شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۳۳
درد و دل فرهنگیان:

تکلیف معوقات فرهنگیان چه شد؟!

درد و دل فرهنگیان:
بدون احتساب رتبه بندی فرهنگیان ۳۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه برای حقوق در نظر گرفته شده است همچنین برای رتبه بندی و معوقات آن هم ۱۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگیان پایگاه خبری تیتربرتر؛ وزیر آموزش و پرورش گفت: وعده داده بودیم از اول مهر رتبه بندی را اجرا کنیم که انجام شد و معوقات سه ماه قبل را نیز پرداخت کردیم.

محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواختن زنگ انقلاب در خصوص رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: وعده داده بودیم از اول مهر رتبه بندی را اجرا کنیم که انجام شد و معوقات سه ماه قبل را نیز پرداخت کردیم.

وی افزود: رتبه های دو تا پنج تطبیق و احکام آنها اصلاح شد ولی آنها که باید در رتبه اول قرار می‌گرفتند باید در آزمونی شرکت می‌کردند که هفته قبل برگزار شد و همین ماه امتیازات آنها نیز را محاسبه و شروع به پرداخت خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکلات رتبه بندی گفت: رتبه بندی برای بیش از ۷۰۰ هزار نفر اجرا شد اما چندمشکل داشت. کسانی که در یک رتبه ای توقف کرده بودند، اگر در منطقه روستایی و محروم خدمت می‌کردند این دوره توقف کوتاه می‌شد که آن را اعمال کردیم.

حاجی میرزایی افزود: همچنین کسانی بودند که در مهرماه و روزهای بعد از آن ارتقاء می‌یافتند و وقتی طرح را اجرا کردیم در رتبه قبلی بودند، که ما آن را اعمال و از امتیاز رتبه بعدی استفاده کردند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمانی داریم که در بخش های دانشگاه فرهنگیان و برخی مراکز خدمت مامور هستند که دایره شمول را برای اینها هم توسعه دادیم.

وی درباره نیروهای آموزشی شاغل در مشاغل اداری گفت: این افراد باید انتخاب کنند. با برگشت به بخش آموزشی از مزایای رتبه بندی استفاده می‌کنند و فرصت تا مهر سال آینده است. نیروهایی که بخواهند اداری بمانند از مزایای اداری استفاده می کنند و مزایای خاص خودشان را دارند و باید از آن استفاده کنند. آمار متقاضیان را از استان ها خواسته ایم که اعلام کنند و متناسب با رقم های اعلامی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه برخی همکاران نیمه اول سال ۹۸ بازنشسته شدند، موافقیم اینها را نیز از مزایای رتبه بندی برخوردار کنیم اظهار کرد: به هیئت مربوطه ماموریت دادم با حداکثر مساعدت تلاش کنند همکاران بازنشسته شده درسال جای از رتبه بندی استفاده کنندکه هنوز قطعی نشده ولی ما تلاش می کنیم از آن بهره مند شوند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اعتبار رتبه بندی برای شش ماه دوم امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود گفت: برای سال آینده ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای کل سال باید تخصیص یابد. از این پس، ارتقای رتبه همکاران مستلزم شرکت در آزمون های صلاحیت حرفه ای و کسب امتیازات لازم است.

وی درباره معوقات فرهنگیان نیز افزود: تمام همکاران رسمی و پیمانی حقوق خود را به موقع دریافت می‌کنند. ۳۵۰۰ میلیارد تومان در هرماه بابت حقوق می‌پردازیم. تعدادی از معلمان ما هستند که بخشی از اوقات فراغت خود را حق التدریس به کلاس می روند که معوقات آن باقی مانده ولی همه تلاش ما این است که بدون بدهی به سال بعد منتقل شویم.

وی درباره کسر ۴۵ درصدی حقوق دانشجو معلمان گفت: کسر این میزان منطقی نیست، گروهی را مأمور کردم ارزیابی دقیقی دراین باره به عمل آوردند.

به گفته حاجی میرزایی، حدود ۲۰ هزار کلاس را در مهر ۹۸ افتتاح کردیم و پیش بینی شده ۱۰ هزار مدرسه در بهمن افتتاح شود. وعده کرده بودیم مدارس خشت و گلی را جمع کنیم، تعداد محدودی در سیستان و بلوچستان باقی مانده بود که سیل کار را تأخیر انداخت و امید است بهمن ماه جشن حذف مدارس خشت و گلی را برگزار کنیم.

مطالب مرتبط : اعمال رتبه بندی فرهنگیان از حقوق مهرماه/افزایش حقوق معلمان

چگونگی میزان و زمان پرداخت عیدی فرهنگیان

میزان پرداختی عیدی کارکنان دولت از سوی هیئت وزیران ۱۲ میلیون ریال معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و این مبلغ برای کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده و در هر حال میزان عیدی اینگونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

با توجه به اینکه همواره میزان پرداختی‌ها برای برخی اقشار فرهنگیان از قبیل دانشجومعلمان و سربازمعلمان با، اما و اگر‌های بسیاری مواجه است، پرداخت حقوق و عیدی را از مسئولان ذیربط جویا شدیم.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره میزان پرداخت حقوق و عیدی دانشجومعلمان اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجومعلمان استخدام آزمایشی-رسمی هستند و برای ما به منزله کارمند محسوب می‌شود بابت پرداختی آنها مشکلی نداریم و مانند دیگر کارمندان هستند.

او ادامه داد: بابت تمام هزینه‌های اجتناب ناپذیری که عمده آن حقوق و عیدی است، هیچ نگرانی برای پرداخت در ۲ ماهه آخر امسال وجود ندارد و میزان آن قابل پرداخت است و اعتبارات تامین می‌شود.

پرداخت ماهانه ۳۲۰۰ میلیارد تومان  برای حقوق فرهنگیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به میزان اعتبارات برای پرداختی‌های مربوط به حقوق گفت: بدون احتساب رتبه بندی فرهنگیان ۳۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه برای حقوق در نظر می‌گیریم همچنین برای رتبه بندی و معوقات آن هم ۱۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

چرا افزایش حقوق ما را در بوق و کرنا می‌کنید؟

خبرهایی مبنی بر دادن معوقات فرهنگیان و یا افزایش حقوق آنها صدها بار در رسانه منتشر می‌شود؛ مگر سایر ارگان‌ها افزایش حقوق ندارند؟ مگر سایر ارگان‌ها مطالبات کارمندهای خودشان را پرداخت نمی‌کنند؟

یک فرهنگی هستم با بیست سال سابقه و خیلی از شغل خودم راضی هستم و همواره خداوند را شاکرم که به بنده این توفیق را داد که در این عرصه به مملکت و نظام خودم خدمت کنم.

اما چیزی که در این سال‌ها بنده را واقعا آزرده است این خبرهای کذب و یا گاهاً از پایه و اساس دروغ وزارتخانه متبوع خودم است که متاسفانه در رسانه ملی هم همواره پخش می‌شود و باعث تحقیر روز افزون فرهنگیان عزیز می‌شود.

خبرهایی مبنی بر دادن معوقات فرهنگیان و یا اینکه اگر قرار است یک افزایش بسیار جزئی در حقوق این قشر، اتفاق بیفتد صدها بار در رسانه ملی پخش می‌کنند؛ مگر سایر ارگان‌ها افزایش حقوق ندارند مگر سایر ارگان‌ها مطالبات کارمندهای خودشان را پرداخت نمی‌کنند؟

به خدا قسم الان خانواده خود بنده نیز نسبت به بنده اعتماد ندارند و اعلام می‌کنند حقوق شما سالی چندبار افزایش پیدا می‌کند یا در زمینه پول آب، برق و گاز مدارس که همواره اعلام مجانی بودن آن را کردند، به خدا اینگونه نیست و پول همه آنها را می‌گیرند و فقط اتفاقی که افتاد این بود که به این بهانه کلا سرانه مدارس قطع شد و همه هزینه‌ها باید از مردم گرفته شود.

این گلایه‌ها، گلایه فرهنگیان است؛ آنها بارها و بارها مطرح کردند که دوست ندارند اطلاعات حقوقی‌شان اعلام شود؛ دوست ندارند که هنوز پولی برایشان واریز نشده است، اطلاع‌رسانی شود اما در صفحات رسانه‌ها همواره به این موضوع پرداخته می‌شود اما چرا؟

علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دوران سرپرستی‌اش در این وزارتخانه در تاریخ 30 شهریور سال 92 در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش فارس گفت: در اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان چراغ خاموش و بدون تبلیغات کار خواهیم کرد؛ اعتقاد دارم هرکاری که برای معلمین انجام دهیم وظیفه‌مان است؛ به جای اینکه در بوق و کرنا کنیم، باید کار کنم زیرا نتیجه را خود معلمان در حقوق، مزایا و معیشت‌شان می‌بینند.

وی در پاسخ به این پرسش که «فرهنگیان گلایه دارند آنهایی که در رأس آموزش و پرورش قرار می‌گیرند، وعده می‌دهند و وعده‌ها انجام نمی‌شود؟ فکر می‌کنید اگر پست وزارت را بگیرید چند وقت طول می‌کشد تا فرهنگیان در فیش حقوقی‌هایشان شاهد این تغییرات باشند؟»، افزود: یک مقدارش بر می‌گردد به کمک‌هایی که به ما می‌شود؛ همانطور که عرض کردم من بر خلاف خیلی‌ها که کار کوچکی انجام می‌دهند و مصاحبه می‌کنند، مصاحبه هم نخواهم کرد؛ معلم خودش، وضعیت خود را خواهد دید و امیدواریم در کوتاه‌ترین مدت بتوانیم کرامت ، شأن و منزلت معلم را که در بعضی سال‌های اخیر خدشه‌دار شده است، ترمیم کنیم که این وظیفه من است که به عنوان یک معلم از جنس معلم هستم.

هرچند که فانی عنوان کرده بود که که فعالیت‌های اقتصادی برای فرهنگیان را اعلام نمی‌کند و چراغ خاموش حرکت می‌کند اما نشد.

البته نه تنها فانی بلکه تمام وزرای آموزش و پرورش در بخشی از زمان فعالیت خود مطرح کردند که نباید فعالیت‌های اقتصادی که برای فرهنگیان انجام می‌دهند را اطلاع‌رسانی کنند اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاد.

شاید یک دلیل این موضوع این است که جامعه فرهنگیان، جامعه گسترده‌ای است و اتفاقاتی که برای آن رقم می‌خورد یا نمی‌خورد به چشم می‌آید.

چند وقت پیش یعنی در ابتدای امسال و در دوره وزارت سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اینکه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در احترام به خواسته فرهنگیان قصد دارد در سال‌جاری هیچ‌گونه مصاحبه‌ای را در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات پرسنلی فرهنگیان در رسانه‌ها به انجام نرساند، اخبار تکمیلی از طریق همین سایت یا سایر مجاری رسمی وزارت آموزش و پرورش به استحضار فرهنگیان کشور خواهد رسید».