یکشنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۱۹

فیلم| ماجرای توهین به دختران کلاردشت مازندران

فیلم| ماجرای توهین به دختران کلاردشت مازندران
در روزهای اخیر مسافری با انتشار ویدیویی در پیج خود با بیانی زشت اقدام به توهین به مردم و دختران کلاردشت مازندران کرد که با واکنش های تندی در فضای مجازی روبرو شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در روزهای اخیر یک ویدئو توسط یک فرد در فضای مجازی که در آن به مردم مازندران توهین می‌کرد منتشر شده است.

در این ویدئو فرد هتاک مردم مازندران واکنش جدی در بین کاربران فضای مجازی در استان مازندران داشته است.

{flvremote}https://hw1.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/160851fb8fb98d3f9cfb50234bcad9f024854242-720p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6IjQwZDFjZDA0MjA3OGIzYWFmMWM2ZWVjMWRkOTEwNGU2IiwiZXhwIjoxNTk4Nzk2MTU5LCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.PAmutlw3tuTpoVP9en5fXYC6qqtekJmAu1ZOIINxLm8|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/24854242-6592-b__682386317.jpg{/flvremote}

 

در این ویدیو فردی به نام «م.ج» حین مسافرتی که به کلاردشت داشت با اشتراک گذاشتن یک استوری مردم مازندران و کلاردشت را دهاتی و گدا خوانده بود و گفته بود که آنها باید در بدبختی خودشان بمانند. این شخص با رسانه ای شدن استوریش در سطح وسیع در اینستاگرام بلافاصله کلیپی منتشر کرد و در آن عذرخواهی کرد و این مسئله را ناشی از درگیری خودش با یکی از دوستان شمالیش دانست و ادعا کرد که سهوا و به اشتباه به همه مردم شمال جمع بسته شده و منظورش فقط یک شخص خاص بوده. این ماجرا موجب جریحه دار شدن مردم شمال کشور شده و آنها خواستار پیگیری این قضیه از طریق قانون شدند.

واکنش تند مازندرانی ها به توهین یک مسافر

واکنش تند مازندرانی ها به توهین یک مسافر
واکنش تند مازندرانی ها به توهین یک مسافر

در این روزها که حجم بالایی از مسافران به شمال کشور سفر کردند؛ فیلمی در فضای مجازی از توهین یک فرد به اهالی کلاردشت، مازندران و شمال کشور با الفاظ زشت نشر پیدا کرد. پس از نشر فیلم عده‌ای از اهالی کلاردشت در محل تجمع کردند و شبانه به جستجو برای یافتن فرد هتاک پرداختند.

به طوری که عده ای با شناسایی ویلای اجاره ای این شخص در آن محل با حضور پلیس تجمع کردند اما این فرد که با توجه آدرس صفحه اینستاگرامش MohammadReza Jaberi Rose احتمالا محمدرضا جابری نام دارد پا به فرار گذاشت به طوری که وسیله نقلیه اش را نیز فراموش کرد با خود ببرد.

اما این موضوع نه تنها باعث واکنش مردم که بلکه باعث ناراحتی مقامات استان مازندران شده است، در همین رابطه برخی پیج‌های اینستاگرامی از تماس تلفنی استاندار مازندران با فرمانده انتظامی استان برای یافتن فرد هتاک خبر دادند.

مطالب مرتبط:

استاندار مازندران در این تماس، دستور شناسایی و برخورد با توهین کننده فردی در فضای مجازی به شمالی‌ها صادر کرد. حسین زادگان در تماس با فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران خواستار اقدامات قانونی عاجل جهت برخود با فرد هتاک به مردم مازندران شدم.

علی فلاح، دادستان عمومی و انقلاب کلاردشت هم گفت: بطور جدی، پیگیر شناسایی فردی که با انتشار یک کلیپ موهن به مردم شریف کلاردشت و شمال کشور توهین کرده هستیم و به محض دستیابی به نتیجه، مراتب را به استحضار مردم عزیز خواهیم رساند.

شناسایی فرد توهین کننده به شمالی ها در فضای مجازی

شناسایی فرد توهین کننده به شمالی ها در فضای مجازی
شناسایی فرد توهین کننده به شمالی ها در فضای مجازی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: در پی انتشار کلیپ توهین آمیز به مردم عزیز مازندران و شمال از فردی معلوم الحال در فضای مجازی، در ساعت اولیه انتشار این کلیپ، موضوع از لحاظ اهمیت در دستور کار کارآگاهان عملیات ویژه پلیس فتا و پلیس امنیت استان قرار گرفت.

سرهنگ ساداتی افزود: با رصد‌های اطلاعاتی صورت گرفته این فرد شناسایی شد، اما با توجه به این که نامبرده از محل متواری شده، با هماهنگی‌های قضائی، دستگیری وی در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

دستگیری عامل هتاکی به مازندرانی ها

دستگیری عامل هتاکی به مازندرانی ها
دستگیری عامل هتاکی به مازندرانی ها

محمد کریمی؛ دادستان عمومی و انقلاب مازندران ضمن آرزوی قبولی سوگواری و عزاداری‌ها در شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش از بازداشت فرد هتاک به مردم مازندران خبر داد و اظهار کرد: با دریافت گزارش‌های مبنی بر هتاکی یکی از مسافران به مردم مازندران و جریحه‌دار شدن احساسات و غیرت عموم مردم دستگاه قضایی وارد عمل شد.

وی با بیان اینکه با پیگیری دادستانی و عوامل انتظامی، متهم کمتر از ۲۴ ساعت در شناسایی و دستگیر شد، افزود: تحقیقات مقدماتی در حال انجام است.

دادستان عمومی و انقلاب مازندران با اطمینان خاطر به مردم در برخور با فرد هتاک گفت: از شهروندان عزیز تقاضا داریم با توجه به ورود قاطع مراجع قضایی و انتظامی ضمن حفظ وحدت و همبستگی با جلوگیری از واکنش‌های مخلّ نظم عمومی خدمتگزاران خویش را در مراجع قانونی یاری فرمایند.

مجازات فرد توهین کننده به مردم مازندران چیست؟

مجازات فرد توهین کننده به مردم مازندران چیست؟
مجازات فرد توهین کننده به مردم مازندران چیست؟

نمایندگان مجلس دهم در آخرین روز کاری مجلس، در ۳۰ اردیبهشت سال جاری با الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و مجازاتهای بازدارنده موافقت کردند.

نمایندگان مقرر کردند: «هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت‌های ایرانی و یا از طریق طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروا در خصوص مسائل قومی، دینی یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه گردد، چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات محکوم می‌شود.»

بنابر تبصره ماده یک، چنانچه جرم موضوع این ماده در قالب گروه مجرمانه سازمان یافته ارتکاب یابد و یا از سوی ماموران یا مستخدمان دولتی یا عمومی در حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن واقع شود و یا از طریق نطق در مجامع عمومی یا با استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای واقعی یا مجازی منتشر شود، مجازات مقرر به میزان یک درجه تشدید می‌شود.

نمایندگان در ماده ۲ این طرح یک ماده را به عنوان ماده (۵۰۰ مکرر) به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۲ خرداد ۱۳۷۵ الحاق کردند.

مجازات درجه ۴ و ۵ چیست ؟

درجه ۴

  • حبس بیش از پنج تا ده سال
  • جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
  • انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی

درجه ۵

  •  حبس بیش از دو تا پنج سال
  •  جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
  • محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال
  • ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی
  • ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی

بر این اساس با توجه به این مواد قانونی قاضی می تواند از ۱۸ میلیون تومان جزای نقدی تا ۱۰ سال زندان این فرد را محکوم کند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: