جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ۱۸:۲۷

آشنایی با فیلم خائن کشی+اسامی بازیگران

آشنایی با فیلم خائن کشی+اسامی بازیگران
بازیگران فیلم سینمایی «خائن کشی» انتخاب شدند.

به گزارش تیتربرتر؛ سال گذشته «خائن‌کشی» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی، «لانگ شات‌های شرقی» به نویسندگی زاهد ملکی و بهروز فروغی راد، کارگردانی زاهد ملکی و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی میرآبادی و انیمیشن «تهمتن» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سیدمصطفی حسینی مجوز ساخت گرفته است.

معرفی فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی

معرفی فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی
معرفی فیلم خائن کشی مسعود کیمیایی

 

آخرین ساخته مسعود کیمیایی «خون شد» در سال ۹۸ بود که خیلی به مذاق منتقدان و تماشاگران خوش نیامد. او حالا قرار است «خائن کشی» را با تهیه کنندگی «علی اوجی» بسازد. مطابق معمول فیلمنامه کار را خود او نوشته و همچون کار‌های سابق سابق قرار است که فیلم در مورد خیانت به رفیق، عشق، سیاست و رفاقت باشد.  

«خائن کشی» یک اتوبیوگرافی از زندگی "مهدی بلیغ" مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی است که در عجیب‌ترین اقدام در دهه سی ساختمان کاخ دادگستری را به فروش رساند.  

خائن کشی ابتدا قرار بود در سال ۹۳ ساخته شود، اما دو سال بعد مسعود کیمیایی قاتل اهلی را ساخت و دیگر خبری از ساخت آن نبود. 

 او همان سال گفته بود که فیلمنامه خائن کشی را سال‌ها پیش نوشته و قرار بر این بوده که ساخته شود، ولی به دلیل پیدا نکردن سرمایه گذار، قید ساخت آن را زده است. در سال ۹۳ حتی گفته می‌شد که پولاد کیمیایی، شهاب حسینی، حامد بهداد و فریبرز عرب نیا گزینه‌های ایفای نقش اصلی فیلم خائن کشی هستند.

 اما با این حال، پروانه ساخت این فیلم از سوی شورای صدور پروانه به تازگی صادر شده و انگار قرار است رویای دیرین کیمیایی برای ساخت خائن کشی به واقعیت بدل شود.

خلاصه داستان خائن کشی

خلاصه داستان خائن کشی
خلاصه داستان خائن کشی

 

داستان این فیلم درباره چند رفیق است که در فضایی گانگستری می‌خواهند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیز‌های زیادی مواجه می‌شوند. قهرمان این فیلم کیمیایی هم مانند کار‌های سابقش آدمی عبوس، جسور و با صفاتی مناسب با دنیای آرمانی کارگردان است. این قهرمان قرار است با پوشش گانگستری (کلاه شاپو و پالتو) در این فیلم ظاهر شود و در خیابان‌های تهران به دنبال پیدا کردن نشانی برای حل یک موضوع جنایی باشد.

مطالب مرتبط:

اسامی بازیگران خائن کشی

اسامی بازیگران خائن کشی
اسامی بازیگران خائن کشی

 

سارا بهرامی به عنوان نخستین بازیگر زن فیلم سینمایی «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی معرفی شد.

سارا بهرامی نخستین بازیگر زنی است که در کنار امیر آقایی حضورش در «خائن کشی» قطعی شده تا برای اولین بار جلوی دوربین کیمیایی برود.

مسعود کیمیایی در سی‌امین ساخته خود، داستان مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می‌کشد.

این فیلم چند بازیگر دیگر هم دارد که طی روزهای آینده معرفی می‌شوند تا نخستین نمایش «خائن کشی» در جشنواره فیلم فجر امسال صورت بگیرد.

آخرین فیلم ساخته شده مسعود کیمیایی

اسامی بازیگران خائن کشی
اسامی بازیگران خائن کشی

 

فیلم خون شد آخرین ساخته کیمیایی در سال ۱۳۹۸ بود که نمایش آن در جشنواره سروصدای فراوانی به پا کرد. فیلم به مذاق مردم و منتقدان خوش نیامد و تنها معدود هواداران سینه‌چاک او را راضی کرد.  

بیشتر منتقدان به این نکته اشاره داشتند که مسعود کیمیایی قصد بازگشت به سال‌های "قیصر" و "گوزن ها" را دارد و این میل به کهنه گرایی در فیلم‌های جدید او به شدت مشهود است و فیلمنامه هایش بزرگ‌ترین لطمه را از همین الگو‌های کهنه و قهرمان‌های تاریخ مصرف گذشته می‌خورند.

این دسته از منتقدان پس از نمایش آخرین فیلم کیمیایی می‌گفتند که قهرمان‌های فیلم‌های جدید کیمیایی می‌خواهند قیصر‌هایی باشند، در عصر حاضر و حاصل این شده که آن‌ها نه دیگر خصوصیات قیصر‌ها را دارند و نه در زمانه‌ی فعلی از سوی مخاطبان قابل پذیرش اند.  

اما در طرف مقابل برخی از منتقدان هم عقیده داشتند که  تنها روش مواجهه با آثار جدید کیمیایی می‌تواند این باشد که فیلم‌های او را با دنیای فیلم‌های خودش مقایسه کنیم و به دنبال دریافت الگو‌ها و عناصر آثار روز اجتماعی در فیلم هایش نگردیم.

اسامی بازیگران خائن کشی
اسامی بازیگران خائن کشی

 

آن‌ها می‌گفتند که در فیلمنامه‌های کیمیایی نمی‌توان به دنبال منطق روایی و انگیزه‌ی شخصیت‌ها گشت، بلکه باید پذیرفت قهرمان‌های او به دنبال خون خواهی، جوانمردی و انتقام گیری اند و مهم نیست این اقدامات تا چه حد برخاسته از منطق و واقعیت‌های منطقی باشند.

حالا باید دید با وجود انتقاداتی که در فیلم‌های اخیر به مسعود کیمیایی مطرح شده، او در فیلم جدیدش رویکردی تازه را در پیش خواهد گرفت یا اینکه کیمیایی قرار است دوباره در تیررس حمله‌های منتقدان قرار گیرد.

بررسی داستان فیلم خائن کشی

داستان این فیلم درباره چند رفیق است که در فضایی گانگستری می‌خواهند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیز‌های زیادی مواجه می‌شوند.

قهرمان این فیلم کیمیایی هم مانند کار‌های سابقش آدمی عبوس، جسور و با صفاتی مناسب با دنیای آرمانی کارگردان است. این قهرمان قرار است با پوشش گانگستری (کلاه شاپو و پالتو) در این فیلم ظاهر شود و در خیابان‌های تهران به دنبال پیدا کردن نشانی برای حل یک موضوع جنایی باشد.

در این فیلم ته مایه‌ای از خیانت به رفیق، عشق و سیاست وجود خواهد داشت. شنیده می‌شود که تقریبا دو سوم فیلم در خیابان می‌گذرد و کیمیایی که نشان داده از دکور خوشش نمی‌آید، این روز‌ها به فکر پیدا کردن فضا‌های واقعی برای لوکیشن‌های اصلی این فیلم است.

مهدی بلیغ که عمده شهرتش به خاطر نبوغ در کلاهبرداری است. گرچه او پس از انقلاب به جرم حمل مواد مخدر، قتل و سرقت به اعدام محکوم و سحرگاه بیستم فروردین ۱۳۶۰ به دار آویخته شد. اما مشهور‌ترین جرم و کلاهبرداری او اجرای فروش ساختمان کاخ دادگستری در دهه سی بود.  

حکایت این کلاهبرداری تا آن حد خواندنی است که در طول زمان روایات مختلفی از آن در نشریات چاپ شد؛ روایاتی که نحوه فروش کاخ در همه یکسان است و تنها هویت خریداران تغییر می‌کند.

اما واقعیت ماجرای فروش کاخ دادگستری توسط سیدمهدی بلیغ که با این کار لقب «آرسن لوپن ایرانی» را از سوی حادثه‌نویسان به خود اختصاص داد، بر اساس آن چه در نشریات سال ۱۳۳۳شمسی منتشر شد، این گونه است: بلیغ هنگامی که کشور گرفتار حواشی کودتای ۲۸مرداد بود، تصمیم گرفت تا با کاری جسورانه ره صدساله را یک شبه برود. او برای رسیدن به این منظور فروش کاخ دادگستری را در دستور کار قرار داد.

اسامی بازیگران خائن کشی
اسامی بازیگران خائن کشی

 

بلیغ برای اجرای نقشه خود ابتدا دفتری در خیابان گیشا اجاره کرد و سپس مدتی را به گشت و گذار در برابر مراکز رفت و آمد خارجی‌ها بخصوص آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و البته عرب‌ها اختصاص داد. انتخاب این کشور‌ها هم بدان دلیل بود که بلیغ با وجود نداشتن سواد رسمی به دو زبان انگلیسی و عربی تسلط کامل داشت. او پس از چندی طعمه خود را که دو توریست آمریکایی بودند در حوالی سفارت انگلیس شناسایی کرد.

بلیغ متوجه شده بود که این دو نفر قصد خرید هتلی را در ایران دارند. پس خود را یک میلیاردر ایرانی در حال فروش اموال برای خروج دائم از کشور معرفی و آن‌ها را به دفتر خود در گیشا دعوت کرد. این دعوت و برخورد گرم با دو آمریکایی خریدار هتل، عاملی شد تا آن‌ها پیشنهاد خرید یک ساختمان بزرگ و مجلل را به قیمت بسیار مناسب از سوی وی رد نکنند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: