شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۴۶

جنگل فندقلو مقصدی مناسب برای سفر به شمال کشور

جنگل فندقلو مقصدی مناسب برای سفر به شمال کشور
جنگل خارق العاده فندقلو در محور مواصلاتی اردبیل - آستارا واقع شده است.

تیتر برتر: فندقلو به عنوان یکی از دیدنی ترین جنگل های ایران در بین دو استان گیلان و اردبیل و بین دو شهر اردبیل و آستارا قرار دارد.این جنگل با وجود زیبایی های خارق العاده و کمیاب اش در نزد گردشگران به اندازه دیگر مکان های توریستی شمال کشور معروف نیست.

آشنایی با جنگل فندقلو

آشنایی با جنگل فندقلو
آشنایی با جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در محور مواصلاتی اردبیل - آستارا و در مراتع روستاهای خانقاه علیا، خانقاه سفلی، آرپاتپه و مهدی پستی شهرستان نمین واقع شده‌است. منطقه فندقلو بخاطر داشتن جاذبه‌های منحصربه‌فرد جنگلی – مرتعی با جذابیتهای طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد.

جنگل در ارتفاع ۱۵۰۰ متری قرار دارد که به آن آب و هوای خنک و دل انگیزی بخشیده و آن را تبدیل به جای مناسبی برای فرار از گرمای تابستان کرده است. در این جنگل، ۴ هزار هکتار طبیعت بکر در اختیارتان است تا در طبیعت بینظیرش بگردید و از آب و هوای مطبوعش لذت ببرید. همانطور که از اسم جنگل مشخص است بیشترین محصولی که در این جنگل می توانید پیدا کنید فندق وحشی است برای همین هم است که به این جنگل، فندقلو می گویند؛ در واقع در حدود ¼ از مساحت این جنگل پوشیده از درخت های فندق است.

جالبه که فندق هایی که در این جنگل به عمل می آیند آنقدر متنوع هستند که یک مرکز تحقیقاتی برای شناسایی آن ها به وجود آمده است. البته در جنگل فقط فندق پیدا نمی شود و در آن درختان میوه دیگری مثل سیب وحشی، تمشک، ازگیل، توت فرنگی، به و گوجه سبز هم می روید. از درخت های این جنگل که از گونه های جنگلی به شمار می روند می توان به راش، بلوط، ممرز، بلند مازو و … اشاره کرد. از ویژگی های منحصربفرد این جنگل دشت گل های رنگارنگ ان است که آن را به یکی از دیدنی ترین جنگل های ایران تبدیل کرده است. در این جنگل به غیر از بابونه گونه ای از نادرترین گل های دنیا مثل گل سوسن چلچراغ را می بینید که می تواند تعداد گردشگران این جنگل را بیشتر و بیشتر کند.

مطالب مرتبط: معرفی دریاچه نمک زیبای یوتا

دیدنی های جنگل فندقلو 

دیدنی های جنگل فندقلو 
دیدنی های جنگل فندقلو 

جنگل درختان فندق به شکل انبوه فقط در اطراف پارکینگ و قسمت‌های جنوبی آن وجود دارد اما هرچه به سمت گردنه حیران نزدیک شوید درختان پراکنده و بیشتر زمین‌های پر از بوته و چمن می‌بینید. این جنگل بسیار زیا دارای دیدنی های فراوانی است که به چند مورد از آن ها می پردازیم:

اسکی در جنگل فندقلو

از دیگر جذابیت های جنگل فندقلو، پیست اسکی روی چمن آن است که در منطقه ای کوهستانی و نزدیک به شهر اردبیل قرار گرفته است. ارتفاع این پیست زیبا به 1700 متر از سطح دریا می رسد و با آب و هوایی خنک در تابستان بسیاری از گردشگران اهل ورزش را به سمت خود می کشاند. پیست فندقلو از پیست های مورد تایید است و با استاندارهای بین المللی همخوانی دارد و هرساله مسابقه های مختلف اسکی روی چمن در ماده های مارپیچ کوچک و سرعت در آن برگزار می شود. تیم ملی اسکی روی چمن نیز بسیاری از اردوهای خود را در این منطقه و این پیست برگزار می کند. البته قرار است به زودی از این پیست در فصل زمستان برای اسکی روی برف نیز استفاده شود. 

بابونه مهمان همیشگی جنگل فندقلو

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل جشنواره گل‌های بابونه در شهرستان نمین می‌باشد، که همه ساله هم‌زمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در منطقه توریستی جنگل فندقلو که یکی از مناطق بکر و ذخیره‌گاه طبیعی گیاهان دارویی است برگزار می‌شود. این جشنواره در مراتعی با وسعت چند صد هکتار بابونه، به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل برگزار می‌گردد. ضمن برگزاری برنامه‌های شاد موسیقی و نمایش گروه‌های هنرمند، در دو بخش برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی را برای کودکان و نوجوانان و قشرها مختلف مردم برگزار کردند. در این جشنواره هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران این منطقه، با تولید گلیم، مسند، جاجیم و ورنی میراثی گرانبها را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.

چشمه آب گرم میشه سویی

چشمه آبگرمی معروف به مشه سویی در ۸ کیلومتری فندقلو و در محدوده استان گیلان قرار دارد. از آنجایی که فاصله تا آن دور است و نیاز به کوهپیمایی دارد، بیشتر آنهایی که به قصد کوهپیمایی آمده‌اند تا مشه‌ سویی می‌روند و اغلب مسافران از وجود چنین چشمه‌ای خبر ندارند.

این چشمه در کنار یک رودخانه و در قعر دره‌ای میان جنگل‌ها قرار دارد. آب آن نسبتا ولرم است و خیلی گرم نیست.

آسان‌ترین راه دسترسی به مشه‌ سویی، پیمودن مسیر پاکوب به سمت جنوب و در خط‌الرس کوه است. این راه در انتها به سمت پایین دره‌ای جنگلی می‌رود که به جز صدای رودخانه صدایی در آن شنیده نمی‌شود.

خود جشمه یک حوض کوچک دارد و آب از دل سنگ داخل حوض می‌ریزد. یک آبراهه باریک برای حوض گذاشته‌اند تا به محض پر شدن سرریز شود.

اگر هوا کمی سرد باشد آب گرم چشمه بخار می‌کند. با توجه به عبور آب‌های گرم از کنار سنگ‌های آتشفشانی در عمق زمین، نوشیدن این آب امکان دارد مضر باشد اما شستشو و دست زدن به آن احتمالا ضرری ندارد.

آدرس جنگل فندقلو

آدرس جنگل فندقلو
آدرس جنگل فندقلو

جنگل در ۳۰ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری شهر نمین قرار دارد. هر چند که راه های زیادی برای رسیدن به این جنگل وجود دارد اما بهترین راهی که مسیری هموار و آسفالته را در اختیارتان می گذارد سه راهی جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین است در این مسیر اردبیل را به سمت آستارا پیش می گیرید و قبل از اینکه به شهر نمین برید تابلوی جنگل فندقلو را می بینید که شما را به طرف جنگل راهنمایی می کند. راه دیگر رسیدن به این جنگل در جاده اردبیل به تهران از گردنه حیران است که از روستای زیبای گیلده عبور می کند.

گردآورنده: فرحان مرادی