چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ۰۰:۳۵

دستور پخت سه غذای کرمانی خوشمزه

دستور پخت سه غذای کرمانی خوشمزه
در ادامه به دستور پخت سه غذای کرمانی خوشمزه آشنا خواهیم شد.

تیتربرتر: اگر دنبال غذاهای اصیل و خوش طعم هستید حتما به شهر باستانی کرمان سفر کنید زیرا این شهر با پیشینه فرهنگی-ایرانی قوی، دارای طیف وسیعی از غذاهای سنتی با طعم و رنگ و بوی متفاوت است.

دستور پخت کله جوش کرمانی

دستور پخت کله جوش کرمانی
دستور پخت کله جوش کرمانی

کله جوش یک غذای سنتی است . از نظر ارزش غذایی دارای کلسیم بالایی است و دارای قدمت زیادی است .

چه بهتر که حداقل در هفته یک بار استفاده شود . روش پخت آسانی دارد و هرکسی می تواند آن را بپزد . از لحاظ طعم و مزه، خوشمزه و بعد از میل کردن احساس سیری خوبی به آدم دست می‌دهد. قدیمی‌ها خیلی از این غذا استفاده می‌کردند . امروزه مصرف آن در سر سفره‌های ما ایرانی‌ها کمتر شده است.

از نظر طب سنتی سعی کنید که کشک را زیاد روی حرارت قرار ندهید و به اصطلاح کشک جوشیده نشود . اما امروزه پزشکان تاکید دارند حتما کشک حداقل 20 دقیقه در روی حرارت بجوشد.

کشک به‌ تنهایی سرشار از کلسیم است و زمانی که در کنار گردو قرار بگیرد از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی خواهد شد و برای شام مناسب است.

اصولاً در کله جوش کشک و گردو ، پیاز داغ و انواع سبزیجات استفاده می شود اما ، ما در اینجا نوع دیگری را به شما آموزش خواهیم داد . به این صورت که در این دستور گوجه فرنگی میکس شده را اضافه می‌کنیم.

این نوع کله جوش که مخصوص کرمانی‌های عزیز کشورمان است، بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد بود . بهتر است شما هم این دستور را امتحان کنید و خواهید دید کله جوشی خوشمزه و بی‌نظیر را خواهید داشت.

مواد لازم تهیه کله جوش کرمانی

  • کشک : نیم کیلو
  • گردو :  5 الی 6 عدد
  • گوجه فرنگی : دو عدد
  • آب : دو لیوان
  • نعنا خشک : یک قاشق غذا خوری
  • پیاز : یک عدد بزرگ
  • نمک و زردچوبه : به مقدار لازم
  • فلفل سیاه : در صورت دلخواه

طرز تهیه کله جوش کرمانی

ابتدا کشک باز را تهیه کنید و اجازه بدهید حدود 20 دقیقه روی حرارت بجوشد. بعد گوجه فرنگی را شسته داخل میکسر له کنید و پوره آن را کنار بگذارید.گردوها را داخل ظرفی بگذارید و با گوشت کوب بکوبید تا خرد شوند. در اینجا هدف ما له شدن گردوها نیست بلکه هدفمان این است خرد شوند.بعد داخل کشک دو لیوان آب بریزید تا کمی رقیق و از آن حالت سفتی در آید.

قابلمه ای را روی گاز قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. بعد از داغ شدن پیاز را سرخ کنید و در آن گوجه های میکس شده را ریخته و زیر شعله را کم کنید تا آب گوجه ها به کار رود و در همین حین گوجه ها تفت بخورند.زمانی که احساس کردید آب گوجه ها کم شده همزمان گردوی خورد شده و نعنای خشک و زردچوبه و نمکتان را اضافه کنید و خوب هم بزنید .کشکی را که آماده کرده بودید ، به آرامی داخل گوجه ها بریزید.

در اینجا نکته ای وجود دارد که حتما باید رعایت شود و آن این است که به هیچ عنوان زمانی که کشک اضافه شد نباید حرارت گاز زیاد باشد در این صورت اگر حرارت زیاد باشد کشک جوش می‌خورد و به اصطلاح کشک میبرد و حالت بریده بریده به خود خواهد گرفت. پس باید به آرامی بپزد.

البته بعضی ها به جای نعنا خشکی که ما بکار بردیم از شنبلیله و ترخون و مرزه خشک شده استفاده می کنند. از عطر و بوی خاصی برخوردار است.

زمانی که کله جوش به آرامی پخت آن را در ظرفی ریخته و با نان سنگگ یا بربری با ترشی میل کنید. البته سبزی خوردن را در کنار این غذا فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

دستور پخت زیره پلو کرمانی

دستور پخت زیره پلو کرمانی
دستور پخت زیره پلو کرمانی

زیره یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کرمان و معروف‌ترین سوغات این شهر است. مردم کرمان با این ادویه معطر، که در زبان محلی کمون خوانده می‌شود، غذایی خوشمزه به نام زیره‌پلو طبخ می‌کنند که به اندازه زیره‌های کرمان، محبوب و شناخته‌شده است.

زیره‌پلو هم در شکل سنتی خود یک غذای کاملا ساده است که به صورت گیاهی و بدون گوشت پخته می‌شود، اما گاهی در تهیه آن از گوشت مرغ یا گوسفند هم استفاده می‌شود. برای طبخ زیره‌پلو کرمانی برنج آبکشی‌شده به همراه زیره سیاه و گوشت دم کشیده می‌شود.

مواد لازم تهیه زیره پلو( برای 2 نفر )

  • برنج : 2 لیوان
  • زیره سیاه : 3 قاشق غذا خوری
  • کره،روغن و نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه زیره پلو کرمانی

برای تهیه زیره پلو ابتدا زیره را برای مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید و سپس آن را آبکش کنید.برنج را نیز به همراه چند لیوان آب و کمینمک در قابلمه ای بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا جوشیده و نرم شود.هنگامی که برنج ها کاملا مغز پخت شدند آن ها را با آب سرد آب کش کنید.برنج های آبکش شده را به همراه زیره ها و مقداری نمک مخلوط کنید.

ته قابلمه ای که میخواهید در آن زیره پلو درست کنید را مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی را برای ته دیگ ته قابلمه قرار دهید.سپس برنج را که با زیره به خوبی مخلوط شده است را در داخل قابلمه بریزید.حرارت آن را زیاد کنید تا کمی بخار کند و پس از آن نصف لیوان آب و چند قاشق روغن بر روی برنج بریزید.سپس در قابلمه را بسته و حرارت آن را کم کنید تا برنج دم بکشد.پس از دم کشیدن برنج مقدار کره ذوب شده بر روی آن بریزید تا خوش طعم شود و آن را با گوشت یا مرغ سرو کنید.

دستور پخت چغوک بریز کرمانی

دستور پخت چغوک بریز کرمانی
دستور پخت چغوک بریز کرمانی

چغوک بریز و یا چغوک بریزو را به عنوان فست‌فود کرمانی می‌شناسند. در دستور پخت غذا به روش سنتی از ترکیبات کمی استفاده می‌شود، سیب‌زمینی و پیاز ترکیب اصلی این غذا در شکل سنتی آن هستند. اما گاهی در طبخ آن از گوشت نیز استفاده می‌شود، که در این صورت نمی‌توان آن را به عنوان غذایی آنچنان سریع در نظر گرفت.

کرمانی‌ها برای طبخ چغوک بریزو، گوشت چرخ‌کرده را به همراه پیاز و ادویه سرخ می‌کنند و سپس به آن گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی اضافه می‌کنند. همچنین گاهی از جگر مرغ یا گوسفند نیز به جای گوشت چرخ‌کرده در تهیه چغوک بریزو استفاده می‌شود. این غذا پس از آماده شدن همراه با برنج یا نان سرو می‌شود.

مواد لازم تهیه چغوک بریز کرمانی

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی: ۵۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: ۴ عدد
  • رب گوجه فرنگی:۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل و زرد چوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه چغوک بریز کرمانی

پیاز‌ها را کاملا ریز کرده و با روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود.گوشت را به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم، سرخ که شد نمک و فلفل و زردچوبه و رب را اضافه می‌کنیم.سیب زمینی‌ها را نگینی و ریز خرد و سپس سرخ می‌کنیم و به پیاز و گوشت سرخ شده اضافه می‌کنیم.میتوان به قدر کافی گوشت را سرخ کرد یا برای اطمینان از مغزپخت شدن بعد از این مرحله به مواد آب اضافه کرد بقدری که روی مواد را بگیرد. به جوش که آمد شعله را کم کرده و می‌گذاریم جا بیفتد. زمانی که به روغن نشست آماده است.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: