چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۰۱
در پی شیوع ویروس کرونا دشمن ریه ها:

چه کار کنیم ریه های سالمی داشته باشیم؟

در پی شیوع ویروس کرونا دشمن ریه ها:
در چند روز گذشته با اعلام فوت چندین هموطن بر اثر ویروس کرونا که بیشتر صدمه را به ریه ها می زند و سپس در شرایط حاد منجر به فوت بیمار می شود ، تیتربرتر برای داشتن ریه های سالم مقاله ای را آماده کرده است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ پس از یک هفته مبارزه با ویروس کرونا حتما همه ما فهمیده ایم که این ویروس پس از سرفه و تب به مدت 10 روز سپس علائمش به تنگی نفس و مشکل حاد تنفسی و درگیر کردن ریه تغییر کرده و بیمار را ممکن است به مرگ نزدیک کند.

اما برای مقابله با کرونا باید ریه ها را تقویت کنیم و بدن خود را در مقابل این ویروس خطرناک مقاوم کنیم تا در صورت مواجهه بدن با این ویروس  از پس این ویروس بربیاید.

عفونت ریه چیست؟

عفونت ریه چیست؟
عفونت ریه چیست؟

 

ذات‌الریه و یا عفونت ریه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری، ویروس و یا قارچ‌ها در ریه یک فرد جمع شده و شروع به رشد می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که کیسه‌های هوایی پر از چرک و مایع شوند و در نتیجه تنفس برای افراد سخت گردد. از جمله علائم این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه و سرفه به صورت مکرر اشاره کرد که با سرفه‌های مزمن عادی مرتبط با انسداد ریه متفاوت است.

ذات‌الریه و انسداد ریه ترکیب بسیار خطرناکی هستند که باید آنها را جدی گرفت. ذات‌الریه می‌تواند ضربات جبران ناپذیری را به لایه‌های ریوی وارد نماید و نارسایی تنفسی شدیدی را برای افراد در پی داشته باشد. در واقع نارسایی تنفسی حاد یکی از مهم‌ترین پیامدهای انسداد ریه و ذات‌الریه است که افراد باید آن را جدی بگیرند.

آیا می‌توان از عفونت ریه جلوگیری کرد؟

انسداد ریه و عفونت ریه به طور کامل قابل پیشگیری نیستند اما با این حال قدم‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید از آن ها برای محافظت از خودتان و ریه‌تان بهره بگیرید. به عنوان مثال بسیاری از افراد پس از آنفولانزا دچار ذات‌الریه می‌شوند. از این رو استفاده از واکسن‌های آنفولانزا می‌تواند یک روش مناسب برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به مشکلات ریوی از جمله ذات‌الریه باشد. همچنین شستن منظم دست‌ها و فاصله گرفتن از کسانی که بیمار هستند می‌تواند راهکارهای مناسب و آسانی برای پیشگیری از ذات‌الریه باشد. مصرف دخانیات نیز نقش بسیار مهمی را در ابتلا به چنین بیماری‌هایی ایفا می‌کند که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد و از آنها فاصله گرفت.

تغذیه سالم و ورزش نیز از جمله راه‌های بسیار مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند که نه تنها احتمال ابتلای شما به بیماری را کاهش می‌دهند بلکه از تشدید بیماری‌های ریوی جلوگیری می‌کند.

علائم و نشانه‌های بیماری عفونت ریه

علائم عفونت کردن ریه بسیار مشابه با علائم بیماری انسداد ریه است و این موضوع باعث می‌شود تشخیص بیماری کمی سخت شود. به همین دلیل باید حواستان به علائم عفونت ریه و تفاوت آن با انسداد ریه باشد.

۱. تب

دمای عادی بدن حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است که البته تا حدی بین افراد متفاوت دیده می‌شود. بالارفتن دمای بدن یا به عبارت دیگر تب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. تب فقط به افزایش دمای بدن ختم نمی‌شود بلکه گاهی لرز و لرزش بدن می‌تواند نشانه‌هایی از تب به شمار آید.

۲. تنگی نفس

نفس تنگی یک مشکل عادی در کسانی به شمار می‌آید که از انسداد ریه رنج می‌برند. با این وجود اگر تنگی نفس بدتر و وخیم‌تر شود می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. به علاوه نفس نفس زدن و افزایش ضربان قلب نیز نشانه‌هایی از عفونت کردن ریه هستند. در نتیجه، باید به بدنتان و شدت علائم بیماری‌تان توجه کافی را داشته باشید چرا که توجه به این موضوع امری ضروری در شناسایی و تشخیص سریع و در نتیجه درمان سریع‌تر آن است.

۳. تغییرات مخاطی

اگر شاهد خروج زیاد مخاط در زمان سرفه بودید و یا احساس کردید مخاط شما نسبت به قبل تغییری کرده است، باید هشیار باشید چرا که این تغییرات نیز می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. شخصی که مبتلا به عفونت ریه است، مخاطش دچار تغییر رنگ شده، سفت‌تر و چسبنده‌تر می‌شود و گاهی ممکن است بوی بسیار بدی از آن به مشام برسد. مخاط شما به تنهایی می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره وضعت ریه‌هایتان در اختیارتان قرار دهد.

۴. درد شدید قفسه سینه

افرادی که از عفونت ریه رنج می‌برند درد شدید و گاهی غیر قابل تحملی را در ناحیه قفسه سینه تجربه می‌کنند و زمانی که نفس عمیق می‌کشند این درد شدیدتر می‌گردد. این نوع درد را درد پلوریت سینه می‌نامند. همچنین در این حالت احتمال این که احساس تنگی و فشار بر روی قفسه سینه خود داشته باشید نیز زیاد است. درد پلوریت سینه همیشه نشانه‌ای از عفونت کردن ریه نیست و گاهی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی دیگر باشد. برخی اوقات این درد نشانه‌ای از مشکلات ریوی و عارضه قلبی به شمار می‌آید. فارغ از این که درد سینه نشانه چه نوع بیماری می‌تواند باشد، باید در صورت احساس درد این چنینی در قفسه سینه سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کنترل عفونت ریه و انسداد ریه آسان نیست. با این حال دانستن علائم بیماری به شما کمک می‌کند تا هرچه زودتر متوجه وجود بیماری در بدنتان شوید و پیش از آن که اوضاع وخیم‌‌تر شود درمان آن را آغاز نمایید. اگر احساس می‌کنید که علائم بیماری عفونت ریه در شما وجود دارد، سریعا به یک پزشک مراجعه نمایید. همیشه رعایت جوانب احتیاط برای سلامتی شما ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: 

مهم ترین راهکارها برای تقویت ریه ها در مواجهه با کرونا

مهم ترین راهکارها برای تقویت ریه ها
مهم ترین راهکارها برای تقویت ریه ها

 

تقویت ریه ها از موضوعاتی است که در زندگی شهرنشینی و با توجه به آلودگی شدید هوا بسیار مهم است. اما پرسش این است که چگونه می توانیم ریه هایی سالم تر داشته باشیم.

ریه های افراد شهرنشین به سبب مجاورت با آلاینده ها بیش از دیگر افراد در معرض مخاطرات و بیماری ها است. اما پرسش این است که آیا راهی برای کاهش بیماری ها و مشکلات ناشی از زندگی شهری وجود دارد یا خیر.

شاید بتوان با برخی تکنیک ها و روش ها مشکلات احتمالی که در کمین ریه ها هستند را کاهش داد. برای مثال این بسیار مهم است که بدانیم در هوای آلوده قدم زدن هم اشتباه است چه برسد به ورزش. درواقع بهتر است وقتی غلظت آلاینده ها در مرحله هشدار قرار دارد به جای حضور در اماکن عمومی و خارج از خانه، در خانه ورزش کنیم یا در باشگاهی سرپوشیده تمرین کنیم.

تمرین تنفس از دیگر مواردی است که به سلامت ریه ها کمک می کند. درواقع می توانید با نفس های عمیق سلامت ریه های خود را بهبود ببخشید. این موضوعی است که از دید بسیاری از افراد پنهان است و نمی دانند با چند تکنیک ساده می توانند سلامت خود را بهبود بخشند. افزایش حجم اکسیژن دریافتی با تکنیک تنفس عمیق کمک می کند راحت تر فکر کنید، تصمیم بگیرید و البته برنامه ریزی کنید.

مصرف سبزیجات و کاهش مصرف دخانیات نیز از دیگر مواردی است که ریه های شما را قدرتمند و سالم خواهد کرد. بنابراین سعی کنید در رژیم روزانه خود از سبزیجات بیشتری استفاده کنید و البته کمتر سیگار و قلیان بکشید.

در حین ورزش نیز به ریتم تنفس خود دقت کنید و اگر حی برخی تمرینات ریتم تنفستان به مشکل می خورد ورزش خود را تغییر یا کاهش دهید.

یکی از راه های موثر برای داشتن ریه های سالم ، انجام ورزش است. ورزش های قلبی – عروقی (که باعث می شوند توانایی قلب برای پمپ کردن بالا برود و خون بیشتری به عضلات برسد) تاثیر زیادی در تقویت سیستم تنفسی دارد. می توان با ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز شروع  کرد و کم کم با سرعت بیشتری پیاده روی انجام داد. اگر مشکل جسمی خاصی ندارید، مانند کمر درد یا زانو درد، می توانید ابتدا آهسته و سپس با سرعت ،شروع به دویدن کنید. دوچرخه سواری هم از ورزش های بسیار مناسب برای قلب و عروق است. همچنین با شنا کردن می توانید ظرفیت تنفسی خود را بالا ببرید.

بعد از ورزش بهتر است یک دوش آب گرم، بگیرید و یا اگر دسترسی به اتاق بخار یا سونای بخار دارید، حداقل چند مرتبه درهفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید. این عمل باعث تمیز شدن ریه ها و سیستم تنفسی می شود. به منظور سم زدایی از ریه ،علاوه بر ورزش مرتب ، می توانید از ورزش های هوازی، برای تقویت ریه های خود استفاده کنید. برای مثال تکنیک تنفسی پرانا که در یوگا آموزش داده می شود ،می تواند مفید باشد.

روشهای ساده ای برای پاک کردن ریه وجود دارد که می توان در خانه آنها را انجام داد. سیر و لیموترش دو خوراکی ساده و قابل دسترس در آشپزخانه هستند که هر روز،مصرف مقدار کمی از آنها توصیه می شود.البته بهتر است سم زدایی روده بزرگ ،قبل از سم زدایی ریه انجام شود. برای مثال استفاده از مواد گیاهی که سبب اسهال می شوند، برای تمیز کردن روده ها، سودمندند. استفاده از گیاهان دم کردنی که مصرف آنها معده را رقیق می کند، قبل از شروع برنامه تمیز کردن ریه توصیه می شود. مهم است که قبل از شروع برنامه پاک کردن ریه، از هرگونه انسدادی در بدن ، مانند یبوست ،خلاص شوید.

مهم ترین راهکارها برای تقویت ریه ها
مهم ترین راهکارها برای تقویت ریه ها

 

در پایان همانطور که گفته شد، می توان برای پاک کردن ریه ها، از مواد خوراکی طبیعی ،استفاه کنید. یک برنامه غذایی که در آن فیبر زیادی وجود دارد، برای این منظور پیشنهاد می شود. خوراکی هایی مانند سیب، موز، انواع غلات، سبزیجات، خشکبار، میوه های خشک و دانه ها ،همگی حاوی مقادیر زیادی از فیبر هستند. مصرف روزانه حدود ۴۰ گرم فیبر برای افراد بزرگسال کافی است. همچنین برای تصفیه روده ها، باید روزانه حداقل ۲ لیتر مایعات ، مصرف شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی