جمعه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۵
مرگ تراژدیک جرج فلوید مینیاپولیس را غرق در خون کرد

اعتراضات به قتل وحشیانه شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا

مرگ تراژدیک جرج فلوید مینیاپولیس را غرق در خون کرد
پلیس آمریکا بطور وحشیانه یک شهروند رنگین پوست را به قتل رساند.

به گزارش تیتربرتر: قتل یک شهروند سیاه پوست به نام جرج فلوید به دست پلیس آمریکا بار دیگر رفتار نژادپرستانه و خشونت آمیز نیرو‌های پلیس این کشور را به تصویر کشید.در پی این قتل بی رحمانه، مردم شهر مینیاپولیس دست به اعتراضات شدیدی زده اند.

قتل یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس

قتل یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس
قتل یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس

جرج فلوید (George Floyd) یک سیاه‌پوست آمریکایی بود که در ۲۵ مه ۲۰۲۰، پس از آن که یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحدهٔ آمریکا، زانوی خود را برای حدود ۷ دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، درگذشت. این حادثه با دوربین موبایل، توسط رهگذرانی که در حال عبور بودند، ضبط و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر شد.

در این فیلم، مرد سیاه‌پوستی که به نظر می‌آید حدود چهل سال سن دارد، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفید پوستی که وزنش را روی گردن او انداخته می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» صدای شاهدان عینی نیز شنیده می‌شود که به مامور پلیس می‌گویند به آقای فلوید اجازه تنفس بدهد. شاهد دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی آقای فلوید خون می‌آید. دیگری می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. اما افسران حاضر در محل به مردم اجازهٔ نزدیک شدن نمی‌دهند و حتی کمی تنش هم ایجاد می‌شود.

شیوه مرگ جرج فلوید، بسیار شبیه به مرگ اریک گارنر در سال ۲۰۱۴ در نیویورک تعبیر شد؛ حادثه‌ای که باعث شد بسیاری از فعالان حقوق رنگین‌پوستان آمریکا توجه همگان را به «خشونت پلیس علیه اقلیت‌های نژادی» جلب کنند.

چهار افسری که در واقعه بازداشت و مرگ جرج فلوید دست داشتند، فردای روز حادثه به مرخصی اجباری فرستاده شدند اما جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس، اعلام کرد که این افراد اخراج شده‌اند. اداره پلیس گفته که فیلم‌ دوربین‌های متصل به لباس ماموران را در اختیار دارد و از آنها تحقیق می‌کند. اداره پلیس مینیاپولیس همچنین از اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) خواسته که درباره نقض حقوق شهروندی مرد سیاه‌پوست تحقیق کنند. «جیکوب فری»، شهردار مینیاپولیس، از جامعه سیاه‌پوستان ایالت عذرخواهی کرد و گفت:

«سیاه‌پوست بودن در آمریکا نباید به معنای حکم مرگ باشد ... وقتی که شما تقاضای کمک می‌شنوید، باید کمک کنید. این افسر در آزمون ابتدایی‌ترین احساس بشری مردود شد.»

تحریم پلیس مینیاپولیس توسط دانشگاه مینه‌سوتا

تحریم پلیس مینیاپولیس توسط دانشگاه مینه‌سوتا
تحریم پلیس مینیاپولیس توسط دانشگاه مینه‌سوتا

 2 روز پس از حادثه مرگ یک مرد سیاه پوست زیر فشار زانوی یک افسر پلیس سفید پوست، رییس دانشگاه "مینه‌سوتا" در شهر مینیاپولیس آمریکا اعلام کرد همکاری دانشگاه با اداره پلیس را به حالت تعلیق درآورده و یا محدود می‌کند.

خانم "جوان گابل" رییس دانشگاه مینه سوتا دیروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای خطاب به دانشجویان، اساتید و کارمندان این دانشگاه نوشت این دانشگاه دیگر از افسران محلی برای کمک به (تامین امنیت) رویدادهای این دانشگاه از جمله بازی‌های فوتبال استفاده نخواهد کرد.

رییس دانشگاه مینه‌سوتا در اطلاعیه خود آورده است:" "قلب ما پس از تماشای فیلم رفتار وحشتناک افسران پلیس مینیاپولیس علیه جورج فلوید شکسته؛ رفتاری که منجر به مرگ غم انگیز او شده است... به عنوان یک جامعه ما عصبانی و ناراحت هستیم. واژه ها قادر به توصیف میزان درد و اندوه ما نیست و می‌دانم که بسیاری از افراد جامعه با این احساس من مشترک هستند و از امنیت خود می‌ترسند.

مطالب مرتبط: فیلم| مصاحبه جنجالی بهمن خاوری/صحبت های مادر رومینا اشرفی

مینیاپولیس غرق در خون

اعتراضات مینیاپولیس
مینیاپولیس غرق در خون

اعتراضات خیابانی به قتل «جرج فلوید» به دست پلیس آمریکا باعث شد تا یک نفر بر اثر تیراندازی در شهر «مینیاپولیس» کشته شود. این مرد در حالی که زخمی روی زمین در پیاده‌رو افتاده بود، پیدا و به بیمارستان منتقل شد که در آنجا جان باخت. یک مظنون در این ارتباط بازداشت شده است.

پلیس آمریکا تأیید کرد در حال بررسی این فرضیه است که وی به دست صاحب یک امانت‌سرا که به دلیل سرقت به مقتول مظنون بود، کشته شده است.

یک مقام ارشد پلیس منطقه درگیری‌ها میان معترضان و پلیس را که در حاشیه آن گزارش‌هایی از دزدی و آتش زدن منتشر شده است، مایه دل‌شکستگی دانست و به رسانه‌ها گفت: امشب، شبی متفاوت از اعتراضات نسبت به شب قبل از آن بود.

شهردار مینیاپولیس از مردم خواست نگذارند تراژدی قتل مرد سیاه‌پوست، تراژدی‌های بیشتری را رقم بزند و فرماندار مینه‌سوتا هشدار داد وضعیت اطراف محل حادثه قتل مرد سیاه‌پوست که به محل اعتراضات تبدیل شده، به‌شدت خطرناک است. وی از مردم خواست منطقه را ترک کنند و اجازه دهند نیروهای امدادی در آنجا حاضر شوند.

رسانه‌های آمریکایی شب گذشته (به‌وقت محلی) از اوضاع ناآرام شهر مینیاپولیس در آمریکا و استفاده پلیس این شهر از اسپرهای حاوی مواد شیمیایی علیه مردم معترض به قتل یک سیاه‌پوست در این شهر خبر دادند. پلیس این شهر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان معترض به قتل مرد سیاه‌پوست به دست افسر سفید پوست، به سوی آن‌ها اسپری مواد شیمیایی پرتاب کرد.

گردآورنده: فرحان مرادی