یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۷

نقش دلار در اصلاح شاخص بورس

نقش دلار در اصلاح شاخص بورس
رشد شاخص بورس و عقب نشینی بعد از آن باعث نگرانی سهامداران شده است و خود را برای اصلاح سنگین شاخص بورس آماده کردند اما در این میان نقش دلار در بازار سهام نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش تیتربرتر؛ تابستان امسال به عنوان فصلی تاریخ‌ساز برای بورس کشور به ثبت رسیه است و در این بازار در کنار شکسته شدن رکورد شاخص بورس، رکورد رشد روزانه معاملات بورس هم شکسته شد.

شاخص بورس در بازار هفته گذشته در حالی در یک روز به رشد بیش از ٦٤ هزار واحدی دست پیدا کرد و کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد را فتح کرد که کارشناسان از احتمال ادامه اصلاح بازار به دلیل نزدیک شدن به مقاومت کانال ١.٥ میلیون واحدی خبر داده بودند.

کارشناسان چنین رشدی را در بازار خطرناک می‌دانند و معتقدند همیشه رشد پرشتاب و هیجانی شاخص بورس با اصلاح‌های قیمتی و زمانی چند روزه‌ای همراه بوده تا بتواند زمینه‌ساز صعود دوباره شاخص بورس شود.

چنین صحبت‌هایی از طرف کارشناسان بازار، ذهنیت فعالان بازار را به سمت احتمال اصلاح و افت شاخص بورس در بازار هفته جاری پیش برده و گمان می‌کنند که با توجه به رشد بی‌وقفه بازار تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و عبور پرقدرت از این کانال باید در انتظار اصلاحی سنگین و عقب‌نشینی شاخص بورس باشیم.

معاملات بورس در بازار روز گذشته که با توجه به چنین تصوراتی از سوی فعالان بازار، کار خود را با افزایش تقاضا و رشد شاخص بورس آغاز کرد و در نخستین دقایق معاملات به رشد بیش از ۳۰ هزار واحدی دست پیدا کرد به دلیل اختلال ایجاد شده در سامانه معاملات از رشد خود عقب‌نشینی و باعث افزایش عرضه و محو شدن صف‌های خرید طولانی در برخی از سهام شد تا برخی از سهامداران این موضوع را آغازی برای اصلاح شاخص بورس و ادامه روند منفی آن در بازار امروز بدانند.

نرخ دلار مانع اصلاح شاخص بورس

نرخ دلار مانع اصلاح شاخص بورس
نرخ دلار مانع اصلاح شاخص بورس

«همایون دارابی»، کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در بازار امروز (15 تیر) را پیش‌بینی کرد و افزود: با توجه به وضعیت موجود در بازار ارز و تداوم جریان ورود نقدینگی به بازار سهام ، در انتظار بازاری متعادل در بورس هستیم.

وی ادامه داد: افت یکباره شاخص بورس در بازار امروز و ایجاد نوسان‌های شدید در معاملات، ناشی از خرابی سیستم معاملات بود که امیدواریم امروز مشکلات ایجاد شده برطرف شود و بازار بتواند همچون روزهای گذشته معاملاتی پر رونق و با تعادل را در معاملات به دست آورد.

دارابی معتقد است که روند معاملات در بازار امروز منفی نیست و به نظر می‌رسد که شاهد معاملاتی متعادل در بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: وضعیت موجود در بازار ارز و رشد قیمت‌ها در این بازار به تناسب بر روند معاملات بورس تاثیرگذار است و نرخ دارایی‌ها را با افزایش همراه می‌کند.

به گفته وی، تا زمان رشد قیمت دلار روند معاملات بورس صعودی است و اجازه اصلاح را به شاخص بورس نمی‌دهد.

بازار بورس اصلاح کوچکی دارد

بازار بورس اصلاح کوچکی دارد
بازار بورس اصلاح کوچکی دارد

در ادامه «هومن عمیدی»، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات امروز بازار گفت: با توجه به حرکت بورس بر مدار نرخ ارز و گزارشات سه ماه شرکت‌ها، معاملات در گروه‌هایی که گزارش معقولی را ارائه کردند و از افزایش نرخ برخوردار بودند مثبت خواهد بود و همچنین گروه‌هایی که به دنبال نرخ ارز فروش محصولات صادراتی و قیمت داخلی آنها خوب است و از شرایط مطلوبی برای فروش برخوردارند، می‌توانند مورد توجه سهامداران در بازار قرار گیرند.

وی با بیان اینکه کلیت بازار اصلاح کوچکی دارد و نقدینگی تا حدودی دست به دست خواهد شد، افزود: برخی از سهم‌های کوچک بازار بیش از اندازه رشد داشتند و از ارزش ذاتی خود فاصله گرفتند؛ به همین دلیل باید در انتظار اصلاح قیمت بر روی این سهم‌ها بود.

عمیدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد بحث سود بانکی دیگر چندان جذابیتی برای سپرده گذاران ندارد، به همین دلیل نقدینگی‌ها در بازار سرمایه ماندگار است و قیمت ارز هم فعلا در حدود قیمتی ٢٠ تا ٢١ هزار تومان در نوسان خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، معاملات بورس باید خود را با قیمت دلار جدید وفق دهد به همین دلیل دوباره شاهد رشد پرشتابی در بازار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نقدینگی‌های موجود در بازارهای موازی چندان مثبت و موثر نیستند که بتوانند این بازارها را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: با توجه به چنین موضوعی نقدینگی در بورس ماندگار است و پیش‌بینی چندانی برای ورود نقدینگی به این بازارها صورت نگرفته است.

عمیدی خاطرنشان کرد: با توجه به وضع موجود به نظر نمی‌رسد که در بازار با اصلاح بلندمدتی همراه شویم بلکه اصلاحی کوتاه‌مدت شکل می‌گیرد که می توان نام آن را دست به دست شدن سهام گذاشت که باعث ورود سهامداران و نقدینگی‌های جدید در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل جریان گسترده نقدینگی در بورس، معاملات این بازار تا مدتی در این کانال ماندگار است و اصلاح شدیدی مانند دفعات قبل بازار را تهدید نمی‌کند، بعد از مدتی دوباره شاهد بازگشت روند صعودی به بازار خواهیم بود.

وی به علت عبور شاخص بورس بدون هیچ مقاومتی از کانال ١.٥ میلیون واحدی اشاره کرد و گفت: بازار همسو با رشد سهم‌های بزرگ در بازار به حرکت کرد و با توجه به موقعیت خوبی که سهام بزرگ و شاخص‌ساز در بازار داشتند اجازه اصلاح به شاخص بورس داده نشد.

عمیدی افزود: روند منفی سهم‌های کوچک در بازار و قرار گرفتن آنها در صف‌های فروش سنگین تاثیر چندانی را در شاخص بورس ندارند، به همین دلیل افت آنها نمی‌تواند به عنوان خطری برای معاملات بازار تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در وضعیت کنونی، جریان ورود نقدینگی را به عنوان مهمترین فاکتور تعیین‌کننده روند معاملات بورس دانست و افزود: اکنون روزانه ١٥ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار می‌شود که این حجم از نقدینگی نمی‌گذارد بازار وارد فاز اصلاحی شود.

گردآورنده: الهام خلیلی خو