چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ۱۶:۳۵

آشنایی با عمر شاهوزهی سرکرده گروه جیش العدل

آشنایی با عمر شاهوزهی سرکرده گروه جیش العدل
عمر شاهوزهی سرکرده گروه جیش العدل دستگیر شد.

به گزارش تیتربرتر؛ عمر شاهوزهی سرکرده گروهک تروریستی جیش العدل و طراح حمله انتحاری به اتوبوس حامل رزمندگان سپاه اصفهان به هلاکت رسید.

بیوگرافی عمر شاهوزهی

بیوگرافی عمر شاهوزهی
بیوگرافی عمر شاهوزهی

 

عمر شاهوزهی سرکرده گروه جیش العدل بود که امروز رسانه‌های پاکستان با انتشار تصاویری اعلام کردند: عمر شاهوزهی (ملقب ملا عمر بلوچی) رهبر جیش العدل همراه دو پسرش در شهر تربت پاکستان در کمین نیرو‌های ضد تروریست گرفتار شده و همگی به هلاکت رسیدند.

جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی

منابع خبری پاکستان ساعاتی پیش به نقل از پلیس و نیرو‌های سپاه مرزی مستقر در ایالت بلوچستان واقع در جنوب این کشور گفتند: ۳ تروریست در جریان عملیات نیرو‌های امنیتی در منطقه تربت به هلاکت رسیدند.

گفته می‌شود نام یکی از این تروریست‌ها ملا عمر است که به همراه دو فرزندش در عملیات نیرو‌های پاکستانی کشته شدند.

برخی از رسانه‌های پاکستانی تروریست‌های کشته شده را وابسته به گروه تروریستی جیش العدل و یا گروهی موسوم به لشکر خراسان عنوان کردند.

کشته شدن عمر شاهوزهی
کشته شدن عمر شاهوزهی

 

گروهک تروریستی جیش العدل عامل شهادت ۲۱ مرزبان ایرانی در سراوان، ربودن ۵ مرزبان ایرانی و حمله به اتوبوس حامل رزمندگان سپاه اصفهان در سال ۹۷ و شهادت ۲۷ نیروی سپاه و زخمی کردن ۱۳ نفر دیگر بوده است.

حدود ۲۰ ماه پیش جیش‌الظلم ناجوانمردانه اتوبوس کارکنان سپاه را هدف قرار داد و ۲۷ پاسدار شهید شدند.

معرفی گروه تروریستی جیش العدل به سرکردگی عمر شاهوزهی

جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی
جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی

 

جیش‌العدل (به فارسی: ارتش برابری) یک گروه شبه‌نظامی اهل تسنن در استان سیستان و بلوچستان ایران است. این گروه توسط ایران، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و نیوزلند به عنوان یک گروهک تروریستی شناخته می‌شود.

جیش‌العدل با نظام جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد به ادعای برخی منابع ایرانی این گروه بعد از نابودی جندالله، با سازمان‌دهی تشکیلاتی‌تر برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودی کرد. رهبری این گروه را صلاح‌الدین فاروقی به عهده دارد.

جیش العدل از جمله حامیان معارضین در جنگ داخلی سوریه است و یکی از دلایل اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از معارضین دولت سوریه اعلام کرده‌است. این گروه خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان ایران و مخالف «مداخله» جمهوری اسلامی در حمایت از حکومت سوریه معرفی می‌کند.

تشکیلات گروه تروریستی جیش العدل

جیش العدل سه شاخه نظامی شناخته شده دارد: گروه نظامی «عبدالملک ملازاده»، گروه نظامی «شیخ ضیایی» و گروه نظامی «مولوی نعمت‌الله توحیدی».»

شاخه اطلاعاتی «زبیر اسمایل زهی» هم در کنار این سه گروه فعال است. زبیر اسمایل زهی، فرمانده گروه «نعمت‌الله توحیدی» بود، که در جریان یک عملیات نظامی کشته شد.

فعالیت‌ها و اقدامات گروه تروریستی جیش العدل

جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی
جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی

 

  • کشتار مرزبانان ایرانی در سراوان

اعضای این گروه در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حملهٔ غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان نمودند که در پی این کمین ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران کشته شدند و ۷ تن دیگر نیز مجروح گشتند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند. در بیانیه منتشر شده در وبلاگ رسمی این گروه، علت این اقدام «دفاع از جوانان بلوچ» و همچنین مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه عنوان شده‌است. از میان ۱۴ پلیس مرزبان ایرانی، ۱۲ نفر سرباز وظیفه و ۲ نفر از پرسنل کادر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بودند.

مطالب مرتبط:

  • اعدام‌های تلافی‌جویانه ایران

پس از این واقعه قوه قضائیه ایران در پی اقدامی بی‌سابقه ۱۶ تن از اعضای این گروه را اعدام کرد که برخی علت ترور دادستان زابل را انتقام مرگ این ۱۶ تن می‌دانند. حسین ذوالفقاری، رئیس پلیس مرزبانی ناجا در توضیح این اقدام عنوان کرد: «قرار نبود این محکومان به‌طور مشخص در آن روز اعدام شوند؛ حکم آن‌ها از قبل صادر و به تأیید رسیده بود ولی دستگاه قضایی اجرای حکم را متوقف ساخته بود تا شاید بشود آن‌ها را مورد رأفت اسلامی قرار داد. با وقوع حادثه تروریستی سراوان، مسئولان نتیجتاً از رأفت صرف‌نظر کردند.»

  • ربودن مرزبانان ایرانی در جکیگور

جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی
جزئیات به هلاک رسیدن عمر شاهوزهی

 

جیش العدل در بهمن ۱۳۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربوده و مدتی بعد عکسی از آن‌ها را نیز منتشر ساخت. بعدها گزارش قتل یکی از مرزبانان و تهدیدهای جیش العدل مبنی بر قتل چهار مرزبان دیگر منتشر شد. جیش العدل در مقابل آزادی ربوده شدگان، خواستار آزادی پنجاه عضو زندانی این گروه، دویست نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و پنجاه نفر از زنان سنی، شده بود که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران بوده‌اند.

۱۹ بهمن ۱۳۹۲ گروه جیش‌العدل ویدئویی را در توئیتر بارگذاری کرد که در آن تصاویری از ۵ نفر مرزبانان ایرانی حاضر در مرز ایران و پاکستان را به نمایش گذاشت که توسط افراد این گروه ربوده شده و به پاکستان برده شده بودند. اسماعیل احمدی مقدم با تأیید این ربایش، موقعیت انجام آن را در منطقه جکیگور معرفی کرد و از پلیس مرزبانی پاکستان به دلیل عدم نظارت بر مرزهای مشترکش با ایران گلایه کرد.

عابد فتاحی، رئیس فراکسیون اهل سنت وقت مجلس شورای اسلامی، به این اقدام جیش‌العدل واکنش نشان داده و اظهار کرد: «جیش‌العدل نه تنها اهل سنت بلکه مسلمان هم نیستند. ما نمایندگان اهل سنت از نیروهای مسلح می‌خواهیم گروهک تروریستی جیش‌العدل را حتی در خاک کشور همسایه پاکستان سرکوب و از بین ببرد. این گونه گروه‌ها که با اقدامات خود به دنبال تفرقه میان شیعه و سنی هستند، مسلمان نیستند.»

در ابتدای اسفند همان سال، مقامات امنیتی ایران و پاکستان توافق‌نامه‌ای را برای اقدامات امنیتی مشترک در طول نوار مرزی به امضا رساندند و پاکستان خود را موظف به تلاش برای بازگرداندن سربازان ربوده‌شده ایرانی دانست.

جیش العدل طی اعلامیه‌ای در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۳، با پا در میانی علمای اهل سنت اقدام به آزادی مرزبانان گروگان خواهد کرد و هدف از این آزادسازی را نشان دادن حسن نیت خود و احترام به علمای اهل تسنن اعلام کرده و خواستار آزادی زندانیان اهل سنت در ایران شد.

  • کشتن یکی از مرزبانان ربوده شده

در تاریخ ۴ فروردین ماه ۹۳ خبر کشته شدن یکی از مرزبانان ربوده شده به نام جمشید دانایی‌فر تأیید شد. جمشید دانایی فر متولد ۱۳۶۶ و یکی از مرزبانانی بود که از ۳ سال پیش در مرزبانی مشغول به خدمت شده بود.

جیش العدل ظاهراً اقدام به این عمل را در پاسخ به اعدام علی نارویی (برادر یکی از اعضای این گروه) انجام داده‌است. بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد این اقدام جیش‌العدل را محکوم کرد. بان کی مون همچنین ابراز امیدواری کرد تلاش‌های مداوم دولت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی دیگر مرزبانان ربوده شده، هرچه سریعتر به نتایج موفقیت‌آمیز برسد.

  • حمله انتحاری به اتوبوس سپاه پاسداران

در ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ جیش‌العدل با استفاده از یک خودروی مملو از مواد منفجره، یک حمله انتحاری علیه اتوبوس حامل نیروهای قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش _ زاهدان انجام داد. بر طبق آمار سپاه پاسداران، تعداد کشته‌های این حمله ۲۷ نفر و زخمی‌های آن ۱۳ نفر هستند. قرارگاه قدس مدتی بعد از رخ دادن این حادثه، اطلاعیه‌ای در خصوص آن صادر کرد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: