.

اگر کودک از نظر ظاهر سالم باشد و سردرد تنها علامت آن است، معمولاً نیاز به آزمایش بیشتر ندارد. در برخی موارد، اسکن تصویربرداری و ارزیابی های دیگر می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی. MRI به پزشکان در تشخیص تومورها، سکته های مغزی، آنوریسم ها، بیماری های عصبی و سایر ناهنجاری های مغزی کمک می کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT). به پزشکان کمک می کند تا تومورها، عفونت ها و سایر مشکلات پزشکی که می توانند باعث سردرد شوند را تشخیص دهند.

شیر نخاعی (سوراخ کمر). اگر پزشک مشکوک است به یک بیماری زمینه ای مانند مننژیت باکتریایی یا ویروسی شود، ممکن است شیر نخاعی (سوراخ کمر) را توصیه کند. در این روش، یک سوزن نازک بین دو مهره در قسمت تحتانی کمر وارد می شود تا یک نمونه از مایع مغزی نخاعی برای آنالیز آزمایشگاهی نمونه گیری شود.

داروی درمان سردرد در کودکان

داروی درمان سردرد در کودکان
داروی درمان سردرد در کودکان

 

معمولاً می توانید سردرد فرزند خود را در خانه با استراحت، کاهش سر و صدا، مایعات زیاد، وعده های غذایی متعادل و تسکین دهنده درد بدون نسخه (OTC) تسکین دهید. اگر فرزند شما بزرگتر است و سردردهای مکرر دارد، یادگیری راهکارهای مدیریت استرس از طریق اشکال مختلف درمانی نیز می تواند موثر باشد.

معرفی داروهای درمان سردرد

مسکن. به طور معمول استامینوفن می توانند سردرد را برای کودک شما تسکین دهند. در هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگتر از 3 سال مورد تأیید است، اما کودکان و نوجوانانی که از بیماری آبله مرغان یا علائم شبه آنفولانزا بهبود می یابند هرگز نباید آسپرین مصرف کنند. آسپرین در چنین کودکانی با سندرم ریه، یک بیماری نادر اما کشنده مرتبط است. در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای تجویزی تریپتان ها، داروهای تجویزی استفاده شده برای درمان میگرن، مؤثر هستند و می توان با خیال راحت در کودکان بزرگتر از 6 سال استفاده کرد. اگر کودک شما دچار حالت تهوع و استفراغ با میگرن شود، پزشک ممکن است داروی ضد تهوع را تجویز کند. با این حال، استراتژی دارو با کودک متفاوت است.

احتیاط: استفاده بیش از حد از داروها خود عامل مهمی در سردردها است. با گذشت زمان، مسکن ها و سایر داروها ممکن است اثربخشی خود را از دست دهند. علاوه بر این، تمام داروها دارای عوارض جانبی هستند.

روش های درمانی سردرد کودکان

اگرچه به نظر نمی رسد استرس باعث سردرد شود اما می تواند به عنوان محرک سردرد عمل کند یا سردرد را بدتر کند. افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان نیز می توانند نقش موثری در سردرد کودکان داشته باشند. برای این شرایط، پزشک ممکن است یک یا چند روش درمانی را توصیه کند:

درمان شناختی رفتاری. این روش درمانی می تواند به کودک در مدیریت استرس کمک کند تا دفعات و شدت سردرد را کاهش دهد.
آموزش آرامش. تکنیک های آرامش شامل تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و شل شدن عضلات پیشرونده عضلانی است که در هر زمان عضله را تنش می دهد. سپس تنش را کاملاً رها می کنید تا زمانی که عضلات بدن آرام شود. کودک بزرگتر می تواند تکنیک های آرامش را در کلاس ها یا در خانه با استفاده از کتاب یا فیلم یاد بگیرد.

آموزش بیوفیدبک: بیوفیدبک به فرزند شما می آموزد که پاسخ های خاصی از بدن را کنترل کند که به کاهش درد کمک می کند. در طی یک جلسه بیو فیدبک، کودک به دستگاه هایی متصل می شود که عملکرد بدن را نظیر تنش عضلانی، ضربان قلب و فشار خون، نظارت و بازخورد می دهد. فرزند شما سپس می آموزد که چگونه تنش عضلانی را کاهش داده و ضربان قلب و تنفس خود را کنترل کند. هدف از بیو فیدبک، کمک به بیمار برای مقابله بهتر با درد است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: آیدا رضایی