چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲

فیلم| ابتلا به کرونا در شب بیشتر است یا روز؟

فیلم| ابتلا به کرونا در شب بیشتر است یا روز؟
یافته‌های جدید دانشمندان حاکی است که ویروس کرونا در برابر نور خورشید نابود می‌شود و کارشناسان بر این عقیده‌اند که همه‌گیری این ویروس تا تابستان دوام خواهد آورد.

به گزارش تیتربرتر؛ علائم جدید کووید-19 در افراد مختلف متفاوت است ولی بیشتر افراد مبتلا، علائم خفیف تا متوسط دارند.

علایم شایع ویروس کرونا

  • تب

  • احساس خستگی.

  • سرفه خشک.

  • علایمی که بعضی از افراد ممکن است داشته باشند:

  • کوفتگی و درد؛

  • احتقان بینی؛

  • آبریزش بینی؛

  • گلودرد؛

  • اسهال؛

ویروس کرونا در شب بیشتر فعال است یا روز؟

ویروس کرونا در شب بیشتر فعال است یا روز؟
ویروس کرونا در شب بیشتر فعال است یا روز؟

 

گزارش از «جانا وینتر»  (Jana Winter) و «شارون وینبرگر»  (Sharon Weinberger) در یاهو نیوز، نوشتند : بنابر یافته‌های تازه که در آزمایشگاه‌های دولتی و تحت شرایط کنترل شده به عمل آمده حاکی از آن است که ویروس کرونا در محیط‌های بسیار گرم و با رطوبت بالا قادر به ادامه حیات نبوده و نور خورشید به فوریت آن را نابود می‌کند، اما این نتایج هنوز مورد تایید کارشناسان قرار نگرفته است. 

براساس این گزارش، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌هد که احتمال انتقال این ویروس در سطوح در طی روز پائین‌تر از انتقال آن در شب هنگام است زیرا نور خورشید به فوریت آن را نابود می‌کند. 

درحالی که نتایج این آزمایش می‌تواند خبر خوشایندی برای فعالیت‌های بیرون از خانه محسوب شود اما وزارت امنیت داخلی آمریکا درباره نتایج این آزمایش با احتیاط برخورد کرده است.

بنابراین گزارش، وزارت امنیت داخلی آمریکا از هرگونه پاسخی به یافته این آزمایش خودداری کرده و ضمن ابراز تردید نسبت به نتایج این بررسی که داده‌های آن منتشر نشده، خواسته است تا افراد مراقب این گزارش باشند. 

یاهو نیوز نوشت: این آزمایش توسط «مرکز اقدام متقابل و تحلیل دفاع زیستی ملی» موسوم به (NBACC) که پس از حملات یازده سپتامبر در آمریکا تشکیل شد، به عمل آمده و وزارت امنیت ملی را در جریان نتایج آزمایش‌هایی که در مورد مقابله با ویروس کرونا انجام داده، قرار داده است. 

فیلم مراقبت از بیمار کرونا در منزل

در صورتیکه بیمار مشکوک به کرونا یا بعد از درمان در مرکز درمانی در منزل حضور داشته باشد برای پیشگری از ابتلا سایر اعضای خانواده به این بیماری بایستی یکسری از نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از ابتلا به کرونا ویروس پیشگری شود.

{flvremote}https://as1.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/e93f73e5162ee48967e5adfce8f1951420946443-480p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImRhZWM5ZTBiNDFkOTI1ZTIxOTMyNWQ2NzlhMTM1M2U2IiwiZXhwIjoxNTkxODM3NjcxLCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.PGG2AfV0o4dfSRS45Tqc_HkBK5DrlRpA1ejOf0GshYc|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/20946443-6583-b__304075355.jpg{/flvremote}

 

با مطالعه اطلاعات صحیح و رعایت اقدامات پیشگیری‌ مناسب، از خود و اطرافیانتان در برابر کووید-19 محافظت کنید.. به توصیه های مسئولان بهداشت و درمان محلی عمل کنید.

بیشتربخوانید: آیا ویروس کرونا قوی تر شده است؟

راه های جلوگیری از انتقال کووید-19

  • دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید یا با محلول های ضدعفونی کننده حاوی الکل تمییز کنید.

  • از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند فاصله ایمن را رعایت کنید.

  • به چشم، بینی، و دهان خود دست نزنید.

  • موقع سرفه و عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال یا آرنج خم‌شده بپوشانید.

  • اگر حس می‌کنید بیمار هستید در خانه بمانید.

  • اگر دچار تب، سرفه، و تنگی نفس شدید هستید به مراقبت‌های پزشکی نیاز است. پیش از مراجعه حضوری .تماس بگیرید.

  • توصیه‌های مسئولان بهداشت کشور و یا محل زندگیتان را رعایت کنید.

  • خودداری از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی، به ارائه مؤثرتر اقدامات پزشکی کمک می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شما و افراد دیگر از ابتلا به کووید-19 مصون بمانید.

درمان کویید 19

درمان کویید 19
درمان کویید 19

 

تا به امروز هیچگونه واکسن و درمانی ویژه برای کووید-19 وجود ندارد درمان‌های دارویی کووید-19 در دست تحقیق و مراحل انجام کارآزمایی بالینی است. 

خودمراقبتی

در صورت احساس بیماری در خانه استراحت کنید، به مقدار کافی مایعات بنوشید و مواد غذایی مقوی مصرف کنید. در اتاق جداگانه و به دور از سایر اعضای خانه بمانید. حدالامکان از سرویس بهداشتی اختصاصی استفاده کنید. تمامی سطوح لمس شده را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

همه افراد باید از یک سبک زندگی سالم شامل برنامه غذایی مناسب، خواب و تحرک بدنی کافی پیروی کنند. با دوستان و خانواده خود از طریق تلفن و اینترنت در ارتباط باشید. توجه داشته باشید که کودکان درمواقع بحران به توجه بیشتری از جانب والدین خود نیاز دارند. تا حد امکان به برنامه عادی روزانه و کاری خود پایبند باشید.

احساس استرس، ناراحتی و سردرگمی در مواقع بحران امری طبیعی است. صحبت کردن با نزدیکان، دوستان و خانواده می‌تواند در کنترل آن‌ مؤثر باشد. ااگر احساس درماندگی می ‌کنید با کارشناس سلامت یا، پزشک یا مشاور صحبت کنید.

بیشتربخوانید: ویتامین k مصرف کنید تا کرونا نگیرید؟!

همبستگی جهانی برای تولید واکسن کرونا

همبستگی جهانی برای تولید واکسن کرونا
همبستگی جهانی برای تولید واکسن کرونا

 

بیانیه تولید واکسن پیش از اجلاس واکسن در لندن توسط اتحادیه جهانی واکسن که از ۴ ژوئن آغاز شده، مطرح و با اقبال رسانه‌ها مواجه شد. در این بیانیه آمده است:

نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و سازمان ملل متحد خواستار اتحاد بین این دو سازمان هستند تا تلاش‌هایشان را برای توسعه، آزمایش، افزایش تولید ابزار تشخیص ایمن، مؤثر، با کیفیت، مقرون به صرفه، درمانی، دارویی و واکسن را افزایش دهند. به طور خاص ما از دولت‌ها، بخش خصوصی، سازمان‌های بین‌المللی و جامعه مدنی می‌خواهیم تا نسبت به «واکسیناسیون یک ملت» متحد شوند.

کووید ۱۹ یک بیماری جهانی است که روی همه افراد در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، اما تأثیر نامتناسب آن بر بیشتر گروه‌ها و افراد آسیب پذیر هم انکارناپذیر است. از آنجا که رقابت برای شناسایی مؤثرترین ابزارهای مبارزه با این ویروس با سرعت مداوم ادامه دارد، باید روحیه همبستگی جهانی حاکم شود؛ از هیچکس نباید غافل شد. واکسن مردم باید از افراد مرفه در شهرها تا فقرا در جوامع روستایی، سالمندان و جوانان در اردوگاه‌ها محافظت کند. قرارداد جهانی اجتماعی برای واکسیناسیون مردم در برابر بیماری کووید ۱۹ یک ضرورت اخلاقی است که همه ما را در بشردوستی کنار هم نگه می‌دارد.

وحدت و تعهد نسبت به واکسیناسیون مردم در برابر بیماری کووید ۱۹ باید با همکاری برابر جهانی و ایمن‌سازی در برابر بیماری‌های قابل پیشگیری همراه باشد. با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، خدمات معمول ایمن سازی کودکان در حداقل ۶۸ کشور جهان به شدت آسیب دیده است،

بطوری‌که کمپین سرخک در ۲۷ کشور و کمپین‌های فلج اطفال در ۳۸ کشور به حالت تعلیق در آمده است. حداقل ۸۰ میلیون کودک زیر یک سال نیز در معرض بیماری‌هایی از قبیل سرخک، دیفتری و فلج اطفال هستند. نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و سازمان ملل متحد، همتاهای ملی و بین‌المللی‌شان را فرا می‌خوانند تا به اولویت قرار دادن واکسن‌ها به عنوان ابزاری اساسی برای پیشگیری از میزان مرگ و میر بیش از حد به‌ویژه در کشورهای کم درآمد و مناطق بشردوستانه ادامه دهند.

در حالی که جهان بر توسعه فن‌آوری‌های جدید علیه کووید ۱۹ و در تأمین ارائه خدمات ایمن سازی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند، ما هشدار می‌دهیم که مداخلات زیست پزشکی که بدون تعامل و مالکیت افراد در پاسخ به بیماری همه گیر است، تا حدی مؤثر خواهد بود. ما عواقب سخت جوامعی که در آن‌ها برخلاف اولویت‌بندی آن هم در مرحله اولیه همه‌گیری عمل کرده‌ایم، مانند ابولا در کنگو را آموخته‌ایم و نباید همان اشتباه را تکرار کنیم. بنابراین ما از دولت‌ها و ایفاگران غیردولتی خواستار اولویت بندی سرمایه‌گذاری در جوامع هستیم و باید اطمینان حاصل کنیم که همه مردم، بدون تمایز، دانش، منابع و ابزارهای مرتبط جهت محافظت از کووید ۱۹ را در اختیار خواهند داشت.

تا زمانی که واکسن افراد در دسترس نباشد، امید به کاهش تأثیر این بیماری در درجه اول بر دانش و رفتار افراد و توانایی آن‌ها در مقاومت در برابر تأثیر مستقیم و ثانویه کووید ۱۹ خواهد بود.

گردآورنده: علی اکبر رضایی