سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۴:۵۱

ورود روزانه بیش از هزار ماشین لوازم خانگی قاچاق به کشور

یک مقام مسئول با بیان اینکه در حال‌حاضر حدود ۹۰ درصد کالاهای موجود در بازار لوازم خانگی قاچاق است، گفت: حجم قاچاق در صنعت لوازم خانگی، به روزی هزار الی سه هزار ماشین رسیده است.


ورود روزانه بیش از هزار ماشین لوازم خانگی قاچاق به کشور

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در شرایط کنونی، تولیدکنندگان تا سه برابر بیشتر از ظرفیت خود، توان تولید جهت تامین نیازهای بازار را دارند اما با این وجود، عواملی از جمله «کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش» و «قاچاق رسمی» از معضلات چرخه تولید در صنعت لوازم خانگی است.

وی افزود: با وجود شرایط تحریمی و نوسانات نرخ ارز، در زنجیره تامین و تولید لوازم خانگی خللی وارد نشد و علی‌رغم اینکه نوسانات ارزی، افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی را به دنبال داشت اما هیچ اثری بر کیفیت، کمیت و تامین قطعات در این صنعت نداشته و تولید طبق روال قبل انجام می‌شود.

قاچاق روزانه بیش از هزارماشین لوازم خانگی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به سهم قاچاق لوازم خانگی عنوان کرد: در حال‌حاضر حدود ۹۰ درصد بازار لوازم خانگی، قاچاق بوده و مردم نیز به این کالاها به راحتی و حتی از طریق شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند.

این نماینده بخش خصوصی مهمترین راه برای جلوگیری از ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور را کنترل مبادی رسمی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجاییکه لوازم خانگی قاچاق سهم عمده‌ای از بازار را در بر می‌گیرد در صورتی که مبادی ورودی و مرزهای رسمی کشور کنترل نشود باید بازار را به دقت رصد کرد تا از توزیع کالای قاچاق جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه قاچاق رسمی لوازم خانگی عمدتاً از طریق مرزهای آبی کشور صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود، حجم قاچاق لوازم خانگی به روزی هزار تا سه هزار ماشین( وانت بار، نیسان و . . .) رسیده که از چهار بندر تجاری به مراکز استان‌ها وارد کشور می‌شود.

سهم عمده مبادی رسمی در قاچاق لوازم خانگی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به ممنوعیت دوساله واردات لوازم خانگی تاکید کرد: متاسفانه با این وجود، برخی برندهای خارجی کالاهای خود را به شکل قاچاق و عموماً از طریق بنادر جنوب و مرزهای استان‌های غربی وارد می‌کنند.

وی در پایان با بر شمردن شیوه‌های عمده قاچاق لوازم خانگی به کشور گفت: ته‌لنجی، مناطق‌آزاد و گمرکات از مهم‌ترین شیوه‌های قاچاق بوده و در این میان سهم کوله‌برها ناچیز است.

به گزارش تيتربرتر، طبق اعلام رسمی دفتر طرح و برنامه وزارت صمت در سال ۹۲، آمار هزینه ایجاد شغل در صنعت تولید لوازم خانگی معادل ۱۱۹ میلیون تومان برآورد شده بود که با احتساب نرخ تورم، این هزینه در سال ۹۶، معادل ۱۸۴میلیون تومان محاسبه شده است.

از طرفی باتوجه به اعلام رسمی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۶، ارزش لوازم خانگی قاچاق‌شده به کشور معادل ۱.۲ میلیارد دلار بوده که با این حساب می توان نتیجه گرفت که تعداد شغل‌های از دست رفته در سال ۹۶ به علت قاچاق لوازم خانگی، حدود ۲۶ هزار شغل است.