پنج شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۱۷

آموزش تصویری مراحل و شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن+جزییات

آموزش تصویری مراحل و شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن+جزییات
طرح ملی مسکن (ثبت نام مسکن ملی) از سال 97 با روی کار آمدن محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی کلید زده شد تا با توقف طرح مسکن مهر، جایگزینی برای خانه دار شدن مردم با کمک دولت ایجاد شود.

مطابق طرح ملی مسکن (طرح اقدام ملی مسکن) قرار است 400 هزار واحد مسکونی تا پایان کار دولت دوازدهم یعنی سال 1400 در نقاط مختلف کشور در هزار هکتار زمین دولتی ساخته و واگذار شود و متولی ساخت این واحدها نیز همین وزارتخانه است که کار ساخت 100 هزار واحد مسکونی را به بنیاد مسکن، 100 هزار واحد شرکت بازآفرینی شهری و 200 هزار واحد نیز شرکت عمران شهرهای جدید واگذار کرد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت احداث 100 هزار واحد مسکونی از این برنامه را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر بر عهده دارد. شرایط و مشخصات طرح به شرح ذیل است، ضمناً برای شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهرهای جدید سهمیه منظور نشده است.

سامانه آباد که سامانه طرح ملی مسکن نیز شناخته می شود، سایتی است که بنیاد مسکن برای ثبت نام طرح مسکن ملی ایجاد کرده و افراد امکان ثبت نام و درخواست خرید خانه های احداث شده در این طرح را از طریق آن دارند. سایت اباد به زودی به سامانه طرح اقدام ملی مسکن تغییر نام خواهد داد و ثبت نام طرح اقدام ملی برای همه گروه ها از این تغییر انجام می شود.

نحوه واگذاری خانه ها در طرح ملی مسکن به چند صورت اتفاق خواهد افتاد. در مواردی که متقاضیان مسکن دارای زمین باشد به صورت مشارکت در ساخت طرح ملی مسکن اجرا می شود و با اعطای وام 75 میلیونی کار ساخت از طریق کارگزاری که راه و شهرسازی مشخص می کند (بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، تعاونی ها و ...) پیش خواهد رفت. حالت دیگر فروش زمین به قیمت تمام شده به متقاضیان است و وزارت راه پس از آماده کردن زمین آن را در اختیار سازنده ها قرار می دهد و از طریق وام 75 میلیونی و سپرده 30 میلیونی هزینه ساخت تامین خواهد شد.

سامانه آباد بنیاد مسکن

سامانه آباد به آدرس abad.bonyadmaskan.ir تا کنون پذیرای 4 هزار نفر در شهر کرمان (به عنوان اجرای پایلوت طرح) بوده  است که باید شرایط متقاضیان استعلام و بررسی شود و خانه های طرح ملی مسکن تنها در شرایط اعلام شده واگذار می شود. سهمیه استان کرمان در این طرح 2 هزار واحد است و اگر پس از بررسی متقاضیان وجود شرایط بیشتر باشند قرعه کشی انجام خواهد شد. همچنین از ابتدای آبان 98 ثبت نام مسکن ملی تهران، قم، شیراز، اصفهان، مشهد، یزد و چند استان دیگر کلید خواهد خورد و متقاضیان از 18 آبان امکان ثبت نام طرح ملی مسکن خواهند داشت.

میزان وام طرح ملی مسکن

برای احداث طرح ملی مسکن وام های 75 الی 100 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که سود 18 درصد و بازپرداخت 10 ساله دارند و مبلغ اقساط وام طرح مسکن ملی ماهیانه یک میلیون 500 هزار تومان است که پس از دو سال بازپرداخت این اقساط آغاز می شود.

برای دریافت این وام متقاضیان لازم است 30 میلیون تومان را برای مدت 2 سال سپرده گذاری کنند تا از توان مالی بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل شود. البته کسانی که پیشتر در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام 80 میلیونی ثبت نام کرده اند نیازی به سپرده گذاری مجدد ندارند و همان سپرده 40 میلیون تومانی مسکن یکم کفایت می کند.

بیشتر بخوانید: سایت ثبت نام طرح ملی مسکن از شنبه فعال می شود

تبصره: اگر فردی که متقاضی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن است خود دارای زمین باشد و آن را به سامانه آباد مسکن ملی اعلام کند در اولویت ساخت قرار می گیرد و با سرعت بیشتری روند احداث بنا در ملک اظهار شده پیگیری خواهد شد. این قاعده منوط به آن است که ملک مذکور به نام متقاضی باشد.

طبق اخبار منتشر خانه های ساخته شده در طرح ملی مسکن 75 تا 100 متری هستند که ابعاد مناسبی برای خانوار شهری به حساب می آید.

آیا مبلغ وام طرح اقدام ملی مسکن ثابت است؟

فعلا با توجه به آغاز آزمایشی طرح در کرمان مبلغ وام 75 میلیون تومان در نظر گرفته شده که به ازای آن افراد باید 30 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کنند اما ممکن است در مراحل بعد مبلغ وام تا 100 میلیون تومان و مبلغ سپرده تا 50 میلیون تومان افزایش یابد.

مطالب مرتبط : پیش بینی بازار زمین و مسکن در سال 99

شرایط ثبت نام مسکن ملی

فرد متقاضی نباید از سال 84 تا کنون مالک خانه باشد و از تسهیلات دولتی و عمومی مسکن نیز استفاده نکرده باشد.
متاهل و سرپرست خانوار باشد.
زنان خودسرپرست از سن 35 سالگی امکان درخواست مسکن ملی را دارند.
فرد متقاضی باید حداقل 5 سال گذشته را در شهر مورد نظر ساکن باشد.
فرد شرایط دریافت تسهیلات بانکی مانند ضامن و کفایت حقوق و خوش حسابی را داشته باشد.
توان پرداخت اقساط را داشته باشد.
به مدت دو سال مبلغ 30 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کند.

مراحل ثبت نام طرح ملی مسکن

ورود به سایت سامانه آباد به آدرس abad.bonyadmaskan.ir 

ورود به بخش ثبت نام طرح ملی مسکن: در این بخش اطلاعات کاملی درباره طرح در اختیار شما قرار می گیرد و پس از مطالعه آنها گزینه «متن بالا را با دقت خوانده ام و می پذیرم» را علامت بزنید و روی دکمه تایید کلیک کنید.

titrebartar.com

 

با انتخاب گزینه تایید وارد صفحه زیر می شوید که در آن طی 10 مرحله ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن باید اطلاعات زیر را وارد کنید: اطلاعات شهر و محل سکونت/ مشخصات فرد متقاضی/ مشخصات خانواده فرد متقاضی شامل همسر و فرزندان/  سوابق سکونت در شهر مذکور/ تعهدات مالی / ملک مورد نظر 

شایان ذکر است بررسی اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت و احوال و بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.

titrebartar.com

 

در آخرین مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید 12 هزار 500 تومان به عنوان هزینه ثبت نام سامانه آباد پرداخت نمائید.

نکته: پس از ثبت نام طرح ملی مسکن در استان کرمان که از روز 6 شهریور 98 الی 12 شهریور انجام شد، سامانه در حال بررسی و فراهم کردن مقدمات برای ثبت نام استان بعدی است و از نیمه آبان 98 ثبت نام مسکن ملی در 10 استان دیگر شامل استان های تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، یزد و قم آغاز می شود و به محض اعلام جزئیات ثبت نام طرخ ملی مسکن راهبرد معاصر آن را از همین طریق در اختیار شما قرار خواهد داد.

با این اوصاف تا زمان باز شدن ثبت نام طرح ملی مسکن در زمان ورود به سامانه آباد اطلاعات زیر نمایش داده می شود:

titrebartar.com

مدتی پس از پایان ثبت نام در موعد مقرر پیامکی به فرد ثبت نام کننده در سامانه آباد طرح مسکن ملی ارسال می شود و زمان مراجعه به شعب بنیاد مسکن برای ارائه اصل مدارک اعلام می گردد.

مدارک مورد نیاز در زمان مراجعه به شعب بنیاد مسکن:

۱- ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در 5سال اخیر (اجاره نامه، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و....)
۲- ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
۳- ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
۴- ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
۵- ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

نحوه استعلام وضعیت ثبت نام مسکن ملی

افراد پس از ثبت نام نهایی در سامانه آباد امکان بررسی و استعلام وضعیت ثبت نام خود را از طریق بخش استعلام سایت بنیاد دارند که در تصویر زیر مشخص شده است. همچنین در هر مرحله از ثبت نام سامانه آباد از طریق پیامک متقاضی را در جریان وضعیت ثبت نامش قرار می دهد.

titrebartar.com

 

اگر کد رهگیری طرح ملی مسکن را گم کردیم چه کنیم؟

برای این منظور کافی است وارد سامانه آباد بخش استعلام شده و همان طور که در تصویر بالا مشخص است با ورود کد ملی و شماره تلفن همراه دوباره کد رهگیری را از طریق پیامک دریافت کنید.

نحوه تماس با سامانه آباد چگونه است؟

اگر طی فرآیند ثبت نام یا پس از آن سوالی داشتید می توانید از طریق صفحه تماس با ما پرسش و شماره خود را بگذارید تا شما را راهنمایی کنند.

titrebartar.com

 

تفاوت طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر چیست؟

به چند مورد می توان در این زمینه اشاره کرد که نخستین مورد این است که دولت در ساخت طرح مسکن ملی عاملیت ندارد و آن را مدیریت می کند و کار ساخت طرح اقدام ملی مسکن توسط نهادهای دیگر انجام خواهد شد. البته نحوه ثبت نام شاید شباهت هایی با مسکن مهر داشته باشد و بعد از فراخوان و بررسی افراد این خانه ها به افراد واجد شرایط اختصاص داده می شود.

 

در ادامه ویدیوی آموزش ثبت نام طرح ملی مسکن در سامانه آباد را مشاهده خواهید کرد