پنج شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۱۶

جدیدترین وضعیت مسکن چگونه است؟

جدیدترین وضعیت مسکن چگونه است؟
در ادامه به آخرین وضعیت مسکن در کشور می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر: در چند روز اخیر تحولات اقتصادی و اجتماعی فراوانی مانند کشف واکسن کرونا، افت بورس تهران و کاهش قیمت طلا رخ داده است که هر کدام می توانند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار بدهند.

وضعیت معاملات در بازار مسکن

وضعیت معاملات در بازار مسکن
وضعیت معاملات در بازار مسکن

قیمت مسکن در تهران به ویژه در مناطق شمالی تهران در طول یک سال اخیر ۵ برابر شده است. به طوری که نرخ هر متر مربع واحد آپرتمانی نوساز در منطقه زعفرانیه بین ۷۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. نرخ آرپاتمان‌های قدیمی هم بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان عنوان می‌شود.

قیمت رهن و اجاره هم در این منطقه هم افزایش چشم گیری داشته است به طوری که در زعفرانیه برای رهن کامل یک آپارتمان یک هفتم ارزش فروش ملک از مستاجر درخواست می‌شود که تقریبا حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای هر متر مربع است.

مناطق پیشتاز در رشد قیمت و معاملات مسکن تهران

بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۹ تغییر معاملات و نرخ را نسبت به خرداد امسال و تیر ماه پارسال تجربه کرد. متوسط نرخ حدوداً ۲۱ میلیون تومانی شد که رشد ۵۷ درصد نسبت به سال قبل و افزایش ۱۰ درصد را نشان داد. معاملات نیز با ۱۴ هزار و ۴۷ فقره به حالت نرمال برگشت و از جهش ۱۹۳ درصد نسبت به تیرماه پارسال و افزایش ۳۰ درصد نسبت به خرداد امسال حکایت داشت.

از نمایه‌های معنی دار معاملات در تیر ماه می‌توان به رشد سالیانه بالای ۲۰۰ درصدی خرید و فروش در مناطق ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۳ و ۲۲ اشاره کرد. در منطقه ۱۳ معاملات رشد سالیانه ۳۱۴ درصد داشت در حالی که در این لیست مناطق ۶، ۱۱، ۱۳ و ۲۲ جزو ۱۰ منطقه پر تقاضای تهران محسوب نمی‌شوند.

جولان تورم در منطقه ۱۹ تهران

در خصوص کارنامه بازار از نظر نرخ نیز بالاترین نرخ رشد سالیانه به منطقه ۱۹ تعلق داشت که البته با توجه به تعداد پایین معاملات در منطقه ۱۹ که با ۸۰ فقره قرارداد خرید و فروش در تیرماه تنها منطقه‌ای بود که دارای تعداد معاملات کمتر از ۱۰۰ فقره بوده است تغییرات قیمتی نیز به همان نسبت اهمیت خود را از دست می‌دهد. بر این اساس رشد ۶۶ درصدی سالیانه نرخ در منطقه ۶ با ۵۶۹ معامله در تیرماه ۱۳۹۹ می‌تواند قابل توجه باشد.

بیشترین حجم معملات مسکن کجاست؟

از طرف دیگر بالاترین تعداد معاملات به میزان ۷۳.۱ درصد به ترتیب در مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۱، ۸، ۳ و ۱۵ انجام شد. ۴۰.۶ درصد قراردادهای خرید و فروش تنها در چهار منطقه ۵، ۴، ۲ و ۱۰ منعقد شده است. منطقه ۵ با ۱۴.۹ درصد از معاملات کماکان پیشتاز تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در تهران است.

سهم مناطق ۴، ۲ و ۱۰ نیز به ترتیب ۸.۷ درصد ۸.۶ درصد و ۸.۴ درصد از کل تعداد معاملات شهر تهران بوده است. نرخ رشد سالیانه نرخ در این مناطق نیز به ترتیب ۶۰، ۶۲، ۵۵ و ۴۸ درصد بود.

نکته دیگر اینکه هم اکنون فقط دو منطقه از شهر تهران شامل ۱۸ و ۱۹ دارای میانگین نرخ مسکن کمتر از ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع هستند در حالیکه تیرماه سال گذشته تعداد مناطقی که نرخ مسکن در آنجا کمتر از متری ۱۰ میلیون تومان بود به ۱۰ منطقه می‌رسید.

از طرف دیگر با اینکه نرخ رشد سالیانه نرخ ۵۷ درصد بوده است، شاخص بیشترین تقاضا بر اساس ارزش هر واحد مسکونی رشد ۸۸ را نشان می‌دهد. تیر ماه سال قبل واحدهای ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بالاترین تقاضا را در شهر تهران داشتند​ در حالی که تیرماه امسال این رتبه به واحدهای ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان رسید.

دلایل افت بازار مسکن

دلایل افت بازار مسکن
دلایل افت بازار مسکن

نوسانات ارزی در روزهای گذشته در کنار حرکت زیگزاگی شاخص بورس و ارسال اخباری‌ مبنی بر گشایش اقتصادی، منجر به تعلیق معاملات مسکن طی یک هفته اخیر شده است. بازار مسکن شهر تهران که در تیرماه بارونق نسبی مواجه شده بود از حدود یک هفته پیش به دلیل ابهامات ایجاد شده است چشم انداز بازار ارز به عنوان مهمترین عامل با افت تعداد معاملات مواجه شد.ماه گذشته ۱۴ هزار و ۴۷ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران منعقد شد که از رشد ۳۰ درصد نسبت به خرداد امسال و ۱۹۳ درصد در مقایسه با تیرماه پارسال حکایت داشت؛ هرچند متوسط قیمت به متری ۲۱ میلیون تومان رسید که افزایش ۱۰ درصدی نسبت به خرداد امسال و رشد ۵۷ درصد در مقایسه با تیر پارسال را نشان داد.برآوردهای میدانی نشان می داد رشد معاملات و به تبع آن افزایش نسبی قیمتها در روزهای ابتدایی مرداد ماه نیز ادامه داشته و تا نیمه ماه پنجم سال جاری قراردادهای خرید و فروش در تهران حدود ۴۰ درصد نسبت به مرداد سال قبل افزایش داشته است.

مطالب مرتبط: خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن یکم

جابجایی نقدینگی بین بازارهای اقتصادی

با این وجود واسطه های ملکی از کسادی بازار مسکن در یک هفته اخیر خبر می دهند؛ هرچند معتقدند که به دلیل جابجایی پول بین بازارهای اقتصادی از جمله ارز، طلا، بورس و مسکن، نوسانات مقطعی طبیعی به نظر میرسد.تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی که چهارشنبه هفته گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شد، به شکل آرامش نسبی بازار اجاره خود را نشان داده اما قیمت ها در بخش فروش، کاهش چندانی نیافت.از طرف دیگر اعلام اخباری مبنی بر گشایش اقتصادی و تمهیداتی برای کاهش نرخ ارز به شکل سردرگمی متعاملین در بازار مسکن بروز کرد. کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به کانال ۲۰ هزار تومان این انتظار افت قیمت را در طرف تقاضای بازار مسکن ایجاد کرد. در سوی مقابل، فروشندگان تا رسیدن به یک وضعیت با ثبات، معاملات خود را معلق کردند.

ارتباط بورس و مسکن

یکی دیگر از اهرم های اثرگذار در معاملات املاک، بازار بورس است که رابطه الاکلنگی با یکدیگر دارند؛ به طوری که عبور شاخص بورس از کانال دو میلیونی به شکل افت معاملات مسکن خود را نشان داد. هرچند اعلام خبر عدم عرضه دارادوم با ایجاد صفهای میلیونی فروش و به تبع آن افت شاخص همراه بود اما اعلام مجدد خبر عرضه دارادوم در هفته اول شهریور ماه دوباره بورس را سبزپوش کرد.البته رشد بازار سهام به طور کلی برای بازار مسکن مفید است؛ زیرا بسیاری از سهامداران برای در امان بودن از ریسک های احتمالی بازار بورس و همچنین انتظارات تورمی، سود حاصل از بورس را به خرید ملک اختصاص می دهند.

کاهش نرخ های غیرواقعی

اما کاهش تعداد معاملات در یک هفته اخیر باعث شده تا مالکانی که قیمت های پرت برای خانه های خود تعیین می‌کردند نرخ ها را پایین بیاورند.اشکان، یکی از مشاوران املاک منطقه شرق تهران می گوید: به طور کلی قیمت ها پایین نیامده و حتی کمتر مالکی پیدا می شود که تخفیف بدهد؛ زیرا برای واحد های مرغوب مشتری به اندازه کافی وجود دارد. مشکلی که هم اکنون ما داریم کمبود فایل های مناسب است. اما بعد از آنکه قیمت دلار از حدود ۲۶ هزار تومان به حدود ۲۱ هزار تومان رسید گروهی از فروشندگان که قیمتهای نامتعارف برای واحد خود در نظر گرفته بودند نرخ ها را تعدیل کردند.آرش، از مشاوران املاک مناطق مرکزی تهران هم بیان می کند: در حال حاضر شرایط طوری است که بازار مسکن در یک ماه بارونق و ماه دیگر با افت مواجه می‌شود. این بستگی به انتظارات تورمی دارد.

هر زمان زمزمه رشد قیمت به گوش می رسد شاهد هجوم خریداران هستیم که به رشد قیمت ها منجر می شود و در این میان تعدادی از مالکان به یکباره در تعیین قیمت های پیشنهادی از عرف بازار پیشی می گیرند. بعد به همین دلیل معاملات افت می کند. سپس کم کم فروشنده ها از نرخ‌های نجومی کوتاه می آیند، خریداران هم خود را برای‌ افزایش قیمت قانع می‌کنند و مجدداً معاملات افزایش می یابد. این چرخه همواره طی سالهای گذشته در بازار مسکن تکرار شده است.اما از منظر بیرونی که به بازار مسکن نگاه می کنیم قیمت ها آنقدر بالا رفته که متقاضیان واقعی توانی برای خرید ندارند. طبق برآوردها ۷۷ درصد معاملات مسکن در ایران از نوع سفته بازی و سرمایه‌گذاری است. شاید مالیات بر خانه های خالی که هفته گذشته به تصویب رسید و مالیات بر عایدی سرمایه که هنوز مصوب نشده اما در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد بتواند مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کند.

وضعیت تورم در بازار مسکن

وضعیت تورم در بازار مسکن
وضعیت تورم در بازار مسکن

به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در تیر امسال به ۵۸،۹ درصد رسیده است؛ یعنی باید خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به تیر۱۳۹۸، ۵۸.۹ درصد بیشتر پرداخت کنند.

عدد شاخص در تیر۱۳۹۹ بر اساس ماه پایه فروردین ۱۳۹۵ به عدد ۵۰۷رسید که نسبت به ماه‌های قبل روند افزایشی داشته است.

تورم نقطه‌ای بازار مسکن

مرکز آمار ایران اعلام کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای نسبت به ماه قبل ۱۴،۳ واحد درصد افزایش یافته است.

تورم ماهانه بازار مسکن

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است و نرخ تورم ماهانه تیر ۱۳۹۹ به ۱۰،۰ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل (۱۱.۳)، ۱.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم سالانه بازار مسکن

مرکز آمار ایران اعلام کرد: منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به این ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه تیر۹۹ املاک مسکونی به ۴۶،۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل (۴۷،۸)، ۱.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

گردآورنده:فرحان مرادی