دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵

جزییاتی درباره ساخت سریال تاریخی حضرت موسی(ع)

جزییاتی درباره ساخت سریال تاریخی حضرت موسی(ع)
روند ساخت و فیلمبرداری سریال حضرت موسی(ع) علاوه بر مشکلات مالی، بدلیل فوت فیلمنامه نویس و بیماری کارگردان مجموعه بیش از سه سال است که به تعویق افتاده است اما براساس اظهارات تهیه کننده، فیلمبرداری سال آینده از شهرک سینمایی دفاع‌مقدس کلید خواهد خورد.

به گزارش تیتربرتر؛ بیش از سه سال است که اخبار متفاوتی از ساخت سریال حضرت موسی(ع) شنیده می‌شود و هر بار هم آخرین خبرها حکایت از بلاتکلیفی تأمین‌ مالی این پروژه پرهزینه از سوی صدا و سیما داشته است. 

سریال حضرت موسی(ع) را بنا بود فرج‌الله سلحشور بسازد، اما عمرش کفاف نداد و این روزها جمال شورجه نویسنده و کارگردان نام آشنای کشورمان در پی به سرانجام رساندن کارِ بر زمین مانده مرحوم سلحشور است. 

شورجه علاوه بر کارگردانی ۱۱ فیلم که آخرینِ آن‌ها «سی و سه روز» بوده، در فیلم‌های پرشماری به عنوان دستیار و مشاور کارگردان و همچنین فیلمنامه نویس فعالیت کرده است. 

او در سریال یوسف پیامبر(ع) مشاور و یکی از بازوان مرحوم سلحشور بود. او می‌گوید در ساخت سریال بزرگ حضرت موسی(ع) از برخی چهره‌های مشهور سریال حضرت یوسف(ع) هم استفاده خواهد کرد.

دلیل تعویق زمان شروع فیلمبرداری

زمان شروع فیلمبرداری سریال حضرت موسی
زمان شروع فیلمبرداری سریال حضرت موسی

سریال موسی(ع)  گویا نشدنی‌ترین سریال تاریخ آثار نمایشی این کشور است. مرحوم سلحشور سال‌های مشغول نگارش فیلم بود و پس از اتمام سریال‌ به دلایل مختلفی پروژه کلید نمی‌خورد و در برهه زمانی که همه چیز برای ساخت آماده شد، فرج‌الله سلحشور بیمار شد و پس از مدت کوتاهی دارفانی را وداع.

مشابه همین اتفاق دوباره برای جمال شورجه افتاد، اما شورجه دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارد و  آنطور که جام جم در مقدمه مصاحبه‌اش می‌نویسدکارگردان انقلابی برای ساخت مجموعه تاریخی موسی پیامبر (ع) سراسر شور و نشاط است؛ مجموعه‌ای که قرار است به وحدت ادیان الهی منجر شود و عزم شورجه برای ساخت این سریال خبر مسرت بخشی است.

مطالب مرتیط: 

طبق گفته این کارگردان، مخاطبان این سریال فقط ایرانی‌ها نیستند. البته شورجه در همه این سال‌ها تلاش کرده با ساخت آثار متعدد انقلابی به شکل ویژه به شخصیت هایی که در سال‌های دفاع مقدس زحمت کشیده اند، بپردازد که از کارهای او می توان به حماسه مجنون، عملیات کرکوک، دایره سرخ ، باشگاه سری و ... اشاره کرد. همچنین همیشه در کنار سلحشور حضور فعالی داشته و به دنبال ساخت آثار انقلابی و تاریخی و مذهبی بوده است. مثل سریال یوسف پیامبر (ع) که مخاطبان بسیاری در دنیا داشت. جمال شورجه در حال گذراندن دوران مقاهت است و گفته که برمی گردم و سریال را می سازم.

خبر از شروع فیلمبرداری حضرت موسی(ع) در کنار جلو رفتن مقدمات کار فیلمبرداری سریال "سلمان فارسی" که به تازگی فرهاد اصلانی و حتی صحبت‌هایی بر سر حضور "محمدرضا هدایتی" و ضد و نقیض "علی دهکردی" مطرح است. شجاع‌نوری هم که بازیگر نقش اول "سلمان" است و کار هم اواخر آذرماه کلید می‌خورد. احمد میرعلایی تهیه کننده سریال 52 قسمتی حضرت موسی(ع) خبر از بهبودی نسبی جمال شورجه کارگردان این سریال تلویزیونی داد.

پزشکان مجرب "جمال شورجه" توصیه کرده‌اند ایشان هرچه زودتر در پروژه حاضر شوند و ما را هم برای این کار تشویق کرده‌اند. مطمئناً‌ به این وسیله هم روند بهبودی‌شان، سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

اظهارات تهیه کننده سریال موسی

میرعلایی در خصوص شروع کار فیلمبرداری سریال "حضرت موسی(ع)"، تصریح کرد: کار "موسی(ع)" فارغ از دیگر اینگونه آثار که تاکنون در کشور ساخته شده است، مقدمه‌ای بر پیش‌تولیدش دارد. چون برای اولین بار است در کشور ما از ویژوآل افکت ویژه بصری (VFX) به این گستردگی استفاده می‌شود؛ با این کار شاهد صرفه‌جویی به نفع بالا بردن کیفیتیم که بودجه بی‌خود و بی‌جهت صرف دکورسازی‌ها نشود. البته که ناگزیریم به جهت معجزات فراوانی که در قصه حضرت موسی(ع) وجود دارد از این امکانات استفاده کنیم.

تهیه‌کننده سریال "حضرت موسی(ع)" درباره این طراحی جدید و صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت، تأکید کرد: در شهرک سینمایی کار دکورسازی ادامه دارد و می‌خواهیم در بخشی هم از فضای مجازی و... استفاده کنیم. البته به دکورهای دیگری نیاز دارد حتی در خارج از کشور اما سعی‌مان بر این است که دکورها در ایران باشد و در ایران کار کنیم، چون برای رفتن به خارج از کشور باید هزینه‌های هنگفتی متحمل شویم. اصل صرفه‌جویی برای ما اهمیت دارد به این جهت که بتوانیم هزینه‌ها را مدیریت‌شده جلو ببریم تا ارز کمتری از این کشور خارج شود و به کارگیری نیروها و استفاده از نخبگان و استعدادهای داخل کشور یکی از برنامه‌ها است. البته ناگفته نماند که کار به‌جهت تنوع لوکیشن و اقلیمی که دارد گویای دکور و صحنه و قصه‌های مختلف است و لوکیشن‌های کشورهای دیگر به‌مراتب فضاهای آماده‌تری دارد، در عین حال صرفه‌جویی، هزینه مدیریت‌شده و نگه‌داشتن ارز در داخل کشور برای ما اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه مقدمات بر پیش‌تولید 80 درصد جلو رفته و 20 درصد هم از پیش‌تولید را نیز پشت سر گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: از زمانی که جمال شورجه کارگردان سریال (اوایل فروردین) در بیمارستان بستری شدند تا الان با حمایت مدیران صداوسیما، مدیریت سیمافیلم و شخص رئیس سازمان صداوسیما که همواره تأکید داشته‌اند حتماً جمال شورجه سرکار باشد، در حال حاضر تقریباً تحت نظارت کارگردان سریال، 80 درصد از مراحل مقدمات بر پیش‌تولید جلو رفته و 20 درصد هم مرحله پیش‌تولید را گذرانده‌ایم.

قصه سریال موسی(ع)
قصه سریال موسی(ع)

قصه سریال 52 قسمتی "موسی(ع)" از قبل تولد و از زمان رحلت یوسف پیامبر(ع) شروع می‌شود؛ به‌گفته تهیه‌کننده سریال، این پروژه فرامرزی بالاترین تراز هنری جمهوری اسلامی را عرضه خواهد کرد، چرا که هم به‌جهت کیفی و هم نوع قصه متنوع و فراز و نشیب‌هایی که دارد بی‌نظیر است. آنقدر مخاطب در این سریال با تعدد معجزات مواجه می‌شود که هرلحظه داستان موسی(ع) برای مخاطب جذاب و دلپذیر خواهد بود.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

انچه دیگران می خوانند: